کمیسیون انتخابات: بیـش از ۱٫۷ میلیـون رأی بایـومتـریک وارد مـرکـز اطـلاعـات شـده است

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۲۲ میزان ۱۳۹۸

مسوولان در کمیسیون انتخابات می‌گویند که بیش از ۱٫۷ میلیون رأی بایومتریک شده وارد مرکز اطلاعات این کمیسیون شده است. آنان دیروز دوشنبه، ۲۲ میزان در یک نشست خبری گفتند که از ۲۲ هزار و ۵۸۸ محل رأی‌دهی در انتخابات ریاست جمهوری، یک میلیون و ۷۳۷ هزار و ۷۸ رأی بایومتریک شده به «سرور مرکزی» یا مرکز اطلاعات انتقال داده شده است.
mandegarکمیشنران کمیسیون انتخابات همچنان اظهار داشتند که ۲۵ هزار و ۵۶۰ فورم نتایج تصفیه شده و ۲۵ هزار و ۵۲۲ فورم نتایج دیگر وارد مرکز اطلاعات شده است که از این میان، ۸۷ فورم نتایج آماده تفتیش و ۴۳۲ فورم دیگر آمادۀ بازشماری شده است.
حوا علم نورستانی، رییس این کمیسیون در نشست دیروز گفت که ۲۵ هزار و ۵۶۰ فورم نتایج تصفیه شده، ۸۷ فورم آمادۀ تفتیش بوده و ۴۳۲ فورم دیگر نیز هم تفتیش و هم بازشماری شده است. در عین حال، رحیمه ظریفی عضو این کمیسیون گفت که با انتقال اطلاعات بیش از ۲۲ هزار محل رأی‌دهی، یک میلیون و ۷۰۰ هزار رأی بایومتریک به مرکز معلومات منتقل شده و آرای بیش از ۳ هزار محل باقی مانده و در حال پروسس است.
محمدحنیف دانشیار، عضو دیگر کمیسیون انتخابات در مورد روند ثبت آرا در مرکز اطلاعات اظهار داشت که دو متخصص شرکت درمالوگ نتوانستند مشکل تخنیکی در این مرکز را حل کنند، ولی یک مقدار تغییرات در این سیستم به میان آمده است. او افزود که با توافق تمام افراد و مراجع ذی‌دخل در پروسۀ انتخابات، روند انتقال اطلاعات توسط شبکه به مرکز اطلاعات با حضور ناظران جریان دارد.
مولانا محمد عبدالله، کمیشنر دیگر کمیسیون انتخابات اظهار داشت که در روز انتخابات کمیسیون قرار بود در ۲۹۵۸۶ محل انتخابات برگزار کند که از این میان، ۳۰۱۸ محل مسدود اعلام شد و در نهایت، به کمیسیون «گویا آمار و ارقام» آمد که در ۲۶۵۶۸ محل انتخابات برگزار شده است.
آقای عبدالله افزود که چون ارتباط کمیسیون با برخی محل‌ها تلفنی بود، ممکن است در برخی محل‌ها انتخابات برگزار نشده باشد، و صندق‌ها با برگه‌های بدون بایومتریک پُر شده باشد که این مشکل پس از انتقال معلومات دستگاه بایومتریک به مرکز اطلاعات، مشخص می‌شود که در چه تعداد محل انتخابات شده است.
او اظهار داشت که اطلاعات دستگاه‌های بایومتریکِ ۳۹۸۰ محلی تا هنوز به مرکز اطلاعات اضافه نشده و تا دو سه روز دیگر این کار صورت خواهد گرفت. مولانا عبدالله می‌گوید که درج اطلاعات ۳۹۸۰ دستگاه بایومتریک به مرکز اطلاعات کار نهایی نیست؛ زیرا تصفیه‌کاری چند مرحله‌یی دیگر رأی‌ها در دستگاه اطلاعات مرکزی یا سرور نیز انجام می‌شود. به گفته او: «سرور مرکزی آرای معتبر بایومتریک شده و غیربایومتریک شده و آرای که قبل از ساعت ۷ صبح روز ششم میزان و بعد از ساعت ۵ عصر شش میزان استعمال شده را برای ما تشخیص می‌دهد و قادر است آرای تکراری و چهره‌های تکراری را نیز شناسایی کند».
این کمیشنر کمیسیون انتخابات می‌گوید که صحت و ثم رأی‌ها را توسط بایومتریک مشخص می‌کنند، اما این‌که چه مقدار رأی برای کدام نامزد استفاده شده، توسط فورم‌های نتایج اصلی تثبیت می‌شود. او افزود که این کار نیز در دو مرحله صورت می‌گیرد، یکی فورمی که از محل‌های و مراکز رسیده و بعداً مقایسۀ این فورم‌ها با دستگاه‌های بایومتریک. او در اخیر سخنانش بیان کرد که «تلاش» می‌کنند تا نتایج ابتدایی و نهایی را مطابق تقویم اعلام کند.
همزمان بااین، آگاهان به این باور اند که با تأخیری که در کار کمیسیون‌های انتخاباتی دیده می‌شود، نتایج ابتدایی انتخابات در ۲۷ میزان اعلام نخواهد شد. صدیق‌الله توحیدی، معاون کمیسیون پیشین اصلاح نظام انتخاباتی در مصاحبه با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که اگر کمیسیون‌های انتخابات تسلیم چنین خواستی شود و آرای بدون بایومتریک را با آرای بایومتریک و معتبر اعلام کند، کمیسیون با دست خود به ایجاد بحران کمک کرده است.
او تأکید می‌کند که آرای غیربایومتریک معتبر نیست، بنابراین مسوولان در کمیسیون انتخابات مکلفیت به اعلام نتایج آرای معتبر و بایومتریک اند. آقای توحیدی گفت: «کمیسیون انتخابات نباید آرای غیرمعتبر را که باطل است، اعلام کند و اگر دست به این کار بزند، بدون شک منتج به ایجاد بحران خواهد شد. با تأخیری که در کار کمیسیون‌های انتخاباتی دیده می‌شود، باور ندارم که در ۲۷ میزان نتایج ابتدایی انتخابات اعلام شود».
مسوولان در کمیسیون شکایات انتخاباتی نیز تأکید دارند که آرای غیربایومتریک باطل است و نباید به حساب آرای اصل شمارش شود و اگر کمیسیون دست به چنین اقدامی بزند، خلاف قانون عمل کرده است و قانون را زیر پا می‌کند. پیش از این، مسوولان کمیسیون انتخابات سطح مشارکت رأی‌دهنده‌گان در انتخابات ریاست‌جمهوری را براساس آمار تخمینی، دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن اعلان کرده است. گفتنی است که انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ ششم میزان سال جاری برگزار شد. براساس زمان‌بندی کمیسیون انتخابات، قرار است نتایج ابتدایی این انتخابات تا چهار روز دیگر (۲۷ میزان) و نتایج نهایی آن در تاریخ ۵ عقرب اعلام شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.