یک کمیشنر کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌ها: شـکایت‌هـا زیـاد جـدی نخـواهـد بـود

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۰۷ میزان ۱۳۹۸

مسوولان در کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی دیروز یکشنبه، هفتم میزان در یک نشست خبری در کابل در مورد شکایت‌های ثبت شده از روند برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری خبر دادند.
آنان گفتند که تا کنون ۲۲۷۵ شکایت از سراسر کشور در این کمیسیون ثبت شده و این شکایت‌ها نهایی نیست و مردم، احزاب سیاسی، نهادهای ناظر و نامزدان می‌توانند تا شام امروز دوشنبه، ۸ میزان در این کمیسیون شکایت درج کنند.
mandegarاما یک کمیشنر این کمیسیون در این نشست به مردم اطمینان داد که این شکایت‌ها «جدی» نخواهد بود. قاسم الیاسی، سخنگو و کمیشنر کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی در این نشست گفت که بیشترین آمار شکایت از شهر کابل بوده که میزان آن تا ۸۷۷ شکایت می‌باشد.
آقای الیاسی گفت که به لحاظ موضوع‌بندی، ممکن است این شکایت‌ها محدود شود. او افزود که ممکن است چندین شکایت در مورد نبود نام‌های رأی‌دهنده‌گان در فهرست بوده باشد. این کمیشنر کمیسیون انتخابات اظهار داشت که شکایت‌های انتخاباتی در ۲۲ موضوع جداگانه دسته‌بندی خواهد شد.
قاسم الیاسی گفت که مهمترین شکایت از نبود نام بسیاری از رأی‌دهنده‌گان در فهرست چاپی و دیجیتالی ثبت شده است. آقای الیاسی بیان داشت که بررسی جرایم انتخاباتی را در اولویت کارهای‌شان قرار خواهند داد.
در سوی دیگر، قطب‌الدین رویدار، کمیشنر دیگر کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی در این نشست گفت که با مردم افغانستان تعهد دارند و بربنیاد قانون تمام شکایت‌ها را با استقلالیت و مطابق زمان‌بندی کمیسیون بررسی و اعلام خواهند کرد.
آقای رویدار نیز بیان داشت که تا ساعت پنج امروز دوشنبه، شکایت می‌پذیرند. او اظهار داشت که ثبت شکایت در شفافیت نتیجۀ انتخابات مهم و تأثیرگذار و به همین دلیل از نهادها و جریان‌های دخیل در پروسۀ انتخابات خواست تا شکایت‌های شان را در این نهاد ثبت کنند.
قطب‌الدین رویداد گفت که اطلاعات دقیق در مورد میزان شکایت را فردا پس از شام اعلام می‌کنند. آقای رویدار افزود که سه روز پس از آن، نوعیت شکایت‌ها را با رسانه‌های و مردم شریک خواهند کرد. این کمیشنر کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی در پاسخ به یکی از خبرنگاران گفت که به مردم اطمینان می‌دهد که شکایت‌ها زیاد «جدی» نخواهد بود.
کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخابات تا بیست‌ودوم ماه جاری فرصت دارد تا به این شکایات رسیده‌گی کند. قرار است فیصلۀ نهایی این کمیسیون دربارۀ این شکایت‌ها به تاریخ ۲۳ میزان برای اعلام به کمیسیون مستقل انتخابات سپرده شود. قرار است پس از این، نتیجه ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری در ۲۷ میزان اعلام شود.
گفتنی است که چهارمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری کشور روز شنبۀ هفتۀ جاری، ششم میزان در سراسر کشور برگزار شد. قرار بود بیش از ۹ میلیون تن در این انتخابات اشتراک کنند، اما در روز انتخابات دیده شد که حضور مردم در مراکز رأی‌دهی بسیار کمرنگ بود. آما تخمینی کمیسیون انتخابات نیز نشان می‌دهد که بیش از یک‌ونیم میلیون تن در این انتخابات اشتراک کرده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.