واکنش‌ها پس از شهادت ۷۲ تن در ننگرهار: افزایش تلفات غیرنظامیان در افغانستان نیاز به توجه جهانی دارد

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۲۷ میزان ۱۳۹۸

حمله بر یک مسجد در ولایت ننگرهار که جان ۷۲ تن را گرفت، با واکنش‌های داخلی و بین‌المللی روبه‌رو شده است. در این حمله که دو روز پیش در ولسوالی هسکه‌مینۀ این ولایت صورت گرفت، ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.
سازمان ملل متحد، سفارت امریکا در کابل، سازمان عفو بین‌الملل، سازمان ناتو و کمیسیون حقوق بشر افغانستان این حمله محکوم کرده اند. سازمان ملل گفته است که عاملان آن باید پاسخ بدهند.
mandegarسازمان عفو بین‌الملل نیز این حمله را «جنایت جنگی» عنوان کرده و افزوده که افزایش تلفات غیرنظامیان در افغانستان نیاز به توجه جهانی دارد.
کمیسیون حقوق بشر افغانستان در واکنش به این حمله گفته است که این حمله «جنایت در برابر بشریت» و جزء «جرایم جنگی» است. در اعلامیۀ این کمیسیون که دیروز شنبه ۲۷ منتشر شد، آمده است، این حمله به دلیل «قساوتی» که در آن به کار رفته است و کمیت و کیفیت قربانیان آن، مصداق «جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی» است.
این حمله ناشی از دو حلقه ماین جاسازی شده در داخل این مسجد بود. شمار کشته‌شده‌گان این رویداد در دو روز گذشته به ۷۲ تن افزایش یافت.
کمیسیون حقوق بشر افغانستان می‌گوید که کشتار جمعی مردم در «عبادت‌گاه‌ها» و حمله بر مناسبت‌های اجتماعی و گردهمایی‌های مردمی، نشان‌دهندۀ اعمال «مجرمانه، هدف‌مند و سیستماتیک ضد بشری» است.
کمیسیون حقوق بشر در این اعلامیه ضمن ابراز نگرانی از افزایش روزافزون تلفات غیرنظامیان، ذکر کرده که گزارش‌های نظارتی این کمیسیون و گزارش‌های رسانه‌ها و نهادهای داخلی و بین‌المللی، نشان‌دهندۀ افزایش روزافزون شمار تلفات غیرنظامیان در سال جاری است.
مسوولان این کمیسیون از طرف‌های درگیر در افغانستان خواسته تا حقوق بشر و حقوق بین‌الملل بشردوستانه را رعایت کنند. این کمیسیون از نهادهای مسوول کشفی، امنیتی و قضایی نیز خواسته است که عاملان چنین رویدادها را شناسایی، بازداشت و مورد پیگرد عدل و قضایی قرار دهند.
در سوی دیگر، احمدولی مسعود، رییس عمومی بنیاد شهید مسعود و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در واکنش به حملۀ دو روز پیش به یک مسجد در ولایت ننگرهار، آن را وحشیانه خوانده و گفته است که این حمله نشانگر نمونۀ مهم و تازه‌یی از جنگ استخباراتی در کشور است که قوم و زبان هم نمی‌شناسد.
آقای مسعود با نشر یک پیام در صفحۀ رسمی فیسبوکش گفته است تا زمانی که اختیار جنگ و صلح به دست یک دولت ملی و مشروع و برآمده از آرای مردم در کشور قرار نگیرد، حاثه‌های غم‌انگیز این‌چنینی دوام خواهد داشت. به گفتۀ آقای مسعود: رژیم‌های قومی، وابسته به دیگران و نیز آجنداهای شخصی و گروهی در هجده سال گذشته ثابت ساخت که محکوم به ناکامی است.
همزمان بااین، اعضای مجلس نماینده‌گان نیز در جلسۀ دیروزشان این حمله را غیراسلامی خوانده و از حکومت خواستند تا عملیات‌های‌شان را در برابر «دشمنان افغانستان» تشدید ببخشند.
میررحمان رحمانی، رییس مجلس نماینده‌گان گفت که این حمله، چهرۀ «زشت و ضد بشری تروریسم» به عنوان «خطرناک‌ترین دشمن بشریت» را بار دیگر آشکار کرد. آقای رحمانی افزود که مردم افغانستان و جامعۀ جهانی راه دیگری به جز مبارزۀ «متحدانه و یک‌پارچه» در برابر تروریسم ندارند.
او می‌گوید که که چندپارچه‌گی سیاسی و نداشتن تعریف روشن از تروریسم و دوست دشمنِ افغانستان، مردم این کشور را نابود می‌کند. به گفتۀ رییس مجلس: از حکومت جداً می‌خواهیم تا در برابر دشمنان مردم افغانستان از شدیدترین عملیات‌ها استفاده کند و در هر گوشه افغانستان آنان را درهم بکوبد.
در عین حال، نماینده‌گان مردم در مجلس دیروز اعلامیه‌یی نیز نشر کردند و حمله بر عبادت‌گاه‌ها را «جنایت» از سوی «دشمنان دین اسلام و مردم افغانستان» خواند. در اعلامیۀ اعضای مجلس آمده است: «ارتکاب جنایت در داخل مسجد آن‌هم هنگام ادای نماز، خلاف اصول اسلامی بوده و این عمل دشمنان مردم افغانستان بیانگر اعتراف آنان به مسلمان نبودن و آگاهی از حقوق اسلامی است و ایجاد وحشت و خون‌ریزی را به حدی می‌سازد که مسلمانان پس از این به مجلس نروند».
گفتنی است که مسوولیت این رویداد را تا کنون فرد یا گروهی به عهده نگرفته است. گروه طالبان که عامل بسیاری از انفجارها در افغانستان شناخته می‌شود نیز دست داشتن در این رویداد را رد کرده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.