یک عضو وزارت دولت در امور صلح: تا هنوز کار خاصی انجام نداده‌ایم

گزارشگر:ناجیه نوری - ۲۲ میزان ۱۳۹۸

این روزها و یا شاید ماه‌ها می‌شود که انتخابات در گرو گفت‌وگوها صلح و تمامی برنامه‌های حکومت در گرو نتایج انتخابات باقی مانده است.
کار در شورای عالی صلح و آغاز کار در وزارت دولت در امور صلح که چند ماهی از ایجاد آن می‌گذرد، منتظر اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری است.
mandegarیک عضو وزارت صلح در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: از زمان ایجاد وزارت صلح تاکنون کار خاصی صورت نگرفته است، زیرا مسوولان در وزارت صلح منتظر اعلام نتایج انتخابات اند تا پس از اعلام نتایج و ایجاد حکومت جدید، کارش را آغاز کند.
لیلا جعفری عضو شورای عالی صلح و یکی از مسوولان در وزارت صلح می‌گوید: هیچ کار خاصی در وزارت صلح تاکنون صورت نگرفته است و اعلام نتایج انتخابات همه کارها در این وزارت معطل ساخته‌است.
بانو جعفری می‌گوید: شورای عالی صلح نیز مجمع عمومی خود را دایر نکرده‌است و برنامه‌های این شورا منتظر نتایج انتخابات است و همه منتظر اند که اعلام نتایج انتخابات چه خواهد شد.
شورای عالی صلح از سال ۱۳۸۹ تاکنون امور صلح کشور را رهبری می‌کرد. حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین در سال ۱۳۸۹ در نشستی با حضور شماری از رهبران جهادی و سیاسی شورای عالی صلح را ایجاد کرده بود.
اما چند ماه پیش صدیق صدیقی، سخنگوی ارگ اعلام کرد که دبیرخانۀ شورای عالی صلح لغو شده‌است. او ابتدا در نشست خبری گفته بود که شورای عالی صلح به صورت کامل لغو شده، ولی بعداً ارگ بلافاصله با اعلام تصحیح خبر، در توییتر نوشت که تنها دبیرخانۀ شورای عالی صلح لغو شده‌است.
پس از لغو دبیرخانۀ شورای عالی صلح محمداشرف‌ غنی رییس حکومت وحدت ملی با ایجاد وزارت دولت در امور صلح، عبدالسلام رحیمی رییس دفتر خود را به عنوان وزیر این وزارت تعیین کرد.
ارگ تاکید کرد که ایجاد وزارت دولت در امور صلح براساس خواست جرگۀ مشورتی صلح افغانستان بوده که در ماه ثور سال روان برگزار شده بود.
گفتنی‌ست تمام اموری را که در گذشته شورای عالی صلح انجام می‌داد، اکنون قرار است وزارت دولت در امور صلح تمام این امورات را انجام دهد.
اما اعلام نتایج ابتدایی انتخابات در ۲۷ میزان با اما و اگرهای زیادی همراه ا‌ست. گفته می‌شود ممکن است اعلام نتایج ابتدایی انتخابات به دلیل کُندکاری کمیسیون انتخابات به تعویق بیفتد.
گفته‌هایی نیز وجود دارد که مسوولان کمیسیون انتخابات تصمیم دارند تا ارقام آرای بایومتریک و آرای غیربایومتریک را هم‌زمان به تاریخ ۲۷ میزان اعلام کنند، موردی که با انتقادات زیادی همراه بوده است و واکنش‌های زیادی را در پی داشته‌است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.