قصه‌های پدرم مرا شیفتۀ احمدشاه مسعود کرد پرس‌وشنیدی با مصور بیگانه طراح عکس‌های قهرمان ملی کشور

- ۱۷ سنبله ۱۳۹۸

اشاره: پدرش همکار شهید احمدشاه مسعود بود. رحمت‌الله بیگانه سال‌های درزای در بخش فرهنگی و رسانه‌یی جبهۀ مقاومت ملی مردم افغانستان به رهبری قهرمان ملی کشور کار کرد. او پیوسته خاطراتش از جبهه و کارنامۀ شهید مسعود را به فرزندانش قصه می‌کرد/می‌کند. مصور بیگانه از پدرش قصه‌های فراوانی شنیده و شیفتۀ او شده است. او که در ۲۳ اگوست سال ۲۰۰۱ متولد شده و حالا در صنف یازدهم درس می‌خواند، چندین سال است که با ذوق و پشت‌کار فراوانی عکس‌های شهید مسعود را طراحی می‌کند و کار طراحی و علاقه‌اش با این بخش را با طراحی عکس‌های او آغاز کرده است. مصور بیگانه می‌گوید، تلاش می‌کند تا در این بخش بیشتر کار کند و با طراحی، فکر مسعود و راه مسعود را برای هم‌نسلانش به معرفی بگیرید. در ویژه‌نامۀ ماندگار فشرده پرس‌وشنیدی با او انجام داده‌ایم که می‌خوانید.-

————————

mandegar*کار طراحی را چه زمانی آغار کردی؟
کار طراحی را حدود ۳ سال پیش آغار کردم، اما جایی صنوف طراحی را به‌صورت حرفه‌یی فرا نگرفته‌ام و با کار پیوسته به مرور زمان به آن کم و بیش تسلط یافته‌ام.

*چه زمانی و چطور احمدشاه مسعود را شناختی؟
چون پدرم همکار آمرصاحب بود، از کودکی با شنیدن قصه‌های قهرمان ملی افغانستان از زبان پدرم شیفتۀ او شدم.

*خودت از شهید مسعود چه تعریفی داری؟
خصوصیات و برازنده‌گی شخصیت و کارنامۀ قهرمان ملی کشور به حدی قابل ستایش است که در الفاظ نمی‌گنجد، نمی‌دانم چطور با چند کلمه تعریف گویای از شهید مسعود داشته باشم، ولی این را خوب می‌دانم که احمد شاه مسعود نیاز افغانستان بود.

*تا حال چند عکس شهید مسعود را طراحی کرده‌ای؟
به تعداد ۱۰ تا ۱۵ عکس هنری قهرمان ملی کشور را طراحی کرده‌ و هر سال میکوشم تا طرح‌های تازه‌تری بر عکس‌هایش داشته باشم.

*در هجدهمین سالروز شهادت قهرمان ملی کشور طرح او را کار کرده‌ای؟
امسال روی ۳ عکس هنری و چند عکس برای بلبور کار کرده‌ام.

*دوست داری در این بخش بیشتر کار کنی؟
می‌خواهم به توانایی‌های طراحی‌ام بیفزایم، ولی طراحی فقط سرگرمی‌ام باقی خواهد ماند.

*دیگر چه ترتیبات به هفته شهید گرفته‌ای؟
بعضی ویدیوهای کوتاه از قهرمان ملی افغانستان را آماده کرده‌ام وهمچنان قرار است، محفل سوگواری سال‌یاد شهدا را در مکتب مدیریت کنم.

*علاوه بر طراحی دیگر چه مصروفیت داری؟
من در این اواخر روی ساده سازی برای یادگیری بعضی موضوعات و نظریه‌های مهم ساینسی کار می‌کنم که هدف آن آسان ساختن یک قسمت کوچک از آموزش‌های ساینسی است و در پهلوی آن روی ساختن تریلر و پروموشن کار می‌کنم که حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ پروموشن برای تلویزیون معارف به صورت افتخاری ساخته‌ام. همچنان روی نوشته‌های خلاقانه یا (کریی تیف رایتینگ) فعالیت دارم و چندین مقاله تخصصی نیز نوشته‌ام.

*ضمن آرزوی موفقیت‌های بیشمار سپاسگزاریم که برای این گفت‌وگو فرصت گذاشتید.
از روزنامۀ ماندگار هم سپاسگزارم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.