کمیسیون شکایات انتخاباتی: چشم به راه گزارش دفاتر ولایتی هستیم/ مولانا عبدالله: اعلام نتایج ابتدایی در ۲۷ میزان ناممکن است

گزارشگر:ناجیه نوری - ۱۶ میزان ۱۳۹۸

کمیسیون شکایت‌های انتخابات کشور از ثبت ۴۵۱۲ شکایات خبر می‌دهد که بیشترین این شکایات مربوط تیم های دولت‌ساز و ثبات و همگرایی است. مسوولان در دبیرخانۀ این کمیسیون می‌گویند که چشم به راه گزارش دفاتر ولایتی کمیسیون شکایات هستند تا بر اساس آن فیصلۀ نهایی خود را همه‌گانی سازند.
mandegarچمن‌شاه اعتمادی رییس دبیرخانۀ کمیسیون شکایات انتخاباتی در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید، عمده‌ترین شکایات درج شده در کمیسیون شکایات انتخاباتی، مربوط تیم‌های غنی و عبدالله است که علیه همدیگر در ولایات و مرکز شکایت درج کرده‌اند.
به گفتۀ رییس دبیرخانۀ کمیسیون شکایات انتخاباتی: حدود ۱۲۰۰ شکایت مربوط کابل است و متباقی شکایات مربوط به ولایات است که به کمیسیون مرکزی در کابل گزارش و ثبت شده‌است.
آقای اعتمادی تأکید دارد که براساس کارشیوۀ کمیسیون شکایات در ۱۵ روز اول رسیده‌گی به شکایات وظیفه کمیسیون مرکزی نیست، بل شکایات باید در ولایات مربوطه بررسی شود، اما فیصلۀ آن به دوش دفتر ولایتی کابل می‌باشد.
او همچنان گفت: نتایج ابتدایی انتخابات براساس بررسی شکایات و فیصله‌های دفاتر ولایتی و مرکزی اعلام خواهد شد. پس از اعلام نتایج ابتدایی کسانی ‌که شکایت دارند و استیناف طلب هستند، سه روز فرصت دارند تا به دفتر مرکزی مراجعه کرده و شکایت‌شان را ثبت نمایند.
همزمان بااین، مولانا عبدالله کمیشنر کمیسیون انتخابات میگوید که اعلام نتایج ابتدایی انتخابات به تاریخ ۲۷ میزان ناممکن است.
آقای عبدالله در برگۀ فیسبوکش نوشته است: یازده روز از انتخابات می‌گذرد. از جمله۲۶۵۶۸ محل رای‌دهی تاکنون معلومات «ابتدایی»۲۲۴۰۰دستگاه و معلومات نهایی۱۴۰۰۰دستگاه بایومتریک به سرور مرکزی انتقال شده است.
به باور این کمیشنر کمیسیون انتخابات: اگر معلومات بایومتریک انتخابات ۶ میزان چنین طی مراحل شود؛ اعلام نتایج انتخابات تا ۲۷میزان ناممکن می‌باشد.
در عین حال، رییس دبیرخانۀ کمیسیون شکایات انتخاباتی از همکاری کمیسیون انتخابات ابراز رضایت کرده می‌گوید: با‌آنکه در ولایات کم‌کارهای کمیسیون انتخابات را شاهد بودیم و ماموران کمیسیون شکایات از عدم همکاری کمیسیون انتخابات شاکی بودند، اما تاکنون میان دو کمیسیون در کابل کدام مشکل جدی به وجود نیامده‌است.
این درحالی ا‌ست که پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، شماری از نامزدان از احتمال تقلب در انتخابات ابراز نگرانی کردند. اما کمیسیون‌های انتخاباتی تأکید دارد که «بایومتریک خط سرخ» برای آنان می‌باشد.
مسوولان هر دو کمیسیون همچنان گفته اند که نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری، در موعد معین آن اعلام خواهد شد و هیچ بهانۀ برای تأخیر در این امر وجود ندارد.
انتظار می‌رود که نتایج ابتدایی انتخابات ششم میزان، به‌تاریخ ٢٧ و نتایج نهایی به‌تاریخ ١۶ عقرب اعلام شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.