فرمانده پولیس تخار: طالبان در تخار شکست خورده‌اند

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۲۲ میزان ۱۳۹۸

فرماندۀ پولیس ولایت تخار می‌گوید که طالبان را در این ولایت با شکست مواجه کرده اند. به گفتۀ فرماندۀ پولیس تخار، طالبان پس از شکست به جنگلات حومۀ دریای کوکچه پناه برده‌اند.
برخی از نماینده‌گان مردم تخار در مجلس نماینده‌گان نیز می‌گویند که نیروهای امنیتی مرکز آموزشی و جلب و جذب گروه طالبان را در ولسوالی ینگی قلعه ولایت تخار تصرف کرده‌ و طالبان را از روستاها به حومه‌های دریای کوکچه فرار داده‌اند.
mandegarاین در حالی است که نزدیک به دو ماه پیش ولایت تخار مورد هجوم گروه طالبان قرار گرفت و طالبان تا حومه‌های شهر تالقان مرکز این ولایت پیش‌آمدند و احتمال سقوط این شهر افزایش یافته بود.
جنرال حشم‌ الله مسلم، فرمانده پولیس ولایت تخار در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار عملیات نیروهای امنیتی را در این ولایت پُر دست‌آورد می‌خواند و می‌گوید: طالبان در این ولایت شکست خورده‌اند و از حومه‌های شهر تالقان و قریه و قصبات به جنگلات دریای کوکچه فرار کرده‌اند.
آقای مسلم می‌گوید که اکنون تنها ولسوالی درقد در کنترل طالبان قرار دارد و سایر ساحات این ولایت از وجود گروه طالبان پاک‌سازی شده است؛ ولی تاهنوز تصمیم به عملیات برای باز پس ‌گیری ولسوالی درقد روی دست نیست.
به گفتۀ او، چند پیش طالبان تا نزدیکی‌‌های شهر تالقان مرکز تخار هجوم آورده بودند، اما نیروهای امنیتی با تلاش‌های زیاد آنان را پس زدند؛ طالبان از قریه‌ها و قصبات رانده شده‌اند و در جنگلات پنها برده‌اند و عملیات تصفیه همچنان جریان دارد.
فرمانده پولیس تخار می‌گوید که در جریان این عملیات یک پولیس شهید شده است و دو تن زخمی‌شده‌اند و ۱۲ تن از نیروهای دشمن کشته و زخمی شده‌اند.
فرماندۀ پولیس تخار در حالی از عملیات در نزدیکی دریای کوکچه خبر می‌دهد، اما می‌گوید: هنوز برنامۀ عملیات واپس‌گیری ولسوالی درقد روی دست نیست. اما وزارت دفاع در اعلامیه‌یی که به روزنامۀ ماندگار فرستاده است، از آغاز عملیات به ولسوالی درقد خبر داده است.
در خبرنامه آمده است که نیروهای امنیتی در عملیات تصفیه‌یی اطراف ولسوالی درقد را از وجود طالبان پاک‌سازی کرده است و عملیات به ولسوالی درقد آغاز شده است.
همچنان، مسوولان در وزارت امور داخله دیروز در یک خبرنامه‌یی گفتند که نیروهای امنیتی و دفاعی کشور روزگذشته، عملیات تصفیه‌یی مشترک را در مربوطات قریه‌جات پایشاف، نوآباد، رحیم آباد، تالقانی‌ها و خواجه حافظ ولسوالی ینگی قلعه ولایت تخار راه اندازی کرده‌اند.
بر بنیاد معلومات این خبرنامه، در این عملیات هفت تن طالب مسلح به‌شمول یک سرگروپ آن کشته شدند و یک میل سلاح کلاشنیکوف و یک قبضه نارنجک‌انداز بهدست نیروهای امنیتی افتاده است.
یاسین ضیا معاون وزارت دفاع در یک نوار تصویری از پیشرفت عملیات در ولسوالی ینگی قلعه و خواجه غار خبر داده است.
این در حالی است که باشنده‌گان ولایت تخار می‌گویند، در حملۀ طالبان به این ولایت آسیب‌های زیاد مالی و جانی به آنان وارد شده است.
باشنده‌گان این ولایت در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گویند که هنگام هجوم طالبان و جنگ‌های صورت گرفته در این ولایت، بر منازل مسکونی‌شان آسیب‌های فراوانی رسیده است.

