چین میزبان گفت‌وگوهای صلح دولت و طالبان است

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۰۳ عقرب ۱۳۹۸

دور تازۀ از گفت‌وگوها میان گروه طالبان و نماینده‌گانی از دولت افغانستان قرار است در ۲۸ -۲۹ اکتبر در چین برگزار شود.
اعضای گروه طالبان گفته‌اند که در این دور روی به نتیجۀ رسیدن و آغاز دور جدید از گفت‌وگوهای صلح بحث می‌شود.
mandegarحکومت چین از طالبان و دولت افغانستان خواسته است تا در این مذاکرات اشتراک کنند. مسوولان در وزارت دولت در امور صلح نیز گفته اند که در صورت روی آجندای این نشست با دولت چین به توافق برسند در این نشست اشتراک خواهند کرد. طالبان نیز گفته‌اند که از طرف چین به این نشست دعوت شده‌اند.
این دور از گفت‌وگوها میان نماینده‌گان دولت افغانستان با گروه طالبان، پس مذاکرات امریکا و طالبان در قطر که به تاریخ ۱۳ سپتامبر قطع شد، صورت می‌گیرد.
در سیزدهم سپتامبر قرار بود توافقنامه‌یی میان دولت امریکا و طالبان جهت رسیدن به پایان جنگ ۱۸ ساله و خروج بخش از نظامیان امریکایی از افغانستان امضا شود، اما به دلیل یک سر از حملات طالبان در کابل که در آن یک سرباز ارشد نظامیان امریکا و ۱۱ تن دیکر کشته، توسط دونالد ترمپ رییس‌جمهوری امریکا لغو اعلام شد.
قرار بود این توافق‌نامه ‌میان دونالد ترمپ و نماینده‌‌گانی از طالبان در کمپ نظامی دیوید امضا شود؛ اما دونالد ترمپ یک روز پیش از آن در توییتی این نشست را بایکوت و مذاکرات را لغو اعلام کرد؛ رویکرد که برای گروه طالبان و برخی از قدرت‌های منطقه‌یی تعجب آور بود. روسیه به عنوان رقیب منطقه‌یی امریکا که تا هنوز چند مرتبه میزبان نشست‌های میان نماینده‌گان طالبان و سیاسیون افغانستان بوده است، پس از قطع این مذاکرات تأکید به از سر گیری گفت‌وگوها صلح با گروه طالبان کرد.
سهیل شاهین سخنگوی گروه طالبان در قطر نیز گفته است که گروه طالبان برای از سر گیری گفت‌وگوها صلح آماده‌گی دارند.
روند از سرگیری مذاکرات میان نماینده‌گان طالبان و دولت افغانستان در حالی قرار است در چین برگزار گردد که در کمتر از یک ماه گذشته مقامات بلند پایه امریکا دیدارهای جداگانۀ از کابل داشتند. نانسی پلوسی، رییس کانگرس امریکا، مارک اسپیر وزیر خارجه و الیس ویلز معاون وزارت خارجه این کشور در امور کشورهای آسیایی در دیدارهای جداگانه از کابل بر حمایت از روند صلح و همچنان شفافیت در انتخابات تأکید کردند.
همچنان،در جریان ماه گذشته زلمی خلیل زاد نمایندۀ وزارت خارجۀ امریکا در امور گفت‌وگوهای صلح با ملا عبدالغنی برادر معاون گروه طالبان در پاکستان دیدار داشته که گفته شده است که این تلاش برای از سرگیری مذاکرات بوده است.
در این دیدار روی رهایی دو استاد دانشگاه امریکایی – افغانستان که در سال ۲۰۱۶ توسط افراد گروه طالبان ربوده شده بودند در بدل ۱۱ تن از اسیران گروه طالبان نیز به توافق رسیدند.
از سویی هم، هفتۀ گذشته دونالد ترمپ دوباره به خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تأکید کرد.
مارک اسپیر، وزیر دفاع امریکا در دیدار از کابل گفت که امریکا مصمم بر کاهش نیروهای خود از ۱۴ هزار نظامی به ۸ هزار و ۶۰۰ تن است، اما به گفتۀ او، هر نوع خروج نظامیان امریکایی بر مبنای آتش در مذاکرات صلح است.
آقای اسپیر همچنان گفت که بخش‌های مبارز با تروریسم را بیشتر فعال می‌سازند تا در برابر گروه‌های القاعده و داعش عمل کنند.
این درحالی که زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ وزارت خارجه امریکا در امور گفت‌وگوهای صلح هفتۀ قبلی دور تازۀ از سفرهای مشورتی خود را در رابطه به گفت‌وگوهای صلح به کشورهای اتحادیۀ اروپا آغاز کرده است.
در خبرنامه‌یی از طرف وزارت خارجۀ امریکا منتشر شده آمده است، آمده است که زلمی خلیل‌زاد، به روسیه و چین نیز سفر می‌کند.
هفتۀ گذشته ینس استولتنبرگ منشی عمومی ناتو نیز با زلمی خلیلزاد نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای صلح افغانستان در بروکسل دیدار کرد. در این دیدار همچنان روی ایجاد یک فضای مسالمت آمیز در افغانستان بحث شده است.
نشست چین در حالی برگزار می‌گردد که پیش از این طالبان در ۹ دور گفت‌وگو با امریکا به توافقنامۀ نهایی نزدیک شدند، اما این توافق‌نامۀ در دقیقه ۹۰ لغو اعلام شد و گروه طالبان سفرهای منطقه‌یی خود را راه‌انداختند، روسیه، پاکستان، ایران و چین کشورهای مورد هدف سفر طالبان بودند تا به عنوان یک پتنشیل منطقه‌یی و برگ برنده در برابر واشنگتن استفاده کنند.
گروه طالبان در حال حاضر روابط نزدیک با روسیه، ایران و چین دارند، رابطۀ که ایالات متحدۀ امریکا را نگرانی ساخته است و تلاش می‌کند تا جلو این گروه را از دست رقبای منطقه‌یی برباید، اما این ترفند تنها از رهگذر صلحی عبور می‌کند که با یک آتش‌بس کامل گروه طالبان امکان پذیر است. در چنین فضای امریکا نیروهای خود را کاهش می‌دهد و گروه طالبان وارد سامانۀ سیاسی افغانستان می‌شوند. امریکا نگران تهدید دوباره از افغانستان است؛ حضور گروه داعش و شبکه‌های تروریستی مانند القاعده و حقانی در منطقه یک تهدید بلقوه برای واشنگتن محسوب می‌‎شود که بیشتر آنان در دامن گروه طالبان رشد کرده‌اند. واشنگتن تلاش می‌کند تا توافق صلحی را با طالبان نهایی سازد هم بتواند نیروهای خود کاهش دهد و هم نقش بارز خود را در منطقه حفظ داشته باشد؛ زیرا خروج بخش از نظامیان امریکایی از افغانستان و نهایی سازی توافق‌نامۀ صلح با طالبان یک امیتاز برای تیم حاکم در انتخابات ۲۰۲۰ امریکاست.
قابل یادهانی است که نشست چین با حضور نماینده‌گان دولت افغانستان، گروه طالبان و سازمان ملل متحد که قرار است در ۲۸ -۲۹ اکتبر در چین برگزار شود؛ ممکن این نشست ربط به آغاز دورۀ تازۀ از گفت‌وگوها امریکا و طالبان نداشته باشد، اما زمینه ساز یک تعامل برای آغاز گفت‌وگوهای «بین‌الافغانی» می‌تواند باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.