باشنده‌گان گذرگاه‌ نور بغلان: طالبان از مردم پول و سلاح می‌خواهند

- ۱۰ عقرب ۱۳۹۸

شماری از باشنده‌گان ولسوالی گذرگاه‌نور ولایت بغلان می‌گویند، طالبان از خانواده‌های نظامیان پول و سلاح می‌خواهند.
محمدعظیم، یکی از بزرگان محل در گذرگاه‌نور به خبرگزاری سلام‌وطندار گفته است، طالبان پس از تصرف این ولسوالی از مردم باج می‌گیرند و به آن خانواده‌هایی که فرزندان‌شان، در صف نیروهای امنیتی وظیفه اجرا می‌کنند، هشدارداده‌‌اند که باید مبلغ ۲۰۰ هزار افغانی و یا دو میل سلاح کلانشیکوف به این گروه بدهند.
ولسوالی گذرگاه‌نور حدود دو ماه پیش به دست طالبان سقوط کرد و به گفتۀ باشنده‌گان آن، این گروه تمامی راه‌های مواصلاتی این ولسوالی را ماین‌گذاری کرده‌اند.
نبی‌محمد، یکی دیگر از باشنده‌گان گذرگاه‌نور می‌گوید، طالبان به باشنده‌گان محل دستورداده‌اند در صورت برخورد موترهای غیرنظامیان با ماین کنار جاده‌یی، مردم باید مبلغ ۱۰۰ هزار افغانی نیز به این گروه بدهند.
او می‌گوید، با بسته‌شدن راه‌های مواصلاتی این ولسوالی مردم با کمبود مواد غذای نیز روبه‌رو هستند.
نجیب «نام مستعار›› که به گفتۀ خودش عضو نیروهای امنیتی‌ست به سلام‌وطندار می‌گوید، پس از این هشدار طالبان خانوادۀ خود را به ولایت دیگر انتقال داده، اما به خاطر حضور پدرومادرش در گذرگاه‌نور ناگزیر صف نیروهای دولتی را ترک کرده است.
عبدالحنان اندرابی، ولسوال گذرگاه‌نور با تأیید گفته‌های باشنده‌گان این ولسوالی می‌گوید، به زودی نیروهای امنیتی عملیات نظامی را در این ولسوالی راه‌اندازی خواهند کرد.
طالبان تاکنون در این باره چیزی نگفته‌اند.
باشنده‌گان گذرگاه نور بغلان می‌گویند، از دو ماه به این‌سو شبکه‌های مخابراتی در این ولسوالی نیز قطع می‌باشد و دانش‌آموزان از رفتن به مکتب محروم شده‌اند.
آنان هشدار می‌دهند، اگر نیروهای امنیتی به زودی راه‌های مواصلاتی این ولسوالی را باز نکنند، فاجعه بزرگی انسانی در گذرگاه‌نو، رخ خواهد داد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.