نمایندۀ خاص سرمنشی ملل متحد: جامعـۀ جهـانی با قـاطعیت از انتخـابات ریاست‌جمهـوری افغـانستان حمـایت می‌کنـد

- ۲۵ سنبله ۱۳۹۸

تدامیچی یاماموتو نمایندۀ خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان می‌گوید که جامعۀ جهانی با قاطعیت از انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان حمایت می‌کند.
آقای یاماموتو در اعلامیه‌یی، ضمن حمایت از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری از کمیسیون‌های انتخاباتی خواسته تا زمینۀ انتخابات شفاف و عادلانه را فراهم سازند.
mandegarاو گفته است: «یک پیام قوی از نماینده‌گان جلسۀ شورای امنیت ملل متحد در مورد افغانستان در هفته گذشته این بود که جامعه بین‌المللی از انتخابات ریاست‌جمهوری که به تاریخ ۲۸ سپتامبر برگزار می‌شود، کاملاً حمایت می‌نماید.»
او افزوده است: «اعتبار هر انتخابات مسوولیت جمع تمام دست‌اندرکاران آن می‌باشد و تنها وظیفۀ کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی نیست. کاندیدان، نهادهای جامعه مدنی، رسانه‌ها، علمای دینی و دیگران در این بخش نقش مهمی دارند، حداقل باید برای بسیج رأی‌دهنده‌گان جهت استفاده از حق دموکراتیک‌شان برای استفاده از رأی شان در ۲۸ سپتامبر، تلاش نمایند. هیچ‌کس اجازه ندارد تا کسانی را که برای رأی‌دهی ثبت نام کرده اند، از این حق شان محروم نماید.»
یاماموتو که رییس دفتر یوناما نیز می‌باشد گفته است: «انتخابات معتبر در قلب هر دموکراسی نهفته است و حق رأی‌دهی از بسیاری جهات نمادی از پیشرفت دموکراتیکی است که در ۱۸ سال گذشته در افغانستان رخ داده است.»
وی افزوده است: «رأی‌دهی تنها موضوع مسوولیت مدنی نیست و راهی است برای حفاظت از دست‌آوردهایی که در افغانستان به دست آمده و همچنان نشان دهنده حمایت از پروسه‌های سیاسی صلح‌آمیز می‌باشد.»
او تأکید کرده که یوناما متعهد است که مسوولیت خود را بر مبنای ماموریتش برای حمایت از کمیسیون انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی در راستای برگزاری انتخاباتی معتبر، شفاف و همه‌شمول به رهبری و مالکیت مردمان افغانستان، انجام دهد.
او بیان داشته که انتظار می‌رود که همه کاندیدان و رأی‌دهنده‌گان سهم خود را در حفظ شفافیت انتخابات و خودداری از شمولیت در هر گونه بی‌نظمی‌های انتخاباتی، ایفا نمایند. در هر صورت اگر در مورد وقوع بی‌نظمی‌ها نگرانی وجود داشته باشد باید فوراً کمیسیون شکایات انتخاباتی در جریان قرار گیرد تا تحقیقات سریع و مناسب خود را آغاز نماید.
نمایندۀ خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان همچنان گفته که یوناما از فعالیت‌هایی که از سوی نیروهای امنیتی در حمایت از انتخابات، حفاظت از توزیع مواد حساس انتخاباتی و تأمین امنیت محلات رأی‌دهی پیش از انتخابات و در روز انتخابات انجام می‌دهند تا تمام مردمان افغانستان به شمول زنان بتوانند در این پروسه اشتراک نمایند، قدردانی می‌نماید.
کمیسیون انتخابات دو روز پیش اعلام کرد که مواد انتخاباتی به مراکز تمامی ولایات رسیده و به‌زودی این مواد انتخاباتی از مرکز ولایات به ولسوالی‌ها انتقال داده خواهند شد.
قرار است که انتخابات ریاست‌جمهوری به تاریخ ششم میزان/۲۸ سپتامبر برگزار شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.