کمیسیون انتخابات: نتیجـۀ ابتـدایی را در ۲۳ عقـرب اعـلام می‌کنیـم

گزارشگر:بهــــــزاد - ۰۵ عقرب ۱۳۹۸

مسوولان در کمیسیون انتخابات اعلام کردند که نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را به تاریخ ۲۳ عقرب اعلام می‌کنند. آنان دیروز یکشنبه، ۵ عقرب در یک نشست خبری گفتند که نمی‌خواهند دقت فدای سرعت شود.
به گفتۀ مسوولان در کمیسیون، آنان دو عدد از سطح آرای اشتراک کننده‌گان که وارد سیستم شده است را از سوی شرکت درمالوگ به دست آورده اند که یکی آن ۱۷۹۵۷۰۳ اشتراک کننده و عدد دیگر، ۱۹۲۲۳۳۳ اشتراک کننده را نشان می‌دهد.
mandegarحوا علم نورستانی، رییس کمیسیون انتخابات در این نشست گفت که پس از ارزیابی و مشورت به این نتیجه رسیده اند که نتیجۀ ابتدایی انتخابات را به تاریخ ۲۳ عقرب اعلام کنند. بانو نورستانی افزود، این تاریخ به دلیل این‌که گام‌های استوار و با احتیاط در راستای اعلام نتایج برداشته شود، مشخص شده و کمیسیون بر این باور است که شفافیت نباید قربانی سرعت شود.
او اظهار داشت که شرکت درمالوک به عنوان تسهیل کنندۀ دستگاه‌های بایمتریک تا روز سه‌شنبۀ هفتۀ آینده، نتایج نهایی آرای بایومتریک شده را در اختیار کمیسیون قرار خواهد داد. بانو نورستانی در اخیر سخنانش تصریح کرد در پروسۀ شمارش آرای، هیچ نوع فشاری از هیچ آدرسی بر آنان وارد نیست و اگر وارد هم باشد، زیر آن نخواهند رفت.
در عین حال، مولانا محمد عبدالله، کمیشنر کمیسیون انتخابات گفت که «کم‌کاری»شان در به تأخیر افتادن زمان اعلام نتایج ابتدایی انتخابات را می‌پذیرند. آقای عبدالله افزود که وعدۀ آنان این بود که سطح مشارکت مردم در انتخابات را ۴۸ ساعت پس از برگزاری انتخابات اعلام کنند، اما این کار به دلیل تهدیداتی که متوجه کارمندان این کمیسیون در ولایت‌ها بود، به تأخیر افتاد.
ضعیف بودن انترنت، حادثۀ شکسته شدن قفل ساختمان دستگاه دیجیتال مرکز اطلاعات، مشکلات تخنیکی شرکت درمالوگ و تلاش برای هک کردن دستگاه حافظۀ مرکز اطلاعات این کمیسیون، از دلایل دیگری بود که به گفتۀ آقای عبدالله، سبب تأخیر در اعلام نتایج و همه‌گانی کردن میزان دقیق مشارکت مردم در انتخابات شد.
او بیان کرد که اکنون کار کمیسیون انتخابات، متمرکز به تصفیۀ آرای وارد شده به مرکز اطلاعات یا «سرور مرکزی» است. به گفتۀ آقای عبدالله: در این مرحله تلاش می‌شود آرایی که با استفاده از عکس‌های زیر سن، عکس از روی عکس، انگشت تکراری، رأی‌های استعمال شدۀ قبل از وقت و بعد از وقت، ستیکر تکراری، شناسنامۀ تکراری و عکس خارج از مرکز، شناسایی و باطل شود.
این کمیشنر کمیسیون انتخابات اظهار می‌دارد که بیش از ۱۷ هزار برگۀ نتایجِ رسیده به این کمیسیون با دستگاه‌های بایومتریک مطابقت دارد. مولانا عبدالله در بخشی از سخنانش گفت که شرکت درمالوک تا کنون آمار مشخصِ اشتراک کننده‌گان در انتخابات را در اختیارشان قرار نداده است. مولنا افزود که این شرکت دو عدد از سطح اشتراک مردم که درج سیستم شده است را برای‌شان سپرده که یکی آن ۱۷۹۵۷۰۳ اشتراک کننده و دیگر، ۱۹۲۲۳۳۳ اشتراک کننده را نشان می‌دهد و با این وجود، این اعداد، ۱۳۷۶۳۰ تفاوت را نشان می‌دهد.
مولانا می‌گوید که بحث آنان با شرکت درمالوگ جریان دارد تا سطح دقیق آرای وارد شده به سیستم را پیدا کنند. به گفتۀ او، در هر صورت، رقم ذکر شده پس از تصفیۀ هفت مرحله‌یی که قرار است انجام شود، تغییر می‌کند. این عضو کمیسیون انتخابات تأکید کرد که آماری برای آنان قابل پذیرش خواهد بود که تمام تکت‌های انتخاباتی آن را بپذیرند.
او می‌گوید که هیچ کسی تا کنون جرأت نکرده تا بالای کمیشنران کمیسیون فشار وارد کند. مولانا عبدالله در پاسخ به این پرسش که میان کمیشنران کمیسیون انتخابات اختلافاتی وجود دارد، گفت که اختلاف نظر، لازمۀ هر کمیسیونی است. به گفتۀ آقای عبدالله: «کمیسیون، تشکیلات مانند وزارت‌خانه ندارد که همه‌گی به دستور وزیر گوش دهند. این‌جا دیدگاه‌های مخالفت و موافق وجود می‌داشته باشد، اما تا کنون اختلافی که باعث عداوت و دشمنی بین کمیشنران شده باشد، وجود ندارد».
گفتنی است که قرار بود نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ ۲۷ میزان ماه گذشته اعلام شود، اما کمیسیون نتوانست در موعد مشخص نتایج را اعلام کنند. مولانا عبدالله در نشست دیروز گفت که تلاش می‌کنند پیش از ۲۳ عقرب کارهای‌شان را تمام کنند و نتیجه را اعلام نمایند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.