فـرزند فـرمانده مقـاومت ضد طالبـان رهبـر روند تـازۀ سیاسی شـد

گزارشگر:منبع: nbc نیوز / گلوس نیفر/ برگردان و تلخیص: ابوبکر صدیق - ۲۵ سنبله ۱۳۹۸

زمانی که دونالد ترمپ تأیید کرد که صلح با طالبان مرده است، طالبان به ادامۀ جنگ در افغانستان تأکید کردند و گفتند که امریکا از نتیجۀ این کارش پیشمان خواهد شد.
دولت افغانستان در جریان مذاکرات قرار نداشت و از بیشتر موارد این فرایند به دور نگه‌داشته شده بود و طالبان به حملات خود ادامه می‌دادند.
mandegarدر عین زمان، این مسأله شهروندان افغانستان را نگران ساخته بود؛ زیرا خروج نظامیان امریکا را به نفع نمی‌دانستند. این عقبۀ یا پس‌زمینه عدم قطعیت در گفت‌وگوهای طالبان و امریکا نمایان بود. در این حال فرزند یکی از شاخص‌ترین فرماندهان ضد طالبان تلاش کرد تا نهضت سیاسی پدرش را برای یک نسل جدید احیا کند.
احمدشاه مسعود که بیشتر به لقبِ «شیر پنجشیر» شهره است، عین تهدید را از القاعده احساس می‌کرد و توسط این گروه دو روز پیش از حملات یازدهم سپتامبر به ایالات متحدۀ امریکا در سال ۲۰۰۱ در شمال افغانستان کشته شد.
زمان شهادت پدرش، احمد مسعود ۱۲ ساله بود؛ اکنون ۳۰ ساله است که می‌خواهد نهضت ضد طالبانی که پدرش را به عنوان یک قهرمان شهرت داد، دوباره احیا کند.
مسعود در کنار آرام‌گاه پدرش در درۀ پنجشیر در شمال کابل گفت: ما توانایی احیای دوبارۀ را داریم و این کار را پس از بحث‌های و مشورت‌های زیاد با فرماندهان جهادی، انجام دادیم.
اهداف من مانند پدرم: آزادی و استقلال کامل کشور، دولت داری مترقی و پیشرفته در کشور بود و امروز ما دوباره آن را احیا می‌کنیم.
جریان جدید در ادامۀ جبهه پیشین است که بیشتر به عنوان جبهۀ مقاومت ملی مردم افغانستان شناخته می‌شود. جریانی که در سال ۱۹۹۲ در برابر حکومت کمونیستی پایه‌گذاری شد و همچنان از سال ۱۹۹۴ – ۲۰۰۱ در برابر طالبان جنگید.
مسعود گفت که مردم در زمان مهم گردهم آمده‌اند، اکنون روند صلح یک فرصت طلایی است، اما ما صلحی را می‌خواهیم که به مردم افغانستان عزت قایل شود. او در میان هوادارانش گفت: ما صلحی را می‌خواهیم که به خشونت و خون‌ریزی پایان دهد؛ ممکن این فهرست طولانی باشد.
با شکست روند صلح در هفتۀ گذشته، احمد مسعود به هواداران و کسانی در کنار پدرش مبارزه کرده‌اند، گفت که یک صف شوند؛ ممکن روند صلح موفق شود.
او گفت که ما از هر تلاشی که منجر به یک صلح پایدار شود، حمایت می‌کنیم، در روند صلحی که تمام مردم افغانستان شریک باشند، به‌ویژۀ نمایندۀ جریان مقاومت که پیش از آمدن امریکا بنیان گذاشته شده و از سال ۱۹۹۴ به این طرف در برابر طالبان مبارزه کرد.
دولت افغانستان پیشنهاد مذاکره با طالبان را در صورت ایجاد آتش پیشنهاد کرده است، چیزی که عملی به‌‌نظر نمی‌رسد. آنان به مذاکره با دولت افغانستان تمایل نشان نداده‌اند و حکومت افغانستان را دست نشاندۀ ایالات متحدۀ امریکا می‌دانند.
زمانی که گفت‌وگو با جنگجویان طالب شکست خورد، حملات خود را تشدید بخشدند؛ پس از شکست مذاکرات، اکنون طالبان به ادامۀ جنگ و تجدید حملات بر تمام کشور تأکید کرده‌اند و ولسوالی‌ها را در شمال تصرف کردند و حامیان حقوق بشر را در مرکز به قتل رساندند.
مسعود گفت با هواداران جدید در تلاش ایجاد کشوری با آموزه‌های اسلامی معتدل است که در آن از عدالت اجتماعی حمایت شود و توانایی حل چالش کشور را با اتحاد مردم روی دست گیرند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.