نهادهای مدنی و نماینده‌گان مجلس: ادامۀ جنگ زمینه را برای تقلب‌ در انتخابات فراهم می‌کند

گزارشگر:ناجیه نوری - ۱۲ سنبله ۱۳۹۸

ادامۀ درگیری در کندز، بدخشان و بغلان تأثیرات منفی بر انتخابات که زمانی کمی برگزاری آن باقی مانده‌است، خواهد گذاشت
درگیری در ولایت کندز، بدخشان و ادامه جنگ در بغلان گواه این است که طالبان در صدد مانع برگزاری انتخابات اند و به گفته‌های خود مبنی براینکه مانع برگزار انتخابات خواهند شد، تاکید دارند.
mandegarنهادهای مدنی و نماینده‌گان مجلس ادامه وضعیت در بغلان، کندز و بدخشان را برای برگزاری انتخابات چالش‌برانگیز عنوان کرده و تأکید دارند که ادامۀ این وضعیت اگر مانع برگزاری انتخابات نشود، زمینه را برای تقلب و تخلف از سوی نامزدانی که ماه‌هاست برای تقلب برنامه‌ریزی دارند، بدون هیچ زحمتی فراهم می‌کند.
از سوی هم، مسوولان در کمیسیون انتخابات از نیروهای امنیتی می‌خواهند تا امنیت این ولایات را تا زمان برگزاری انتخابات تأمین کنند تا کمیسیون از یک‌سو بتواند مواد حساس انتخاباتی را به این ولایات انتقال دهند و از سوی هم مانع تقلب و تخلف‌های انتخاباتی شوند.
این درحالی‌ست که یک روز پس از درگیری‌ها در شهر کندز، جنگجویان طالب از دو استقامت بر شهر پلخمری حمله کرده و درگیری در این شهر میان نظامیان افغانستان و گروه طالبان تا همین اکنون ادامه دارد و از سوی هم گزارش‌ها حاکی از آن است که وضعیت امنیتی در بدخشان نیز نگران کننده گزارش شده و طالبان موفق شدند چندین ولسوالی را در این ولایت تصرف کنند.
عزیز رفیعی رییس مجتمع جامعه مدنی افغانستان به این باور است، به هر اندازه‌یی که وضعیت امنیتی خراب می‌شود، زمینه تقلب و تخلف خود به خود فراهم می‌شود و مشروعیت انتخابات را زیر سوال می‌برد.
آقای رفیعی می‌گوید، اگر نیروهای امنیتی نتوانند تا روز انتخابات امنیت ولایات به خصوص کندز، بغلان و بدخشان را تأمین کند، بدون شک شفافیت انتخابات زیر سوال می‌رود.
به گفتۀ رییس مجتمع جامعه مدنی افغانستان، اگر وضعیت امنیتی در ولایات کندز، بغلان و بدخشان مانع برگزاری انتخابات نشود، می‌تواند شفافیت انتخابات را با مشکلات جدی مواجه کرده و زمینه را برای تقلب‌کاران مساعد سازد.
او به این باور است که طالبان عمداً به این ولایات در آستانۀ برگزاری انتخابات حمله کردند، زیرا قبلاً گفته بودند که مانع برگزاری انتخابات می‌شوند؛ اما حکومت باید به این نکته اساس توجه می‌داشت و به طالبان اجازه نمی‌داد که این روند ملی را با چالش مواجه سازد.
غلام ‌فاروق مجروح عضو مجلس نماینده‌گان تاکید دارد، اتفاقی که برای ولایت کندز و سپس بغلان اتفاق افتاد، می‌تواند برای برگزاری یک انتخابات شفاف دراین ولایات تأثیرات منفی بگذارد.
این عضو مجلس می‌گوید، ادامه وضعیت در ولایات کندز، بغلان و بدخشان مانع برگزار شدن یک انتخابات سراسری بوده و می‌تواند زمینه را برای تقلب و تخلف به ساده‌گی فراهم نماید.
او خاطر نشان کرد که طالبان قبلاً اعلام کرده بودند که مانع برگزاری انتخابات می‌شوند، بنابراین حمله به کندز، بغلان و ادامه جنگ در بدخشان به هدف به چالش کشیدن انتخابات صورت گرفته و طالبان برای مختل کردن برگزاری انتخابات از هر راه ممکن استفاده خواهند کرد. پس می‌توان گفت که حمله به این ولایات عمدی بوده است.
عزیز ابراهیمی سخنگوی کمیسیون انتخابات در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار از نیروهای امنیتی می‌خواهد که امنیت این ولایات را تأمین کند تا زمینه برای برگزاری یک انتخابات سالم فراهم شود.
آقای ابراهیمی می‌گوید، کمیسیون براساس برنامه قبلی باید مواد حساس انتخاباتی را به این ولایات انتقال داده و برنامه‌های آموزشی را تطبیق کند، بنابراین از نیروهای امنیتی می‌خواهم که دراین ولایات تأمین امنیت کنند.
او همچنان گفت، انتقال مواد حساس به این سه ولایت طبق برنامه در همین هفته باید صورت گیرد، پس نیروهای امنیتی باید هرچه زودتر امنیت این ولایات را تأمین کنند.
به گفتۀ سخنگوی کمیسیون انتخابات، مواد حساس به ده ولایت انتقال داده شده‌است، ولایات زابل، فراه، هرات، بادغیس، حوزه جنوب‌غرب، ارزگان، هلمند، قندهار و چند ولایت دیگر و انتقال این مواد به ولایات کندز، بدخشان و بغلان در همین هفته باید صورت گیرد؛ بنابراین باید نیروهای امنیتی در بخش تأمین امنیت این ولایت هرچه زودتر اقدام کنند.
جنگ در حالی در بغلان، بدخشان و کندز شدت می‌گیرد که کمتر از یک ماه زمان به برگزاری انتخابات باقی مانده و قرار است انتخابات به تاریخ شش میزان سال روان برگزار شود، تاریخ که با اگر و مگرهای زیادی همراه است و سایه گفت‌وگوهای صلح روی آن سنگینی می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.