آگاهان در پاسخ به عدم حضور مردم در انتخاباتِ ۶ میزان: مـردم از انتخـابات خاطـرۀ بـد داشتند

گزارشگر:ناجیه نوری - ۰۷ میزان ۱۳۹۸

تهدیدات امنیتی، عدم اعتماد مردم نسبت به شفافیت انتخابات، عدم اعتماد نسبت به بی‌طرف بودن کمیسیون‌های انتخابات و کمرنگ بودن کمپاین نامزدان باعث حضور کمرنگ مردم در انتخابات شش میزان شده است
تا روز انتخابات برخی از رهبران سیاسی به این باور بودند که انتخابات برگزار نمی‌شود و اکثریت‌شان گفت‌وگوهای صلح را ترجیح می‌دادند از طرفی هم، فضای عمومی و بین‌المللی برضد انتخابات بود و ایجاد فضای بی‌باوری در انتخابات‌های گذشته از دلایل حضور کمرنگ مردم در روز mandegarانتخابات خوانده شده است.
تحلیل‌گران سیاسی می‌گویند که در کنار تهدیدات امنیتی و کمرنگ بودن مبارزات انتخاباتی، حضور چهره‌های مانند جلیلی، آقای تورسن، گلبدین حکمیتار و…. میزان مشرکت مردم در انتخابات را به شدت پایین آورد.
شهلا فرید استاد دانشگاه کابل در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار دلیل کمرنگ بودن حضور مردم در انتخابات را تهدیدات بلند امنیتی، بی‌باوری مردم نسبت به برگزاری انتخابات و کمرنگ بودن مبارزات انتخاباتی از سوی نامزدان عنوان می‌کند.
بانو فرید می‌گوید، حتا یک روز پیش از انتخابات مردم باورمند نبودند که انتخابات برگزار می‌شود، چون توجه رهبران سیاسی، نامزدان و جامعۀ جهانی به گفت‌وگوهای صلح متمرکز شده بود و باورها این بود که گفت‌وگوها نتیجه خواهد داد و انتخابات برگزار نخواهد شد.
او تأکید کرد، مردم از انتخابات مجلس نماینده‌گان نیز خاطرۀ بد داشتند و باورشان این بود که تقلب و تخلف حرف اول را می‌زند نه انتخاب مردم و کمیسیون‌ها حرمت رأی مردم را نگه‌ نمی‌دارند.
این استاد دانشگاه افزود، مستقل بودن کمیسیون انتخابات نیز زیر سوال است. تمامی این موارد سبب شد تا مردم علاقۀ برای شرکت در انتخابات نداشته باشند و نتیجه حضور کمرنگ مردم در انتخابات شد.
بااین حال، عارف رحمانی عضو مجلس نماینده‌گان دلیل حضور کمرنگ مردم در انتخابات را تهدیدات امنیتی، نارضایتی مردم از حکومت وحدت ملی، بی‌باوری مردم نسبت به دموکراسی نوپا و وجود تقلب و تخلف در انتخابات عنوان می‌کند که دست به دست هم داده و سبب حضور کمرنگ مردم در انتخابات شد.
آقای رحمانی تاکید کرد، کمرنگ بودن مبارزات انتخاباتی و سفر نکردن نامزدان به هدف مبارزات انتخاباتی به ولایات و ولسوالی‌ها علت دیگر حضور کمرنگ مردم در انتخابات بود.
او افزود، حضور چهره‌های ناشناخته مانند جلیلی که خواهان امارات اسلامی است، آقای تورسن که خود را صد در صد برنده می‌داند و گلبدین حکمیتار میزان مشرکت مردم در انتخابات را به شدت پایین آورد.
تمیم عاصی معاون پیشین وزارت دفاع ملی در صفحه فیس‌بوکش نگاشته است، در انتخابات شش میزان به‌صورت تخمینی چیزی بیشتر از ۲ میلیون رای استعمال شده‌است. این مجموع رأی تا هنوز از فیلتر کمیسیون شکایت انتخاباتی و جدا سازی رأی پاک و ناپاک نگذشته است. اگر این کار صورت بگیرد مجموع رأی استعمال شده به کمتر از ۲ میلیون تنزیل خواهد کرد که متاسفانه این میزان مشارکت چند معنا دارد.
این انتخابات به احتمال زیاد برنده قاطع نداشته و به دور دوم خواهد رفت و هرحکومتی که از پروسه این انتخابات برآید نهایت شکننده، ضعیف و از مشروعیت رنج خواهد برد.
دراین انتخابات یک کاندید می‌تواند به احتمال زیاد به رأی کم‌تر از ۱ میلیون رییس‌جمهور افغانستان شود. آیا شخصی که با کم‌تر از یک میلیون رأی پیروز انتخابات گردد. نماینده‌گی از ۳۴ میلیون تن کرده می‌تواند؟
برآمد هر نوع حکومتی از این انتخابات یک حکومت وحدت ملی جدید و یا در نهایت ایتلافی خواهد بود. هیچ کس به تنهایی خود پیروز میدان نخواهد بود.
این انتخابات پیام واضح به حکومت و حاکمان دارد. از مردم دهات افغانستان بیگانه اند و تنها چند پای‌گاه محدود در شهرها دارند؛ بنابراین تا دیر نشده با جوانان غرب‌زده و بی ریشه خود را به باد فنا ندهید و دوباره به مردم رجوع کنید.
در همین حال، حامد علمی آگاه سیاسی در صفحه فیس‌بوک خود دلیل کمرنگ بودن حضور مردم در انتخابات را بی‌باوری برشفافیت پروسه، تاثیر گذاری پروسه مذاکرات صلح با طالبان، تهدیدهای امنیتی، بسته بودن مراکز رأی‌دهی خصوصا در ولایات پر نفوس مانند بلخ، فاریاب و ..، بی‌باوری بر ظرفیت کمیسیون مستقل انتخابات، مایوسیت از نتایج انتخابات دور گذشته ریاست‌جمهوری و پارلمانی، به تعویق افتادن انتخابات برای چندین بار، مجزا شدن انتخابات ریاست‌جمهوری از شوراهای ولایتی، نبود‌ استراتژی مدون تبلیغاتی اعم از حکومت و کمیسیون انتخابات، تهدید بر تحریم انتخابات توسط نامزدان، عوارض تخنیکی و تقاضای عکس زنان عنوان کرده است..
این درحالی‌ست که کمیسیون انتخابات آمار تخمینی ۲۵۹۷ مرکز از ۴۹۰۵ مرکز رای‌گیری را که به آن مواد انتخاباتی ارسال شده بود را شام شنبه اعلام کردند.
به گفتۀ مسوولان در کمیسیون انتخابات، در ۲۵۹۷ مرکز، آماری که از طریق تلفن از مسئولان محلی دریافت کرده‌اند، یک میلیون و ۵۱ هزار و ۹۹۸ نفر شرکت کردند. نظر به این آمار تخمینی میزان مشارکت مردم در انتخابات نسبت به دوره قبلی پایین بوده است.
گفتنی‌ست که آمار اعلام شده از سوی کمیسیون انتخابات، آمار تخمینی اعلام شده است و مسوولان در کمیسیون تاکید کرده اند که این جمع‌بندی غیرمعیاری و تخمینی است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.