چرا گروه‌های تروریستی و شبکه‌های تبهکار در ساحات مسکونی جا گرفته‌اند؟

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۲۵ سنبله ۱۳۹۸

نیروهای امنیت ملی در روزهای اخیر پناهگاه‌های برخی از گروه‌های تروریستی را در قلب پایتخت و در خانه‌های مسکونی شناسایی و از بین بردند. در آخرین مورد، این نیروها یک پناهگاه جنگجویان و شورشیان گروه داعش را در ناحیۀ هفدهم شهر کابل شناسایی و طی عملیاتی، از بین بردند. دیده می‌شود که گروه‌های تروریستی از خانه‌های مسکونی در پایتخت به عنوان پناهگاه استفاده می‌کنند تا به آسانی شناسایی و تشخیص داده نشوند.
mandegarپیش از این، گروه‌های تروریستی در جنگ با نیروهای امنیتی در ولایت‌ها، از خانه‌های مسکونی به عنوان سنگر و سپر استفاده کرده‌اند. این کار در بسیاری موارد دستِ نیروهای امنیتی را برای تشدید عملیات بسته و در مواردی حتا به عقب‌نشینی وادار ساخته است. مردم عام در سال‌های گذشته از این استراتژی گروه‌های شورشی بسیار آسیب دیده‌اند.
اکنون خبرها حاکی از آن است که این گروه‌ها در پایتخت نیز خانه‌هایی را به کرایه گرفته و با انتقال تجهیزات نظامی و مواد انفجاری در آن، خواهان فریفتن نیروهای امنیتی هستند. حضور و نفوذ این گروه‌ها در پایتخت، بدل به یک واقعیت بسیار تلخ و نگران کننده شده است. موردی که چند شب پیش در ناحیۀ هفدهم اتفاق افتاد، تازه نیست. پیش از این نیز امنیت ملی از شناسایی و ضبط خانه‌های پُر از تجهیزات نظامی و مواد انفجاری مربوط به گروه‌های مختلف تروریستی خبر داده است که در آن، افراد این گروه‌ها جابه‌جا شده و دست به اعمال تخریب‌کارانه و تروریستی در پایتخت می‌زدند. یکی از سه تن از اعضای شبکۀ داعش که اخیراً از سوی امنیت ملی بازداشت شد، دکاندار یکی از مناطق نزدیک به فرماندهی پولیس کابل بود و در بسیار از حملات در سطح پایتخت دست داشت.
عملیات و عملکرد نیروهای ویژۀ امنیت ملی برای شناسایی این خانه‌ها تا حدودی قناعت‌بخش و قابل ستایش بوده، اما این پرسش با نگرانی بسیار جدی همچنان مطرح و پابر جا است که گروه‌های تروریستی این‌همه تجهیزات نظامی و مواد منفجره را از کدام مجرا وارد قلب پایتخت می‌کنند؟ پیش از این گفته می‌شد که گروه‌های تروریستی مواد انفجاری را هم‌روزه از کشورهای همسایه و از بیرونِ مرزها وارد افغانستان می‌کنند، اما شواهد اخیر نشان می‌دهد که گدام‌ها و انبارخانه‌های مواد منفجره و تجهیزات نظامی گروه‌های شورشی در مناطق مسکونی پایتخت هم وجود دارد. حتماً منفذی در شهر کابل وجود دارد که افراد شورشی آزادانه و بدون نگرانی به پایتخت رفت‌وآمد می‌کنند و مواد انتقال می‌دهند. نیروهای امنیتی باید منفذهای گروه‌های تروریستی در شهر کابل را نیز شناسایی کنند و ببندند. از طریق افرادی که از این خانه‌های بازداشت می‌شوند، بسیار به خوبی می‌توان به این منفذها رسید. نیروهای امنیتی از طریق افراد بازداشت شدۀ گروه‌های شورشی باید به منفذهای تهدیدِ شهر کابل دست یابند و تدابیر و استراتژی برای مسدود کردن آن روی دست گیرند. بدون مسدود کردن راه‌های نفوذ مخرب به شهر کابل، نهادهای امنیتی نمی‌توانند با عملیات و کشف و ضبط خانه‌هایی که از آن به عنوان پناهگاه و پایگاه استفاده می‌شود، در پایتخت تأمین امنیت کنند.
در کنار گروه‌های تروریستی، گروه‌های تبهکار، قاچاق‌بران و گروه‌های جرمی نیز از خانه‌های مسکونی در پایتخت به عنوان مخفی‌گاه استفاده می‌کنند. گزارش‌های نهادهای امنیتی از عملیات‌های‌شان نشان می‌دهد که گروه‌های تبهکار و جرمی نیز در قلب پایتخت و در کنار خانه‌های مسکونی مردم عام، خانه کرایه می‌گیرند و از آن، به عنوان مخفی‌گاه کار می‌گیرند و دست به جرم و جنایت می‌زنند. لازم است که نیروهای امنیتی در این قسمت نیز از خود تحرک بیشتر نشان دهد.
در این میان، چیزی که در شناسایی و مهار استفادۀ سوء گروه‌های تروریستی از خانه‌های مسکونی مهم و حیاتی‌ست، مسوولیت‌پذیری شهروندان و همکاری مردم محل، دفترهای رهنماها و وکلای گذر با نیروهای امنیتی در قسمت شناسایی و اطلاع‌دهی از خانه‌ها و گشت‌وگذار افراد مشکوک به نهادهای امنیتی است. مردم محل در این قسمت مسوولیت بسیار دارند. وکلای گذر و دفترهای رهنمای معاملات در محلات باید مواظبِ شناسایی و کیستی کرایه‌گیرنده یا اجاره‌گیرندۀ خانه‌های محل‌شان باشند. امنیت ملی نیز از شهروندان خواسته است تا از افراد و خانه‌های مشکوک در گذر و منطقۀشان به این نهاد خبر دهند. راه‌های وصل و تماس به نهادهای امنیتی بسیار سهل و آسان است. نیروهای امنیتی راه‌های مختلفی را برای همکاری مردم با این نهادهای به مردم معرفی کرده است. نهادهای امنیتی راه همکاری مردم با خود را بسیار باز گذاشته اند. شماره‌های تماس به این نهادها رایگان است و هر شهروند با استفاده از تلفن‌ همراهش می‌تواند از موارد مشکوک در محل‌شان به این نهادها اطلاع دهند. نیروهای امنیتی هویت کسانی که برای‌شان اطلاع می‌دهند را نیز پوشیده و محفوظ نگه می‌دارد. هویت اطلاع‌دهنده در نهادهای امنیتی پوشیده می‌ماند و به هیچ‌وجه کسی حق بیرون کردن آن را ندارد. همکاری شهروندان با نهادهای امنیتی برای تأمین امنیت شهر واجبی است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.