سفیر پاکستان در امریکا: پروسۀ صلح افغانستان اولویت فوری ماست

- ۱۹ دلو ۱۳۹۱

سفیر پاکستان در امریکا اظهار کرد که از نظر کشورش فرآیند صلح افغانستان هم چون یک اولویت فوری محسوب می‌شود.
این در حالی است که رسانه‌های امریکا گزارش دادند که بی‌اعتمادی میان طرف‌های اصلی فرآیند صلح افغانستان مذاکره با طالبان را با مشکل روبرو کرده است.
شری رحمان، سفیر پاکستان در امریکا با رد کنایه‌ها در خصوص اینکه اسلام آباد قصد دارد مذاکرات صلح را به تاخیر بیندازد، گفت: پاکستان صراحتاً به دنبال یک نقشه راه به رهبری افغان‌ها برای آشتی بوده و درک می‌کند که این مسأله یک اولویت فوری است.
وی افزود: پاکستان همچنین در بالاترین سطح حمایت خود را از هرگونه پیشبرد مذاکرات که از نظر افغان‌ها مهم تلقی شود، نشان داده است.
رسانه‌های امریکا گزارش دادند که اخیراً ملا عمر در اقدامی بی‌سابقه پیشنهاد اشتراک قدرت در افغانستان پس از پایان جنگ در این کشور را داده است. اما این گزارش‌ها عنوان داشتند که بی‌اعتمادی و سردرگمی در میان بازیگران اصلی تلاش‌های صلح را با مشکل مواجه کرده است.
امریکا امیدوار است به یک توافق صلح آمیز به منظور انتقال قدرت در افغانستان پیش از خارج ساختن نیروهای خود از این کشور تا سال ۲۰۱۴ دست پیدا کند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابع خبری رسمی در کابل گزارش داد: اگرچه طالبان ظاهراً به انجام مذاکره بیش از هر زمان آماده است، مذاکرات صلح دست نیافتنی به نظر می‌رسد زیرا درگیری داخلی در میان تعدادی از مخاطبان رو به افزایش است.
این گزارش تاکید کرد که رهبران طالبان با نماینده‌گان بین ۳۰ تا ۴۰ کشور متفاوت تماس برقرار کرده‌اند اما روابط میان بازیگران اصلی یعنی امریکا، افغانستان و پاکستان دچار بی‌اعتمادی شده و از شتاب پیدا کردن فرآیند صلح جلوگیری می‌کند.
اخیراً حامد کرزی اظهار گلایه کرده که کشورهای غربی از مذاکره صلح به عنوان اهرمی علیه دولت وی استفاده می‌کنند.
رسانه‌های امریکایی گزارش دادند که هم کابل و هم واشنگتن از پاکستان به خاطر آنکه بر فعالیت‌های زندانیان آزاد شده طالبان در این کشور نظارت نمی‌کند، ناخرسند هستند. پاکستان به منظور رد این اتهام به این مساله اشاره می‌کند که به درخواست دولت افغانستان زندانیان را آزاد کرده و از منابع لازم برای زیر نظر قرار دادن آنها برخوردار نیست.
شری رحمان خاطرنشان ساخت که پاکستان از همه مباحثاتی که منجر به یک فرآیند صلح و آشتی به رهبری افغان‌ها شود، حمایت می‌کند.
وی افزود: هدف از تلاش پاکستان، تقویت اقدامات مشترک به منظور مقابله با افراطگرایی و پیشبرد ثبات و صلح منطقه‌یی است.
سفیر پاکستان در امریکا عنوان کرد: آصف علی زرداری از طریق تضمین تلاش‌های مداوم و جدی برای حفظ جریان فرآیند تعهد کامل دولت خود به طرح صلح در افغانستان را انجام داده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.