وزارت صحت عامه: مرگ و میر کودکان و مادران کاهش یافته است

گزارشگر:ناجیه نوری - ۱۹ دلو ۱۳۹۱

مسوولان یونیسف می‌گویند، با وجود دست‌آوردهای یازده سال گذشته، هنوزهم در هر دو ساعت یک زن در هنگام زایمان فوت می‌کند که میزان مرگ‌ومیر در مناطق روستایی بیشتر است.
پیتر کرولی نماینده یونیسف در افغانستان در چهارمین نشست کمیتۀ حفظ صحت و حیات مادران و اطفال که روز گذشته در کابل برگزار شده بود گفت، این مرگ و میر که قابل پیشگیری است، نمی‌تواند برای ما قابل پذیرش باشد.
او افزود، پس باید همه تلاش به خرج دهیم تا همۀ زنان در هنگام زایمان از خدمات با کیفیت صحی مستفید گردند و جامعه جهانی متحد است تا در این راستا مانند گذشته به کمک و همکاری خود ادامه دهد.
کرولی در این نشست اضافه کرد، یونیسف با وزارت صحت و سایر شرک‌های خود در تلاش است تا طبق یک پلان منظم در این راستا همکاری کند.
اما وزیر صحت می‌گوید، یازده سال پیش در هر نیم ساعت یک مادر جان خود را از اثر زایمان از دست می‌داد، اما امروز در هر دو ساعت یک مادر در نقاط  مختلف افغانستان در اثر وضع حمل فوت می‌کند.
داکتر ثریا دلیل وزیر صحت عامه کشور در این نشست گفت، یازده سال پیش از هر نه مادری که در سن باروری قرار داشتند، یکی از آنان با اختلالات یا مشکلات مواجه می‌شدند که حیات‌شان را تهدید می‌کرد.
وزیر صحت تاکید کرد، ولی امروز از هر۵۰ زن که در زمان بارداری قرار دارند، تنها یک زن با وضعیت بحرانی مواجه می‌شود که حیات‌اش را تهدید می‌کند.
وی افزود، در مورد وضعیت کودکان در افغانستان باید گفت که یازده سال پیش از هر چهار نوزاد یکی آن قبل از رسیدن به سن ۵ ساله‌گی وفات می‌کرد که متاسفانه اکثریت این مرگ‌ها قابل پیشگیری است.
بانو دلیل، علت مرگ و میر کودکان  زیر ۵ سال در افغانستان را اسهالات، سینه و بغل و بیماری‌های دوران نوزادی عنوان کرده گفت، متأسفانه این بیماری‌ها که دلیل اصلی مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال در کشور را تشکیل می‌دهند، قابل پیشگیری و درمان است.
او تاکید کرد، مرگ و میری مادران و کودکان تنها یک شاخص صحی نیست، بل یک شاخص انکشافی است که توسعۀ یک جامعه را در یک بُعد وسیع انعکاس می‌دهد.
وزیر صحت در علت کاهش مرگ و میر کودکان و مادران در چند سال اخیر گفت، افزایش آموزش قابله‌گی، پوشش ارایه خدمات صحی، توزیع و استخدام پرسونل صحی در اکثر ولایات و اعمار ساختمان و تجهیز مراکز صحی از جملۀ عوامل کاهش مرگ و میر مادران و کودکان است.
او، علت دیگر کاهش مرگ و میر مادران را بهترشدن راه‌های مواصلاتی، بلندرفتن میزان سواد در میان زنان، بلندرفتن تحصیلات عالی در میان دختران و افزایش عواید ناخالص عنوان کرد.
کمیته حفظ صحت و حیات مادران و کودکان، شاخص‌های اجراآت در دوران حیات یک مادر و کودک را که شامل عرضۀ خدمات قبل از ولادت است، به بررسی و ارزیابی می‌گیرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.