آگاهان: در نشست سه جانبه بر خط مرزی دیورند توافق شده است

- ۱۹ دلو ۱۳۹۱

برخی منابع گزارش داده اند که در نشست سه جانبۀ افغانستان، پاکستان و بریتانیا در لندن، توافق شده است که دیورند سرحد رسمی میان افغانستان و پاکستان است و هیچ کسی نمی‌تواند پس از این بدون پاسپورت از این سرحد عبور کند.
یک اشتراک‌کنندۀ نشست سه جانبۀ لندن به سایت خبریال گفته است که رییس‌جمهور کرزی پس از آن‌که لزوم موجودیت پاسپورت برای عبور و مرور شهروندان از سرحد دیورند مطرح شد، در نخست تکان خورد، اما پس از مکسی این موضوع را پذیرفت.
مقام‌های پاکستانی گفته‌اند که به رسمیت‌شناختن دیورند از جانب افغانستان در پروسۀ صلح، نقش عمده را بازی می‌کند.
براساس اظهارات منبع، به این توافق «باردر منجمنت» نام گذاشته اند که هر دو کشور با هم آن را عملی می‌سازد.
در این حال، احمد سعیدی تحلیلگر سیاسی می‌گوید که نتایج مذاکرات سه جانبه در لندن، امیدوار‌کننده است.
او با برشمردن دست‌آوردهای نشست لندن به روزنامۀ ماندگار گفت، پاکستان پافشاری کرده که افغانستان طی شش ماه با ما قرارداد استراتژیک امضا کند.
او گفت که طالبان آرزو داشتند دفترشان در قطر از سوی افغانستان و پاکستان به رسمیت شناخته شود که در نشست سه جانبۀ لندن به رسمیت شناخته شد.
این آگاه سیاسی با اشاره به امضای قرارداد استراتژیک میان افغانستان و پاکستان گفت که در هر قرارداد استراتژیکی که به امضا می‌رسد، طرفین تعهد می‌کنند که تمامیت ارضی و استقلال همدیگر را به رسمیت می‌شناسند؛ آقای کرزی هم به پاکستانی‌ها گفت که به چشم ما قرارداد استراتژیک را با شما به امضا می‌رسانیم.
احمد سعیدی تأکید کرد: «به رسمیت شناختن خط دیورند صد فیصد است، زیرا عمر داوودزی هم در این جلسه (نشست سه جانبه) حضور داشته و برای به رسمیت شناختن خط دیورند پافشاری کرده است.»
او افزود: «به رسمیت شناختن خط دیورند هم یکی از آرزوهای همیشه‌گی پاکستان بوده است، زیرا با به رسمیت‌شناخته‌شدن این خط، مسألۀ استقلال پشتون‌ها و بلوچ‌ها به طاق فراموشی سپرده خواهد شد و دیگر افغان‌ها «دا پشتونستان زما دا پشتونستان زما» نخواهند گفت».
او تصریح کرد: با اعتراف بر رسمیت خط دیورند از جانب حکومت افغانستان, پاکستان به هدف درازمدت خود می‌رسد؛ اما این‌که برآورده‌‎شدن این هدف می‌تواند برای افغانستان صلح و ثبات را به وجود آورد، حرف بعدی است.
همچنان عارف رحمانی عضو مجلس نماینده‌گان گفت که اگر مسألۀ دیورند در نشست سه جانبه مطرح شده باشد، اتفاق خوبی در سیاست خارجی افغانستان به وقوع پیوسته است.
او گفت که یک‌طرفه‌شدن دیورند کمک زیادی به تأمین صلح و ثبات در افغانستان می‌کند و این برای مردم افغانستان قابل قبول است.
آقای رحمانی خاطرنشان ساخت: دلیل عمدۀ پاکستان برای بی‌ثبات‌سازی افغانستان و مداخله در این کشور، خط دیورند است؛ اما این نمی‌تواند تمام مسأله باشد، آن‌ها می‌خواهند از افغانستان به عنوان تختۀ خیز برضد دشمن استراتژیک خود هندوستان استفاده کنند و از این رو، افغانستان به عمق استراتژیک پاکستان تبدیل شده است.
این نمایندۀ مجلس در آخر گفت: اگر به رسمیت شناختن خط دیورند بتواند ما را به ثبات و امنیت پایدار برساند، ریاست‌جمهوری باید در این زمینه اقدام کند.
انگلیس یکی از طرف‌های اصلی حل معضل دیورند پنداشته شده و این کشور می‌تواند نقش بارزی در خاتمه‌بخشیدن به این «زخم ناسور» داشته باشد.
اما تا کنون هیچ مرجعی در حکومت افغانستان به بحث دیروند در نشست سه جانبه اشاره یی نکرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.