شورای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری: مستند تقلب‌های انتخاباتی را به شورای امنیت سازمان ملل می‌سپاریم

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۲۳ میزان ۱۳۹۸

شورای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری تیمِ «دولت‌ساز» به رهبری محمداشرف غنی را متهم به اِعمال فشار بر کمیسیون انتخابات مبنی بر اعتباردهی به آرای بدون بایومتریک کرده و می‌گویند که این تیم در تلاش است تا پای دادگاه عالی را به این مسأله بکشاند.
اعضای این شورا دیروز سه‌شنبه، ۲۳ میزان در یک نشست خبری در کابل گفتند که شکایت‌ها از تقلب‌های گسترده در انتخابات ۶ میزان را مستندسازی کرده و به شورای امنیت سازمان ملل گزارش می‌‌دهند تا چهرۀ «تقلب‌کاران» به جهانیان نیز افشا شود.
mandegarاحمدولی مسعود، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در این نشست گفت که تمام اعضای شورای نامزدان پیش از ۶ میزان گفتند که بربنیاد یک میکانیسم، باید قدرت و حکومت به یک گروه بی‌طرف انتقال یابد تا شاهد انتخابات شفاف و عادلانه باشیم، اما حکومت این تقاضا و پیشنهاد را رد کرد و گفت در مغایرت با قانون قرار دارد، اما حکومت تا کنون ماده‌یی برای رد پیشنهاد شورا و ابقای قدرت خود پیدا نکرد و در نهایت دست به دامن دادگاه عالی شد.
آقای مسعود افزود که تمام تلاش حکومت برای ماندن در قدرت برای چند روز دیگر بود و در این مدت، هیچ کاری برای شفافیت در انتخابات هم انجام نداد. او اظهار داشت که زیر مدیریت این حکومت، انتخابات برای افغانستان و سرنوشت نظام و مردم، تبدیل به «تهدید» شده است.
این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با طرح این پرسش که مسوول وضعیت کنونی کشور کیست؟ گفت که پدیده آوردنده‌گان این وضع حکومت وحدت ملی، کمیسیون‌های انتخابات و جامعۀ جهانی است و این‌ها باید اعتراف کنند که وضعیت بحرانی افغانستان محصول مدیریت آنان است. احمدولی مسعود بیان داشت که حکومت در شش ماه نتوانست تنها یک انتخابات «نسبتاً شفاف» برگزار کند و اکنون خود را به هر دَر می‌زند تا همچنان در قدرت باقی بماند.
این عضو شورای نامزدان می‌گوید که انتخابات وسیله‌یی‌ست برای رسیدن به هدف که همانا روی کار آمدن نظام مشروع، عادل و تأمین آرامشِ مردم می‌باشد. به گفتۀ احمدولی مسعود: «پرسش‌های اساسی این است که مردم در کجای پروسۀ انتخابات قرار دارند؟ آیا مردم با انتخاباتی که برگزار کردید، به عدالت می‌رسند؟ آیا واقعاً مردم برندۀ انتخابات هستند که شعار می‌دهید؟».
آقای مسعود می‌گوید که حکومت وحدت ملی از دل تقلب در سال ۲۰۱۴ بیرون شده و اکنون نیز تلاش دارد با تقلب بار دیگر حکومت را به دست داشته باشد. با این هم، آقای مسعود گفت که وضعیت سال ۲۰۱۴ با وضعیت کنونی یک تفاوت بزرگ دارد و آن این که در آن زمان دو تیم یکجا شدند، اما این بار هر کدام به تنهایی ادعای پیروزی دارند.
احمدولی مسعود خطاب به جامعۀ جهانی گفت: «شما از دموکراسی و انتخابات آگاه هستید و می‌دانید که انتخابات شفاف و عادلانه چگونه برگزار می‌شود. آیا نمی‌بینید که سناریوی بدتر از سال ۲۰۱۴ دارد در کشور ما اتفاق می‌افتد؟ چرا در این زمینه مردم افغانستان را حمایت نمی‌کنید؟ چرا پیش از انتخابات طرح شورای نامزدان را حمایت نکردید که اکنون ما شاهد وضعیت کنونی هستیم؟ آیا نمی‌دانستید یا نکردید؟».
این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت که پیامدهای شمارش آرای تقلبی بسیار جدی و خطرناک خواند و گفت که این پروسۀ باید بسیار شفاف باشد. او از بی‌توجهی حکومت، جامعۀ جهانی و کمیسیون‌های انتخاباتی به طرح‌های و پیشنهادات شورای نامزدان انتقاد کرد و بیان داشت که دو تیم حکومت و جامعۀ جهانی حتا یک‌بار حاضر نشدند با شورای نامزدان ببینند که این‌ها چه می‌خواهند، اما تیم‌های حکومتی امروز تلاش دارند «برخی را بخرد یا تطمیع» کند و در کنار خود قرار دهند.
