احمدولی مسعود در محفل بزرگداشت از هفتۀ شهید در وزارت تحصیلات عالی: سیـاست‌مـداران و نخبـه‌گان تهـدید را به فـرصت تبـدیل کننـد

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۲۴ سنبله ۱۳۹۸

از هفتۀ شهید و هجدهمین سالروز شهادت احمدشاه مسعود، قهرمان ملی کشور طی محفلی در وزارت تحصیلات عالی بزرگداشت شد. در این محفل شمار زیادی از استادان دانشگاه، سیاست‌مداران، فرماندهان جهادی و دانشجویان اشتراک کرده بودند.
سخنرانان این محفل هدف از بزرگداشتِ هفتۀ شهید و سالروز شهادت قهرمان ملی کشور را پاسداری از آرمان‌ها و آرزوهای شهدا عنوان کردند و گفتند که اندیشه‌های و آرمان‌های این شهدا باید به نسل‌های بعدی انتقال یابد.
mandegarدر این میان، احمدولی مسعود، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری و رییس عمومی بنیاد شهید مسعود در این محفل گفت که تجلیل از هفتۀ شهید به معنای تجلیل از همۀ شهدای راه استقلال، آزادی و دین‌داری مردم افغانستان است. او در پیوند به چرایی تجلیل از هفتۀ شهید و یادبود از شهدا گفت که برخی‌ها می‌گویند که از مرده‌ها نباید تجلیل کرد، اما واقعیت این است که شهدا زنده‌اند و ما از آرمان‌ها و اندیشه‌های‌شان تجلیل می‌کنیم.
آقای مسعود اظهار داشت که تجلیل از هفتۀ شهید به معنای تجلیل از آزادی، استقلال و ارزش‌های کشور است. به گفتۀ او: «از هفتۀ شهید بزرگ‌داشت می‌شود تا سپاسگزاری شود از جان‌فشانی‌های شهدا. میلیون‌ها نفر از آزادی و استقلال این کشور دفاع کردند. اگر این‌ها مبارزه نمی‌کردند و خود را سپر نمی‌ساختند، امروز ما و شما در این تالار نبودیم».
احمدولی مسعود می‌گوید که از آموزه‌های شهدا می‌توان برای مبارزه با تروریسم، تأمین صلح و وحدت ملی در کشور کار گرفت. این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید که استقلال افغانستان را غازی امان‌الله خان گرفت، اما وضعیت در کشور پیش آمد که این استقلال با تهدید گردید و در همین زمان عدۀ دیگری آمدن و از استقلال حفاظت و حراست کردند.
رییس عمومی بنیاد شهید مسعود با بیان این‌که افتخاری بزرگتر از جهاد و مقاومت در تاریخ کشور نداریم، گفت که اگر دهۀ جهاد و مقاومت را از تاریخ افغانستان حذف کنیم، چیزی در این تاریخ باقی نمی‌ماند. آقای مسعود در بخشی از سخنانش گفت که طرف‌دار جبهه‌گیری و صف‌بندی نه‌تنها در نهادهای علمی نیست، بلکه در هیچ جایی دوست ندارد جبهه‌هایی برای نفاق مردم شکل و درگیری صورت گیرد.
آقای مسعود به این باور که میدان صلح و جنگ در اختیار مردم و سیاست‌مداران افغانستان نیست. به گفتۀ او، کسی نمی‌داند چه کسی در عقب جنگ افغانستان قرار دارد و چه کسی در پشت تلاش‌های صلح این کشور. او می‌افزاید که مردم افغانستان مالک اقتصاد، سیاست، سرزمین و سرنوشت خود نیستند.
این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری از سیاست‌مداران و نخبه‌گان سیاسی خواست تا فرصت را به تهدید تبدیل نکنند، زیرا صلح و انتخابات در پیش‌رو است، مردم نگران اند و از سیاست‌مداران و دولت‌مردان توقع دارند. او گفت که انتخابات و صلح هر دو فرصت خوبی برای تغییر در کشور است.
احمدولی مسعود در حالی که از کسی نام نمی‌برد، اما می‌گوید که با پروسۀ صلح برخورد، تجارتی، مافیایی، سیاسی و کمپاینی می‌شود. او می‌افزاید که هیچ‌کسی به عوامل اصلی جنگ در کشور توجه نمی‌کند و به همین دلیل همه‌گی مشت در هوا می‌کوبد.
