فیفا و سناتوران: عدم بررسی شکستنِ قفل مرکز اطلاعات بحران را کلید می‌زند

گزارشگر:ناجیه نوری - ۳۰ میزان ۱۳۹۸

اگرکمیسیون انتخابات مسالۀ شکستن قفل مرکز اطلاعات را به طور دقیق و تخنیکی بررسی نکند و به طرف‌های ذی‌نفع و مردم افغانستان توضیح قناعت‌بخش ندهد، بحران انتخابات کلید می‌خورد.
مسوولان در فیفا با تاکید براین مطلب باور دارند که اگر کمیسیون مساله شکستن قفل درب دیتا سنتر کمیسیون را مدیریت کرده نتواند و قناعت مردم فراهم نشود، بحران خود به خود ایجاد می‌شود.
mandegarیوسف رشید رییس فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می‌گوید که اگر شکستن قفل مرکز اطلاعات در کمیسیون انتخابات درست بررسی نشود، بحران انتخاباتی کلید خواهد خورد.
رییس فیفا گفت: «صبح همان روز ما نماینده‌گان فیفا را به کمیسیون فرستادیم و توقع داشتیم که همکاران ما از مرکز دیدن نمایند و اتفاق که رخ داده‌است را بررسی کنند، اما به همکاران ما اجازه ورود داده نشد و کار هم متوقف بود و کمیشنران مصروف نشست‌های داخلی بودند».
آقای رشید تاکید کرد: کمیسیون با این قضیه برخورد مسلکی نکرده، در حالی‌که لازم بود از زمان اطلاع این خبر ساحه را تحت کنترول گرفته و بررسی‌ها را آغاز می‌کردند و بعد از یک نشست کوتاه قضیه را در حضور ناظران و تیم‌های انتخاباتی به بررسی می‌گرفتند.
او همچنان افزود: سپس باید می‌رفتند به ساحه و درب‌های که گفته می‌شود قفل‌های مربوط دیتا سنتر باز نشده‌است را بررسی می‌کردند و شماره قفل‌ها را با شماره که نزد ناظران موجود بود، در حضور نهادهای ناظر و مطبوعات مقایسه می‌کردند تا حقیقت معلوم می‌شد. اما چنین نشد و کمیسیون بااین قضیه بی‌‎تفاوت برخورد کرد.
به گفتۀ آقای رشید: در نشست امروز کمیشنران بسیار پراکنده و ضد و نقیض صحبت می‌کردند، یک کمیشنر می‌گفت مشاور امنیتی با سرباز «سی.ار.یو» وارد دهلیزد شده و کمیشنر دیگر می‌گفت که خبر تهدید را دریافت کرده بودند و باید بررسی می‌شود.
او تصریح کرد، اکنون برای روشن شدن این قضیه کمره‌های امنیتی بررسی شود تا حقیقت قضیه معلوم شود و مردم اطمینان حاصل کنند که به آرای آنان دست‌برد زده نشده است.
آقای رشید افزود، از تیم‌های انتخاباتی هم می‌خواهیم که این قضیه را با حوصله‌مندی دنبال کنند، زیرا اگر در این مورد از حوصله کار گرفته نشود، بحران انتخابات از همین جا کلید خواهد خورد.
در همین حال، مجلس سنا ادعای ورود نیروهای امنیتی به مرکز اطلاعات کمیسیون انتخابات را نگران کننده خوانده و خواستار بررسی این ادعا شده اند.

محمد علم ایزدیار معاون اول مجلس سنا در نشست دیروزی این مجلس با اشاره به ادعای ورود نیروهای امنیتی و شکستاندن قفل درب دیتا سنتر یا مرکز اطلاعات کمیسیون انتخابات گفت که این مساله روند اعلام نتایج انتخابات را پیچیده‌تر ساخته است.
گل محمد رسولی یکی دیگری از اعضای مجلس سنا نیز در اعتراض به ورود نیروهای قطعه خاص پولیس به مرکز معلومات کمیسیون انتخابات، گفت که این نیروها باید به‌جای این‌کار، امنیت شاهراه و مناطق ناامن کشور را بگیرند و بگذارند که کمیسیون انتخابات با شفافیت نتیجه انتخابات را اعلام کند.
آقای رسولی تاکید کرد که این مساله به شدت اذهان مردم را مغشوش کرده و کمیسیون انتخابات باید دراین مورد وضاحت کامل دهد.
گلالی اکبری دیگر عضو مجلس سنا نیز تاکید کرد که با این صحنه سازی‌ها نباید به آرای مردم دست‌برد زده شود و کمیسیون انتخابات مکلف است که از آرای پاک مردم حفاظت کرده و نگذارد که با سرنوشت مردم بازی شود.
دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی بار دیگر شکستن قفل مرکز دیجیتالی کمیسیون انتخابات را سازمان‌یافته و در تبانی با ارگ می‌داند.
تیم ثبات و همگرایی با نشر اعلامیه‌یی گفته‌است که انتظار می‌رفت کمیسیون انتخابات به مثابه امانت‌دار رأی و اراده مردم، در قبال حمله شب گذشته به مواد حساس کمیسیون، موضع مسوولانه و قناعت‌بخش اتخاذ کند، اما آنان در پی توجیه این حمله و تبرئه حمله کنندگان اند.
در اعلامیه این دسته انتخاباتی آمده است که موضع کمیسیون تردیدها را بیشتر و ابعاد پیچیدگی قضیه را نمایان تر می‌سازد و این تیم آن را نوعی کودتا علیه جمهوریت و دموکراسی و دست‌برد به آرای مردم تلقی می‌کند.
در اعلامیه تیم ثبات و همگرایی تاکید شده که ارزیابی های اولیه آنان نشان می‌دهد که این حمله سازمان یافته، عمداً در جهت تغییر چیپ(حافظه) و تغییر محتوای دستگاه های بایومتریک قرنطین شده سازماندهی شده بوده‌است.
این تیم همچنان افزوده که تعدادی از دستگاه‌های بایومتریک به دلیل مشکلات از روند شمارش آرا خارج شده و دیتای‌شان به سرور مرکزی انتقال نیافته‌است. از این جهت، تصور این است که تلاش حلقات متقلب این بود تا با دست‌کاری‌های ماهرانه، مخفیانه و شب هنگام، دیتای این دستگاه‌ها را تغییر داده، قابل قبول و معیاری جلوه دهد.
این درحالی‌ست که مسوولان در کمیسیون انتخابات ادعا دارند که تنها دهلیز مرکز دیجیتالی این کمیسیون باز شده‌ و اطمینان می‌دهند که این مرکز آسیب ندیده است.
حوا علم نورستانی، رییس کمیسیون انتخابات دیروز در یک نشست خبری گفت که آن‌چه در روزهای گذشته در مرکز اطلاعات کمیسیون اتفاق افتاد، «قابل تشویش» نیست و یک سوءتفاهم است وهیچ آسیبی به معلومات ثبت شده کمیسیون انتخابات وارد نشده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.