کارمندان برخی نهادهای دولتی: تا اعلام نتایج انتخابات کار تعطیل است!

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۲۳ میزان ۱۳۹۸

کارمندان برخی از اداره‌های دولتی می‌گویند که پس از برگزاری انتخابات، حدود ۹۵ درصد کارهای آنان تعطیل شده است.
آنان به روزنامۀ ماندگار می‌گویند که تحلیل و تبصرۀ انتخابات و تقلب‌های انتخاباتی، جای کار رسمی این نهادها را گرفته است.
mandegarدر همین حال، شماری از استادان دانشگاه و فعالان جامعۀ مدنی نیز با اشاره به این موضوع می‌گویند که عقب‌مانده‌گی فرهنگی و چالشی بودن قدرت در کشور سبب شده تا برخی نهادها به جای ‌کارهای رسمی روی موضوعات سیاسی که ربطی به کار آنان ندارد، تمرکز کنند.
آنان علایق حزبی و گروهی را منشأ این رویکردها می‌دانند و می‌افزایند که انتخابات یک روند دموکراتیک است و نهادهای عامه که برای رسیده‌گی به چالش‌های مردم ایجاد شده‌اند، نباید زیر تأثیر آن قرار گیرند.
سیف‌الدین سیحون استاد دانشکدۀ اقتصاد دانشگاه کابل در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری شماری از نهاهای دولتی؛ دانشگاه‌ها و ارتش به کارهای روزمره‌ خود ادامه می‌دهند، اما برخی از نهادهای دولتی زیر تأثیر انتخابات و روند‌های سیاسی قرار می‌گیرند و فعالیت‌های‌شان با کُندی روبه‌رو می‌شود.
به گفتۀ او: گرایش سیاسی و منافع شخصی مسوولان این نهادها سبب می‌شود کارهای که بی‌ربط جای کارهای اصلی را بگیرد؛ این به معنای فلج شدن اداره است.
استاد سیحون در ادامۀ صحبت‌هایش افزود: از آن‌جایی که چالش‌های اجتماعی افغانستان بیشتر است و شماری علاقۀ خاص به سیاست و نهادهای سیاسی دارند، در این چنین موارد دچار اختلال کاری می‌شوند.
این استاد دانشگاه هرچند این امر را همه‌شمول نمی‌داند، اما می‌گوید که این نهادها با آنکه کارمند نهادهای انتخاباتی و سیاسی نیستند، اما به دلیل چالشی بودن قدرت و نگرانی از دست دادن کرسی و مقام، خود را متمایل به یک طرف می‌سازند و این کار سبب فراموشی کار اصلی اداره می‌شود.
آقای سیحون این وضع را ناشی از عقب‌مانده‌گی فرهنگی می‌داند؛ زیرا به گفتۀ او، در کشوری مانند افغانستان مردم با پدیده‌های ملی و سیاسی برخورد احساسی دارند و این کار در نهایت سبب می‌شود تا ادارۀ عامه صدمه و در نهایت، این آسیب به بیرون سرایت کند و بالای همۀ اعضای جامعه تأثیر منفی بگذارد.
انتخابات به عنوان یک روند دموکراتیک در تمام کشورهای جهان برگزار می‌گردد، اما در افغانستان این روند از ابتدا تا انتها با چالش‌های بی‌شماری مواجه است و این کار سبب می‌شود که نگرانی و اضطراب در میان نهادهای حکومتی و شهروندان افزایش یابد. نهادهای دولتی به دلیل حفظ قدرت بیشتر به تکت‌های انتخاباتی‌یی که قدرت را در اختیار دارند، متمایل می‌شوند و مسوولان برخی از وزارت‌خانه‌ها به شکل دوام‌دار در نشست‌های انتخاباتی تکت‌های حکومتی دیده می‌شوند.
هر چند رییس حکومت وحدت ملی پیش از برگزاری انتخابات در فرمانی گفته بود که هیچ مسوول نهادهای دولتی و کارمندان خدمات ملکی حق ندارد تا در انتخابات به ضد یا نفع نامزدی کار کنند، اما شمار زیادی از مسوولان دولتی در محفل کمپاینی تکت انتخاباتی دولت‌ساز به رهبری محمداشرف غنی و ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله دیده شده اند.
به همین دلیل است که برخی از کارمندان وزارت‌خانه می‌گویند که در اداره‌های آنان تحلیل و تبصرۀ انتخابات جای کار اصلی را گرفته است.
شماری از کارمندان اداره‌های دولتی ادعا می‌کنند که از آغاز روند انتخابات تا اکنون روند کاری این اداره‌های دچار اختلال شده است. آنان در تماس با روزنامۀ ماندگار می‌افزایند که بخش عمدۀ کارمندان اداره‌های دولتی نگران نتیجۀ انتخابات هستند و به همین دلیل به کارهای روزمره خود رسیده‌گی نمی‌کنند.
به گفتۀ آنان، نتیجۀ انتخابات و مذاکرات صلح برای شهروندان به‌ویژه کارمندان نهادهای دولتی، دلهره ایجاد کرده است. به گفتۀ آنان، کارمندان نهادهای دولتی نگران سرنوشت انتخابات هستند؛ این موضوع افکار عامه و به‌ویژه کارمندان دولت را نگران ساخته است.
امین (نام مستعار) کارمند یکی از وزار‌ت‌خانه‌ها به روزنامۀ ماندگار می‌گوید که پس از برگزاری انتخابات در ششم میزان، کار روزمره در وزارت‌خانۀ آنان، تحلیل و تبصره روی روند تقلب‌های و تکت‌های انتخاباتی و نتیجۀ آن است.
یکی از کارمندان وزارت معادن که به دلیل مصونیت شغلی نمی‌خواهد نامش در این گزارش ذکر شود، می‌گوید: انتخابات روی ۹۵ درصد کارهای این وزارت‌خانه تأثیر منفی گذاشته است. به گفتۀ او، پیش از انتخابات روزانه در حدود ۷۰ – ۸۰ مکتوب در این وزارت‌خانه برای امضا رد و بدل می‌شد، اما برگزاری انتخابات روی کارهای آنان تأثیر گذاشته تا حدی برخی روزها حتا یک مکتوب هم اجرا نمی‌‌‌شود.
در همین حال، شماری از فعالان جامعۀ مدنی نیز می‌گویند که فلج شدن نهادهای عامه دولتی سبب سرگردانی مراجعه کننده‌گان به این اداره‌ها می‌شود.
تهمینه شجاع، فعال جامعۀ مدنی در صحبت با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که برخی از ادارات حکومتی ممکن زیر تأثیر انتخابات قرار گرفته باشند و این سبب فلج شدن اداره‌های عامه می‌شود.
بانو شجاع باور دارد که بیشتر نهادهای دولتی بدون در نظر داشت، موضوعات انتخاباتی به کارهای روزمره خود ادامه می‌دهند، اما تیم‌های مانند ارگ مصروف‌ کارهای انتخاباتی هستند.
به گفتۀ او، مسوولان حکومتی نباید خود را مصروف کارهای انتخاباتی کنند؛ چون تأثیر منفی روز چرخ حکومت داری و زنده‌گی روزمرۀ مردم می‌گذرد.
انتخابات یکی از پُرچالش‌ترین روندها در افغانستان است و در انتخابات‌های گذشته کماکان این چالش‌ها وجود داشته است و نهادهای دولتی به دلیل تمایل داشتن به برخی از تکت‌های انتخاباتی نیز سبب یک چالش دیگر برای شهروندان شده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.