آقای مسعود می‌گوید که صلح به جوانان متعلق است، زیرا جوانان دنیای متفاوت و باورهای متفاوت با سیاست‌مداران گذشته دارند. او مشکل بزرگ افغانستان را نبود اجماع و وفاق در داخل کشور می‌خواند و می‌گوید وقتی ما جمع نباشیم و از موضع قدرت دربارۀ مسایل ملی صحبت نکنیم، دیگران برای‌مان تعیین تکلیف می‌کنند.
در عین حال، عبدالتواب بالاکرزی، سرپرست وزارت تحصیلات عالی در این محفل گفت که کارنامه‌های شهدای افغانستان در دل‌های مردم جا دارد و با خط زرین در برگ‌های تاریخ افغانستان نگاشته شده است و جزء ارزش‌های ملی ما است. آقای بالاکرزی افزود که افغانستانِ امروز مدیون شهدای بزرگی چون شهید استاد برهان‌الدین ربانی و قهرمان ملی شهید احمدشاه مسعود، شهید عبدالحق، شهید مزاری، شهید مزاری، شهید عبدالرازق و غیر شهدا است.
سرپرست وزارت تحصیلات عالی می‌گوید که مردم افغانستان جان‌های‌شان را فدا کرده و هرگز ذلت را بر عزت ترجیح نداده اند. او گفت که رهبری خردمندانه و مبارزات شجاعت‌مندانۀ کسانی که در راه خدا و وطن جان‌های‌شان را از دست دادند، اثرات مثبت خود را بر افغانستان امروز گذاشته است.
عبدالتواب بالاکرزی بیان داشت که بزرگداشت از هفتۀ شهید به این معنا است که ما با درک آرمان‌های این رادمردان تاریخ، در راه تطبیق آرزوها و آرمان‌های آن‌ها در پرتو وحدت ملی وفاق اجتماعی و همبسته‌گی تمام اقوام کشور و با ایجاد یک ادارۀ نیرومند کوشیده و آن را به نسل‌های آینده خویش انتقال دهیم.
در سوی دیگر، سیدعلی کاظمی، عضو پیشین مجلس نماینده‌گان در این محفل گفت که به حکم خداوند در قرآن شریف، شهدا زنده اند و در هر دو عالم زنده مقام و جایگاه رفیع و ماندگار نزد خداوند می‌داشته باشند. آقای کاظمی افزود که خداوند شهدا را در صورتی که حق‌الناس بالای‌شان نباشد، وارد بهشت می‌کند.
او بیان داشت که یکی از دلایلی که شهید احمدشاه مسعود را جاویدان ساخت، این بود که او در طول زنده‌گی مبارزاتی‌اش به فکر خانه‌های مفشن، بلندمنزل و شهرک‌های رهایشی و به دنبال حق‌الناس نبود. آقای کاظمی از خانواده‌های شهدا خواست در صورتی که بالای شهدای‌شان حق‌الناس بوده باشد، آن را بپردازند.
به گفتۀ سیدعلی کاظمی: ادا کردن حق‌الناسِ شهدا دو منفعت دارد: یکی برای خانواده‌های شهدا که خداوند به آن‌ها اجر می‌دهد و آنان را کمک می‌کند و دوم این‌که خداوند مقام و جایگاه شهدای‌شان را در دنیا و آخرت بلندتر می‌سازد. او به این باور است که اگر نسل امروزی راه شهدا را تعقیب کنند، مشکلات کشور کمتر از آنچه است، خواهد بود.
عباد یکی از دانشجویان در این محفل گفت که هدف از بزرگداشتِ هفتۀ شهید در نهادهای علمی، انتقال اندیشه‌ها و افکار این بزرگان به نسل‌های بعدی است. عباد افزود که دیانت، حرّیت و آزاده‌گی و کیاست سیاسی و نبوغ نظامی از ویژه‌گی‌های بارز شهید مسعود بود که او را از سایر شهدا متمایز می‌سازد.
این دانشجو بیان داشت که شهید مسعود در سیاست و نظامی‌گری، اخلاق‌مدار بود نه نتیجه‌گرا. به گفتۀ آقای عباد، اخلاق سیاسی مسعود موجب شده است که تا امروز نام و خاطر او در ذهن دوست و دشمنش ماندگار بماند. به باور آقای عباد، شهید مسعود برای سه هدف مبارزه می‌کرد: مبارزه با استبداد، مبارزه با استعمار و مبارزه با تروریسم و تحجر.
گفتنی است که شهید احمدشاه مسعود هجده سال پیش از امروز در یک حملۀ تروریستی در خواجه بهاوالدین ولایت تخار به شهادت رسید. همه‌ساله از سالرزو شهادت قهرمان ملی کشور در سراسر افغانستان به گونۀ رسمی و مردمی گرامی‌داشت می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.