او اظهار داشت که می‌دانستند حکومت با همکاری والی‌ها، فرماندهان امنیه و غیره مسوولان حکومتی، دست به تقلب می‌زند، اما انتخابات را تحریم نکردند تا این انتباه به میان نیاید که گویا نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری تلاش دارند دموکراسی را لطمه بزنند یا گسست و انقطاعی در پروسۀ مردم‌سالاری و انتخابات به میان آورند و با این وجود، با ناباوری کامل تن به انتخابات نابرابر و غیرعادلانه دادند.
این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در اخیر سخنانش گفت که شورای نامزدان مصمم اند تا از پروسۀ شمارش آرا نظارت کنند و زیر بار هیچ‌گونه فشاری نخواهند رفت.
در عین حال، رحمت‌الله نبیل، نامزد دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری در این نشست، تقلب در انتخابات را «دست‌برد به دموکراسی» و «خیانت ملی» عنوان کرد و گفت که تلاش صورت گرفت تا یک میلیون رأی تقلبی در انتخابات استفاده شود، اما با مداخلۀ شورای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری از این کار جلوگیری شد.
آقای نبیل در بخشی از سخنانش، تیم «دولت‌ساز» به رهبری محمداشرف غنی را متهم به تلاش برای اعتباردهی رأی‌های بدون بایومتریک کرد و گفت که این تیم در تلاش است تا از مجرای دادگاه عالی، کمیسیون انتخابات را مجبور به اعتباردهی آرای بدون بایومتریک کند.
او بیان داشت که «دخالت» و ابرازنظر دادگاه عالی در مورد چگونه‌گی شمارش آرای بایومتریک و بدون بایومتریک، اعتبار نهادهای عدلی و قضایی را آسیب می‌زند. این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود که شکایت‌ها از تقلب‌های گسترده در انتخابات ۶ میزان را مستندسازی کرده به شورای امنیت سازمان ملل گزارش می‌‌دهند تا به گفتۀ او: چهرۀ تقلب‌کاران به مردم افغانستان و جامعۀ جهانی افشا شود.
آقای نبیل اضافه کرد که از تقلب گسترده و وضعیت دموکراسی در کشور، از آدرس شورای نامزدان به شورای امنیت سازمان ملل «شکایت‌نامۀ مفصل و مستند» می‌فرستند و از این سازمان می‌خواهند تا چهره‌های تقلب‌کار را به مردم و کشورهای حامی افغانستان معرفی کند. رحمت‌الله نبیل اظهار داشت که میلیون‌ها دالر پول بیت‌المال در سازماندهی تقلب در انتخابات از سوی نامزدان حکومتی مصرف شد. آقای نبیل گفت که اکنون تلاش‌ها جریان دارد تا با وارد کردن فشار بر کمیسیون‌های انتخاباتی، آرای بدون بایومتریک را شمارش کنند.
این نامزد انتخابات گفت که برای ارج‌گزاری به ارادۀ مردم، باید نامزدان متقلب شناسایی و از فهرست نامزدان حدف شوند. او گفت که اشخاصی را می‌شناسد که برای‌شان پول داده شده تا در ولایت‌های مشخص و حتا در کمیسیون به نفع نامزدی تقلب کنند. آقای نبیل اما از تیم و نامزد مشخصی نام نبرد.
رحمت‌االله نبیل چندی پیش نیز مدعی شده بود که در حال ترتیب اسنادی است که نشان می‌دهد، برخی از مقام‌های حکومتی در ولایات و ولسوالی‌ها به واسطۀ زور و پول، رأی مردم را خریده اند.
در سوی دیگر، شهاب حکیمی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در این نشست گفت که باتوجه به تقلب‌هایی که صورت گرفته است، کمیسیون انتخابات نباید برنده و بازندۀ این انتخابات را اعلام کند. او اظهار داشت، نتیجه‌یی که کمیسیون اعلام کند، از سوی نامزدان و مردم قابل قبول نخواهد بود.
این عضو شورای نامزدان از کمیشنران کمیسیون انتخابات خواست تا «وارخطایی» نکنند. او گفت که دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات نیز زیر نظارت نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری قرار داد و به کسی اجازه نمی‌دهند در شمارش آرا تقلب کنند. این نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید که اگر جامعۀ جهانی در کنار «متقلبان» قرار بگیرد، در واقع خود را در برابر ارادۀ مردم افغانستان قرار داده است.
عنایت‌الله حفیظ، نامزد دیگر انتخابات نمونه‌هایی از تقلب در انتخابات را بر شمرد و گفت که با در نظرداشت آن، اگر کمیسیون بدون شمارش شفاف نتیجۀ انتخابات را اعلام کند، تمام سندها را همه‌گانی می‌سازند. آقای حفیظ افزود که در یکی از ولایت‌ها، پس از ساعت یک چاشت، از سوی رییس ولایتی کمیسیون انتخابات دستور صادر می‌شود تا اوراق انتخابات بین ناظران تقسیم شود تا مشروعیت انتخابات بلند برود.
