پیش‌شرط حکومت برای مذاکره با طالبان: آتش‌بس، قطع روابط با کشورهای خارجی و شبکه‌های جرمی و قاچاق‌چی

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۰۷ عقرب ۱۳۹۸

مشاور شورای امنیت ملی حکومت وحدت ملی می‌گوید که حکومت افغانستان خواهان قطع رابطۀ طالبان با کشورهای خارجی و «شبکه‌های استخباراتی» است. حمدالله محب که دیروز سه‌شنبه، ۴ میزان در یک نشست خبری در کابل سخن می‌زد، برای مذاکره با گروه طالبان شرط گذاشت.
mandegarآقای محب از این گروه خواست تا در مورد رابطۀشان با کشورهای خارجی توضیح دهند و نیز برای آغاز گفت‌وگوها، آتش‌بس یک‌ماهه را بپذیرند. به گفتۀ آقای محب، حکومت و مردم افغانستان باید بفهمند که طالبان از «خون‌ریزی» دست کشیده و «کشتار مردم» را متوقف می‌کنند.
حمدالله محب اظهار داشت که حکومت وحدت ملی برای صلح، طرح مشخص پیشکش کرده و برای عملی کردن آن آماده است. مشاور شورای امنیتی ملی تصریح کرد که برای اجماع بین‌المللی کار می‌کنند و با این وجود، عملی کردن طرح هفت ماده‌یی حکومت بسیار با اهمیت است. به گفتۀ محب، این طرح شامل مذاکره با امریکا، ناتو، طالبان و پاکستان می‌باشد. مشاور شورای امنیت ملی تصریح کرد، مفاد این طرح مواردی است که در گذشته روی آن بحث شده و در لویه جرگۀ مشورتی صلح پیشنهاد شده است.
آقای محب همچنان گفت که سفر اخیر زلمی خلیل‌زاد به کابل، نه در مورد صلح، بلکه برای رهایی استادان امریکایی‌یی که نزد طالبان گروگان است، بود. به گفتۀ او، حکومت وحدت ملی در تلاش‌ها برای رهایی این استادان با امریکا همکاری خواهد بود.
حمدالله محب از نشست به تعویق افتاده در چین استقبال کرد، اما گفت که این نشست در وقت مناسب برگزار نمی‌شد. او از به تعویق افتیدن این نشست از سوی چین نیز تشکری کرد و افزود که حکومت افغانستان روی ایجاد یک تیم همه‌شمول کار می‌کند و اگر این نشست برگزار شود، حکومت در آن اشتراک خواهد کرد. محب افزود: حکومت افغانستان از بیجینگ خواسته است که این نشست را پس از اعلان نتایج انتخابات ریاست جمهوری برگزار کند.
این مقام حکومت وحدت ملی طالبان را متهم به داشتن «روابط با کشورها» و «شبکه‌های قاچاق و شبکه‌های جرمی» کرد و گفت که این گروه باید در مورد این روابط‌شان وضاحت بدهند. حمدالله محب همچنان پاکستان را متهم به حمایت از طالبان کرد و اضافه کرد، تا زمانی که پاکستان حمایت از طالبان را توقف نکند، مذاکرات و صلح نتیجه نمی‌دهد.
آقای محب گفت: «رابطۀ طالبان با پاکستان تا حالا به همه روشن بوده است. رهبران طالبان با پاکستان در ارتباط هستند. این کشور باید در عمل نشان دهد که برای آوردن صلح در افغانستان متعهد است و گروه‌های تروریستی از این آدرس افغانستان را تهدید نمی‌کنند، در غیر آن، ما به حرف آن‌ها باور نمی‌کنیم. طالبان نیز باید روشن کنند که در صورت توافق صلح، رابطۀ آن‌ها با پاکستان چگونه خواهد بود».
آقای محب از عدم یک‌پارچه‌گی گروه طالبان سخن گفت و مدعی شد که گروع طالبان به شاخه‌های مختلف تقسیم شده و بخشی از فرماندهان این گروه به داعش پیوسته‌اند. محب اظهار داشت که یکی از فرماندهان طالبان به نام ملا ذاکر به داعش پیوسته و این امر نشان می‌دهد که طالبان در میز مذاکره امتیاز می‌خواهند و زغبتی به پایان جنگ در کشور ندارند.
حمدالله محب توافق کشورهای منطقه و همسایه‌های افغانستان در پروسۀ صلح را نیز حایز اهمیت خواند و گفت که اگر این کشورها همکاری نکنند، گفت‌وگوها به نتیجه‌ نمی‌رسد. آقای محب همچنان مدعی شد که جنگ افغانستان تنها بُعد ایدیولوژیک ندارد، بلکه بخش زیادی از فرماندهان طالبان به دلایل «قدرت‌طلبی»، «قاچاق مواد مخدر»، «پول» و بخش اندکی از آنان به خاطر «عقده‌های شخصی» می‌جنگند.
به گفتۀ مشاور امنیت ملی حکومت: در شماری از ولایت‌ها از جمله بدخشان، تخار و بغلان، جنگ بر سر معدن است و کسانی در برابر نیروهای امنیتی و دفاعی می‌جنگند که در قاچاق معادن دست دارند. او افزود که این افراد از نام طالبان استفاده می‌کنند و طالبان نیز باید در مورد عضویت و عدم عضویت این افراد وضاحت بدهند.
این در حالی است که دو روز پیش، محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی در دیدار با مقام‌های انستیتوت صلح امریکا از طرح هفت ‌ماده‌یی حکومت برای صلح سخت گفت. آقای غنی شالوده‌یی از این طرح را با آنان در میان گذاشت و گفت که بربنیاد آن، نیاز است تا ظرفیت‌ها در حکومت تقویت یابد و راه‌های ادغام طالبان جست‌وجو گردد و نیز روی عملی‌سازی اولویت‌ها به‌ویژه راهکارهایی که تنش و منازعات را به سطح ولسوالی‌ها از بین می‌برد، کار شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.