تهمینه تو قهرمان هستی!

- ۰۵ سنبله ۱۳۹۱

تهمینه کوهستانی روز گذشته در مسابقات المپیک لندن، در رشتۀ دوش ۱۰۰ متر رقابت کرد.
بانو کوهستانی که چادر همرنگ با بیرق افغانستان به سر داشت، نسبت به همۀ رقیبانش دیرتر به خط پایانی مسابقه رسید.
حامد علمی یکی از سخنگویان رییس‌جمهور کرزی که هیات کمیتۀ ملی المپیک را در مسابقات لندن همراهی می‌کند، به رادیو آزادی گفت: «تهمینه فاصلۀ صد متر را در ۱۴ ثانیه و ۴۲ صدم ثانیه طی کرد و از بازی‌ها حذف شد.»
با آن‌که بانو کوهستانی نتوانست نتیجه‌یی را در بازی‌های المپیک لندن کسب‌ کند، اما او نزد شهروندان افغانستان یک قهرمان است. قهرمانی که با شکستن همۀ سنت‌ها و هنجارها، به یک مسابقۀ بین‌المللی پا می‌گذارد و از زنان کشورش نماینده‌گی می‌کند.
به دنبال شکست بانو کوهستانی در بازی‌های المپیک، شهروندان افغانستان در صفحات فیسبوک‌شان او را «قهرمان» و «پیروز» خطاب کردند.
فرخنده زهرا نادری نمایندۀ مجلس در صفحۀ فیسبوکش نوشت: «تهمینه کوهستانی؛ تو قهرمان ملت افغانستان هستی!!»
بانو نادری در ادامه گفته است: هرچند تهمینه کوهستانی، تنها بانوی ورزشکار زن افغان در بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن، نهایت تلاش‌اش را برای به دست‌آوردن افتخاری به میهن و هم وطنانش انجام داد، با این‌هم، موفق نشد؛ اما بدون شک برای بانو کوهستانی این یک پایان نیست و نباید هم یک پایان باشد. او با پذیرفتن مشکلات فراوان، آن‌هم برای کسب مدالی به سود کشورش به بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن رفته است، که همین موضوع خود قهرمانی بزرگی به افغانستان است.

مجیب‌ مهرداد روزنامه‌نگار و یکی دیگر از کاربران فیسبوک نوشته است: از افغانستان چی توقع داریم؟ آن هم از یک ورزشکار زن. در کشوری که نجیبه‌ها و شکیلاها را تیرباران می‌کنند از تهمینه‌ها انتظار معجزه داشتن نادرست است. من شخصاً تهمینه را قهرمان می‌دانم. او از جامعۀ نماینده‌گی می‌کند که دویدن زن عیب است و شرم‌آور و عمل شنیع محسوب می‌شود. او را یاری کنیم نه برای اینکه می‌برد یا می‌بازد، بل برای این‎‌که بر فرهنگ سنگسار غلبه‌یی اگر چه اندک حاصل کنیم.
پرویز کاوه، روزنامه‌نگار در صفحۀ اجتماعی فیسبوکش نوشت که تهمینه برای آزادی و برابری دوید و پیروز شد. به گفتۀ آقای کاوه، تهمینه به دست آورد آنچه را که می‌خواست به دست بیاورد. مهم نیست اگر مدال نیاورد، این خیلی اهمیت دارد که دوید و هرچه تابو بود را شکست. بدو تهمینه که هنوز راه درازی در پیش داری. بدوید تهمینه‌ها تا فاصله‌ها کوتاه تر شوند.
پیش از این، اجمل فیض‌زاده و اجمل فیصل دو ورزشکار دیگر افغانستان که در مسابقات المپیک لندن شرکت داشتند، نیز از مسابقات حذف شدند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.