او دو نامزد حکومتی را «تقلب‌سالاران بزرگ» خواند و گفت که فیلمی نزدشان است که نشان می‌دهد اوراق انتخاباتی میان دو نامزد حکومتی توزیع و به صندوق‌ها پُر می‌شود. آقای حفیظ اضافه کرد که در ولایت دیگر، وقتی رییس ولایتی کمیسیون به والی می‌گوید که چهار هزار رأی در این ولایت استفاده شده، والی فوراً جلسۀ اضطراری با کارمندان دولتی برگزار می‌کند و می‌گوید که ما به نامزد مشخص چهل هزار رأی وعده سپرده‌ایم و باید این مقدار رأی از این ولایت بیرون شود و در نهایت، کمیسیون اعلام کرده که از همان ولایت بیش از چهل هزار رأی بیرون شده است.
این نامزد گفت که در یکی از ولسوالی‌ها مخالفان مسلح دولت هشدار می‌دهند که اگر در روز انتخابات مواشی مردم از خانه بیرون شود را نابود می‌کنند، اما از همان ولسوالی به یکی از نامزدان حکومتی بیش از ۱۲ هزار رأی بیرون شده است. آقای حفیظ هُشدار داد که اگر کمیسیون آرای پاک و ناپاک را از هم جدا نکرد، تمام فیلم‌ها را با رسانه‌ها شریک می‌سازد.
نور رحمان لیوال، نامزد دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید که بربنیاد قانون، انتخابات ششم میزان را نمی‌توان انتخابات سراسری گفت. به گفتۀ آقای لیوال، به حکومت و کمیسیون انتخابات پیشنهادهای تخنیکی داده و هُشدار داده بود که با سرنوشت مردم و دولت بازی نکنند. این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت که به دلیلی بی‌باوری مردم به حکومت و عدم حضورشان در انتخابات، برندۀ انتخابات ششم میزان شاید دوصد هزار رأی به دست بیاورد و چنین رییس‌جمهوری نمی‌تواند نمایندۀ مشروع ۳۵ میلیون شهروند باشد.
نور رحمان لیوال گفت که هم پیش از انتخابات، هم در روز برگزاری انتخابات و هم اکنون در جریان شمارش آرا، سیستم بایومتریک با مشکلات فراوانی همراه بود. او اضافه کرد که مردم یابد در کنار شورای نامزدان قرار گیرد تا آیندۀ روشن داشته باشیم. این نامزد در اخیر سخنانش گفت، در برابر کسانی که علیه مردم، نظام و توسعۀ افغانستان ایستاده اند، می‌ایستند.
در سوی دیگر، بشیر بیژن، معاون نخست تیم «مردم‌سالاری و حاکمیت قانون» می‌گوید که جامعۀ جهانی نهادهای بین‌المللی دخیل در افغانستان، موضع‌شان را در برابر برخوردهای غیردموکراتیک نسبت به انتخاباتِ افغانستان مشخص سازند. آقای بیژن اظهار داشت که انتخابات یکی از مولفه‌هایی است که دموکراسی را تقویت می‌کند، اما در انتخابات ششم میزان، برخی از نامزدان مشخص با پخش پول‌های مشکوک به نهاد اجتماع، فساد را حتا به خانواده‌ها کشاندند.
او بیان داشت که برخی نامزدان با پخش پول، روند انتخابات را خدشه‌دار ساخته و منحرف کرده است. آقا بیژن اظهار داشت که جای این نامزدان، ارگ ریاست جمهوری نیست، بلکه دادگاه است. بیژن اظهار داشت که تنها باطل اعلام کردن آرای تقلبی کافی نیست، بلکه باید نامزدان متقلب شناسایی، معرفی و به دادگاه معرفی شوند
گفتنی است که انتخابات ریاست‌جمهوری ششم میزان در سایۀ تهدیدات بلند امنیتی برگزار شد. از میان تمام نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری، تنها تیم دولت‌ساز به رهبری محمداشرف غنی اعلام کرد که با شمار شدن رأی‌های بدون بایومتریک مشکل ندارد. اما پس از ختم روند رأی‌دهی و شروع انتقال دیتا به سرور اصلی، کمیسیون انتخابات اعلام کرد که آرای بدون بایومتریک نزد این کمیسیون اعتبار نخواهد داشت. در کنار کمیسیون انتخابات مبنی بر نپذیرفتن آرای بدون بایومتریک، شماری از تکت‌های انتخاباتی نیز تأکید بر پذیرفته شدن آرای بایومتریک شده کردند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.