تصرف مرکز آموزشی طالبان
نماینده‌گان مردم تخار در مجلس می‌گویند که مرکز آموزشی طالبان در ولایت تخار توسط نیروهای دفاعی و امنیتی تصرف شده است.
حمدالله یولداش، نمایندۀ مردم تخار در مجلس نماینده‌گان با اشاره به تهدید‌های امنیتی در این ولایت می‌گوید که نیروهای امنیتی از یک هفتۀ به این طرف عملیات را در برابر طالبان راه‌اندازی کرده‌اند و نتیجۀ چشم‌گیری را به دنبال داشته است.
او که با روزنامۀ ماندگار صحبت می‌کرد، گفت: در این عملیات طالبان از حومه‌های شهر تالقان، ولسوالی‌های بهارک و خواجه غار و سایر حاتی که زیر تهدید قرار داشتند به عقب رانده‌شد‌ه‌اند.
او گفت که نیروهای امنیتی مرکز جلب و جذب و آموزشی طالبان را در ولسوالی‌های ینگی قلعه تصرف کرده‌اند.
این نمایندۀ مردم تخار عملیات نیروهای امنیتی را موفقانه ارزیابی می‌کند و می‌گوید: وضعیت امنیتی بهبود یافته و خواست مردم ادامۀ این عملیات است. اما تهدید‌های در ولسوالی چاه آب و ینگی قلعه و درقد وجود دارد.
او گفت که ولسوالی درقد این ولایت هنوز در تصرف گروه طالبان قرار دارد و این یک نقطۀ است که طالبان می‌توانند از آن به عنوان یک مکان استراتژیک برای حملۀ دوباره استفاده کنند؛ زیرا ولسوالی درقد که در مرز با کشور تاجکستان قرار دارد، به عنوان مکان پردرآمد و تمویل کنندۀ طالبان از طریق قاچاق مواد مخدر است.
آقای یولداش، وضعیت امنیتی شهر تخار را بهتر ارزیابی می‌کند و می‌گوید که در صورت که عملیات ادامه یابد، ساحاتی که زیر تهدید قرار دارد نیز پاک‌سازی خواهد شد.
ولایت تخار در شمال کشور از ولایت‌های نسبتاً امن در سال‌های گذشته به شمار می‌رفت، اما پس از آغاز حکومت وحدت ملی در چهار سال گذشته چند مرتبه مورد حملات و هجوم شدید گروه طالبان قرار گرفت.
ادعاهای وجود دارد که انتقال جنگ از جنوب به شمال و جابه‌جایی گروه‌های تروریستی مانند طالبان و داعش در این ولایت ریشه در نگرش‌های پنهانی کرزی و اطرافیانش دارد.
ناامنی در ولایت‌های شمال کشور که در هم‌رزی با کشورهای آسیای‌میانه قرار دارند، نگرانی‌های را در میان قدرت‌های منطقه‌یی مانند روسیه ایجاد کرده است.
در ماه جولای سازمان پیمان امنیت جمعی – سازمان پیمان امنیتی در برگیرندۀ کشورهای آسیای میانه تاجکستان، ازبیکستان، روسیه، بلاروس و …- از افزایش گروه داعش در شمال افغانستان ابراز نگرانی کرده است. علمبای سلطانوف، معاون دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی گفت که تمرکز روزافزون اعضا و نماینده‌گان سازمان‌های تروریستی بین‌المللی در شمال افغانستان اقدامات ضد تروریستی را در قلمرو کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی با خطر مواجه می‌سازد.
در همین حال، اما جنرال اسکات میلر، فرمانده عمومی قوت‌های ناتو در افغانستان در دیدار با محمد اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی در ۲۱ میزان از ظرفیت و توانایی‌های نظامیان به صورت روزافزون ستایش کرده است و عملیات اخیر نیروهای امنیتی و دفاعی کشور را در برابر طالبان موفق‌آمیز خوانده است.
نگرانی‌ها از ناامنی در ولایت تخار در حالی بیان می‌شود که کندز در همسایه‌گی این ولایت در چند سال گذشته دو مرتبه به دست طالبان سقوط کرد و همچنان ناامنی‌ها در سراسر ولایت بدخشان، بغلان، کنذز و بلخ ملموس است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.