احمدولی مسعود، نامزدی‌که به «دموکراسی تفاهمی» معتقد است

- ۰۱ میزان ۱۳۹۸

بی.بی.سی
احمدولی مسعود یکی از نامزدان این دوره انتخابات ریاست‌جمهوری است که خود را «محور جهاد و جبهه مقاومت و از همرزمان پیشین احمدشاه مسعود» برادرش می‌داند. او در پی تحقق طرحی موسوم به «اجندای ملی» است که در آن به گفته خودش روش‌های دست یافتن به «صلحی پایدار» شرح داده شده است.
mandegarآقای مسعود در دورۀ ریاست‌جمهوری حامدکرزی سفیر افغانستان در لندن بود.
برادر او احمدشاه مسعود که در افغانستان، فرمانده نیروهای مجاهدین در شمال بود که طالبان در مدت پنج‌سال حاکمیت‌شان علیه او جنگیدند اما نتوانستند وارد ولایت پنجشیر، خاستگاه او و بخش‌هایی از مناطق تحت کنترلش در شمال شرق شوند.
احمدولی مسعود شعار دسته انتخاباتی خود را «وفاق ملی» قرار داده و وارد کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری شده است.
در انتخابات‌ ریاست‌جمهوری قبلی در سال ۱۳۹۳ احمدولی مسعود از عبدالله عبدالله حمایت کرد اما برادر دیگرش، احمدضیا مسعود در صف مخالف در کنار اشرف غنی قرار گرفت و مدتی به عنوان مشاور ارشد آقای غنی در امور اصلاحات اداری کار کرد و سپس از این پست استعفا کرد.
احمدولی مسعود در میان هوادارانش در ولایت پروان، شرایط خاص «جنگ و صلح» را دلیل اساسی به میدان آمدنش خواند و در مورد پیامدهای توافق صلح امریکا با طالبان گفت «باید آماده مقاومت باشیم».

«آجندای ملی» مسعود چیست؟
احمدولی مسعود، سال‌ها پیش طرحی موسوم به «آجندای ملی» را ارایه کرد و در گردهمایی متعدد درصدد تشریح آن برآمد. او می‌گوید «اجندای ملی» او طرحی برای «دستیابی به یک صلح پایدار و آغاز دولت‌سازی در افغانستان است».
آقای مسعود معتقد است که آجندای ملی او «یک نسخۀ ملی و تاریخی» برای مردم افغانستان است. در این طرح به علل اصلی وقوع جنگ‌ و نابسامانی اشاره شده که به گفته او به خاطر تصاحب قدرت در گرفته است.
این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید: «اگر ما بتوانیم در محور یک تفکر ملی باهم تفاهم کنیم، یک دیدگاه مشترک برای منافع ملی داشته باشیم مشکلات کشور حل می‌شود.»
واگذاری قدرت بنا به اکثریت ساده (۵۰+۱) از نظر آقای مسعود مناسب افغانستان نیست. افغانستان به یک «دموکراسی تفاهمی» نیاز دارد که بیشترین تعداد نخبگان جامعه را زیر چتر نظام سیاسی جمع کند.
آقای مسعود می‌گوید: «تعدادی ادعا دارند که اگر انتخابات به صورت شفاف و عادلانه برگزار شود؛ تمام مشکلات کشور رفع و یا حل می‌شود. من شخصاً به این نظر نیستم و می‌گویم که ما از فرصت انتخابات استفاده کنیم و کوشش کنیم که تمام نخبگان افغانستان گردهم بیایند و دیدگاه مشترک ارایه کنند».
همرزمان سابق احمدشاه مسعود در ۱۴ سنبله/شهریور در گردهمایی بزرگی در جوار آرامگاه احمدشاه مسعود در پنجشیر فرزند او احمد مسعود را جانشین پدرش خواندند و از او اعلام حمایت کردند. فرماندهان جهادی همرزم مسعود پیمان بستند تا در کنار احمد مسعود قرار بگیرند.
فرمانده مسعود در روز ۱۸ سنبله/شهریور۱۳۸۰، در نتیجۀ حمله انتحاری دو عضو القاعده که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند، در ولسوالی خواجه بهاءالدین تخار افغانستان کشته شد.
احمدشاه مسعود، در سال‌های پایانی دهه ۱۹۹۰ میلادی فرماندهی جبهه مقاومت علیه طالبان را رهبری می‌کرد. احمد مسعود، پس او نیز نیز می‌گوید: «به تمام ولایت‌های افغانستان سفرخواهم کرد تا مردم را بسیج ساخته و در برابر هراس‌افکنان مبارزه کنم».
او همچنین گفت: «من وارد میدان شدم تا نقطۀ وصل سیاسی ملت و حوزه مقاومت باشم، زیرا در طول چندین سالی که گذشت، وحدت ملی ما به شدت آسیب دیده است و باید دوباره احیا شود».
احمد مسعود از عمویش که خسور (پدر زن) او نیز است، در این انتخابات اعلام حمایت کرده است.
اخیراً چهره‌های جهادی از جمله عطامحمد نور، یونس قانونی و محمداسماعیل خان که در نخست از محمد حنیف اتمر اعلام حمایت کرده بودند، در هرات با احمد ولی مسعود دیدار کردند. اما مشخص نشده است که آیا این چهره‌ها از آقای مسعود در این انتخابات حمایت می‌کنند یا خیر.
پس از «از هم پاشیدن» تیم آقای اتمر که باعث شد اعلام کند کارزارش را تعلیق کرده است، محمد محقق، معاون او نیز به تیم آقای عبدالله پیوست و چهره‌های جهادی دیگر تا کنون موضع مشخصی ارایه نکرده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.