سـوی دیگـرِ گرامـی‌داشت از ۱۸ سنبـله

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۲۳ سنبله ۱۳۹۸

گرامی‌داشت از هفتۀ شهید و سالروز شهادت قهرمان ملی افغانستان همیشه از سه آدرس تجلیل می‌شود، یکی برنامه‌های رسمی برای گرامی‌داشت از هفتۀ شهید است که از گُل‌گذاری بر پای منار مقاومت آغاز می‌شود تا مراسم در خیمۀ لویه جرگۀ ادامه پیدا می‌کند و با گل‌گذاری پای آرامگاه شهید مسعود پایان می‌یاید.
mandegerدر کنار این، در جریان هفتۀ شهید و پس از هجدهم سنبله برنامه‌های فراوانی فرهنگی در کابل و ولایات به صورت رسمی و غیررسمی و خودجوش نیز از سوی مردم و فرهنگیان برای گرامی‌داشت از هفتۀ شهید و سالرزو شهادت قهرمان ملی کشور برگزار می‌شود.
از این میان، برخی از جوانان در شهر کابل و برخی از ولایت‌ها به گشت‌زنی می‌پردازند که از چند سال به این‌سو این گشت‌زنی‌ها توأم شده بود با شلیک‌های هوایی که موجب اذیت و آزار بسیاری از شهروندان شده، مردم و بنیاد شهید مسعود از این ناحیه شکایت داشتند و در شروع هفتۀ شهید و در جریان این هفته بارها مسوولان بنیاد شهید مسعود از مردم خواسته بود تا به این گشت‌زنی‌ها پایان دهند و باعث آزار و اذیت مردم نشوند.
از دو-سه سال به این‌سو برخی از فرهنگیان و فعالان مدنی کشور برای جلوگیری از گشت‌زنی‌های خودسر برخی از جوانان برنامه‌های فرهنگی برگزار کردند که بنیاد شهید احمدشاه مسعود نیز در این میان کارهای درخوری انجام داده است. امسال بنیاد شهید مسعود پیش‌قدمی کرد و برنامۀ رسمی گرامی‌دشت از هفتۀ شهید و سالروز شهادت قهرمان ملی و برنامۀ خون‌دهی به زخمی‌های نیروهای امنیتی را آغاز کرد.
اشتراک کننده‌گان این حرکت که در بنیاد شهید مسعود حضور یافته بودند از تمام شهروندان خواستند تا به در این هفته به مراکز گردآوری خون رفته و به نیروهای امنیتی خون اهدا کنند. احمدولی مسعود، رییس عمومی بنیاد شهید مسعود حین اهدای خون از تمامی پیروان قهرمان ملی افغانستان خواست تا به مناسبت سالروز شهادت احمدشاه مسعود و گرامی‌داشت از هفتۀ شهید، خون اهدا کنند.
رهبری بنیاد شهید مسعود نیز در اعلامیه‌یی نوشت: «به ادامۀ برنامه‌هـاى فراگیر خود، بنیاد شهید مسعود از همۀ هموطنان با احساس، رهروان راستین قهرمان ملی صمیمانه تقاضا به عمل می‌آورد تا طی همین هفتۀ شهید، به پاس خون شهدا در هـر گوشه و کنار این وطن که هستیم، همه‌وهمه باهم سهیم شده براى نیروهـاى امنیتى‌مان که ‌هر روز در دفاع از وطن جان می‌دهند، چند قطره خون اهدا نماییم».
همچنان پنج‌صد تن از جوانان دانشگاهی، فعالان و نخبگان نسل نو به مناسبت هفتۀ شهید و ۱۸مین سال‌روز شهادت قهرمان ملی کشور نیز برنامۀ را زیرنام اهدای خون، اهدا برای تغییر برگزار کردند.
چند روز پیش از ۱۸ سنبله احمد مسعود پسر قهرمان ملی افغانستان از مردم خواست تا هنگام بزرگداشت از هفتۀ شهید و هجدهمین سالروز شهادت احمدشاه مسعود سبب آزار و اذیت مردم نشوند. وی گفته بود:‌ «بی‌نظمی، اخلال امنیت و از بین بردن آرامش مردم خلاف آرمان‌ها و باورهای احمدشاه مسعود است و این مسأله برای ما قابل قبول نیست.»
در عین حال، وزارت داخله نیز هُشدار داده بود، هر فردی که نظم عامه را در هفتۀ شهید و عاشورا برهم بزند به چنگ قانون سپرده می‌شود. گارنیزیون کابل نیز با نشر اعلامیه از مردم خواسته بود تا در مراسم عاشورا و هفتۀ شهید از سلاح استفاده نکنند و همچنان موترهای دولتی را با رنگ‌های مخصوص نپوشانند و نظم ترافیک شهر را برهم نزنند.
در سوی دیگر، برخی فرهنگیان و فعالان مدنی هم برنامه‌هایی را برای ترغیب و تشویق جوانان به کتاب‌خوانی با استفاده از این روز برگزار کردند. از این میان، نمایشگاه دایمی کتاب آریانا به مناسبت سال روز شهادت قهرمان ملی کشور، برای مشتریانش ۳۰ درصد تخفیف در نظر گرفت. مسوولان این نمایشگاه در صحبت با روزنامۀ ماندگار، از استقبال بی‌پیشینۀ مردم یاد کرده و گفتند که در این روز درصدی زیادی از خواهنده‌گان کتاب را میزبان بوده‌اند. آنان تعهد می‌سپارند که در سال‌های آینده نیز این روند را ادامه خواهند داد.
مکتب خصوصی فصاحت و کتاب‌خانۀ امین نیز به مناسبت هجدهم سنبله، نمایشگاه کتاب برگزار کردند. این نمایشگاه با شعارِ «نسل کتاب باش، نه نسل باروت» برگزار گردیده بود. برگزار کننده‌گان این نمایشگاه می‌گویند که این نمایشگاه را در اعتراض به گشت‌زنی‌های جوانان در شهر برگزار کرده‌اند و هدف‌شان رساندن این پیام بود که پیروان واقعی شهید مسعود کسانی اند که با کتاب و علم و دانش سروکار دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.