کی‌ها خواستار آغاز دوبارۀ مذاکرات امریکا و طالبان اند

- ۲۹ میزان ۱۳۹۸

پس از آنکه در اوایل ماه سپتمبر، دونالد ترمپ، رییس‌جمهور ایالات متحده مذاکرات با طالبان را در آخرین مراحل آن فسخ کرد، اکنون کشورهای متعددی خواهان آغاز مجدد این مذاکرات اند.
وزیر دفاع ایالات متحده به خبرنگارنی که او را در سفرش به افغانستان گفت: هدف این است که در یک مقطع زمانی به توافق صلح و یک توافق سیاسی نایل آییم، همین بهترین گزینه برای پیشرفت است… امیدوارم به پیش برویم و با یک توافق سیاسی بیاییم که پاسخگوی خواسته ها mandegarو اهدافی باشد که می‎خواهیم آنرا به دست آریم.
پیش از این، رونالد کوبیا، نمایندۀ ویژه اتحادیۀ اروپایی نیز امروز بر آغاز دوبارۀ مذاکرات صلح امریکا-طالبان و مذاکرات بین‌الافغانی تاکید کرده بود.
رونالد کوبیا گفت: «ما دوست داریم که شاهد از سرگیری سریع مذاکرات میان طالبان و امریکا و آغاز مذاکرات میان حکومت (افغانستان) و طالبان باشیم».
او افزود که اتحادیه اروپا با سایر شرکای بین‌المللی از نزدیک با زلمی خلیلزاد کار می‌کنند تا مذاکرات میان امریکا و طالبان از سرگرفته شود که منجر به بازشدن راه برای آغاز «پروسۀ واقعی صلح» در افغانستان گردد.
پیش از این، سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) از این مذاکرات اظهار حمایت کرده بود.
ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو گفت که این پیمان از آغاز دوبارۀ مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان استقبال می‌کند؛ مشروط بر اینکه طالبان در مذاکرات، مایل به سازش‌های واقعی باشند.
ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو که به تاریخ ۲۲ میزان در نشست پارلمانی کشورهای عضو و شرکای این پیمان در لندن گفت که ادامه خشونت ها «عدم تعهد این گروه را به صلح پایدار نشان می‌دهد» و نیاز است طالبان از برخی شرایط و خواست‌های خود کوتاه بیایند.
این در حالی است که ملل متحد از ادامه جنگ و خشونت‌ها در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که برای پایان این خشونت‌ها، گفت‌وگوهای مستقیم میان حکومت و طالبان آغاز شود.
تدامیچی یاماموتو، روز سه‌ شنبه ۱۹ سنبله در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد دربارۀ وضعیت افغانستان گفت که یگانه راه حل بحران در این کشور آغاز گفت‌وگوهای «بین‌الافغانی» است.
نمایندۀ ملل متحد برای افغانستان گفت که این سازمان آماده است تا روند گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را کمک و پشتیبانی کند.

حمایت کشورهای منطقه
پاکستان، کشوری که همواره بر حضور سازندۀ آن در مذکرات صلح تاکید شده است، نیز از آغاز دوبارۀ مذاکرات صلح با طالبان حمایت کرده است.
عمران خان، صدر اعظم پاکستان در حاشیه نشست سالانۀ مجمع عمومی ملل متحد در نیویارک با زلمی خلیلزاد در مورد تلاش‌های امریکا، پاکستان و افغانستان برای پایان خشونت‌ها و تامین صلح در افغانستان صحبت کرده اند.
رسانه‌های پاکستانی گزارش داده اند که آقای خان از تلاش‌های امریکا به ویژه آقای خلیلزاد برای کشاندن طالبان به میز گفتگوهای صلح قدردانی کرده و بار دیگر بر پایان خشونت‌ها از طریق گتفگوهای سیاسی تاکید کرده است.
آقای خان روز چهارشنبه هفته گذشته ۱۸ سپتمبر (۲۷ سنبله) در مراسمی گفته بود که دولت او تلاش خواهد کرد تا مذاکرات صلح میان طالبان و امریکا از سر گرفته شود.
یک روز پس از فسخ مذاکرات امریکا- طالبان، وزیر خارجه ایران گفت که در مورد وضعیت افغانستان به گونۀ جدی نگران است.
جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در صفحه تویترش روز یک شنبه ۸ سپتمبر (۱۷ سنبله) نوشته بود که «خارجی‌های شکست‌خورده باید افغانستان را ترک کنند و برادرکشی در این کشور متوقف» شود.
آقای ظریف افزوده که کشورش آماده است تا «حکومت افغانستان، طرف‌های درگیر و همسایه‌ها» را برای پایان دادن به خشونت‌ها در این کشور همکاری کند.
از سوی دیگر، چین گفته است که از مذاکرات طالبان-امریکا و مذاکرات بین‌الافغانی حمایت می‌کند.
جینگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجۀ چین امروز ۲۳ سپتمبر (اول میزان) گفت که بیجنگ امیدوار است ایالات متحده و طالبان افغان به مذاکره ادامه دهند.
در کنار این، روسیه نیز ابراز امیدواری کرده است که وقفۀ به وجود آمده در گفتگوهای دوحه تلاش‌ها و دستاوردهای نمایندگان امریکا و طالبان را برای یک توافق سیاسی در افغانستان زیانمند نسازد.
ماریا زخاروفا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه ۱۲ سپتمبر (۲۱ سنبله) گفت: «طرف‌ها را تشویق می‌کنیم که هرچه زودتر مذاکرات را با دید توافق و امضای یک توافقنامه صلح آغاز کنند.»
دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده به تاریخ ۷ سپتمبر (۱۶ سنبله) گفت که مذاکرات با طالبان به دلیل حملۀ اخیر این گروه در کابل و کشته شدن یک سرباز امریکایی، لغو شده است.
اما او سپس دلیل فسخ مذاکرات را نپذیرفتن آتش بس از جانب طالبان، عنوان کرد.
زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور صلح افغانستان نه بار با نماینده‌گان طالبان ملاقات کرد و مسودۀ یک توافق‌نامه را نیز نهایی کرده بود که از طرف رییس‌جمهور ترمپ، تصویب نشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.