نهادهای ناظر: کمپنـی درمـلوک ضعیـف عمـل می‌کنـد

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۱۰ عقرب ۱۳۹۸

برخی از نهادهای ناظر انتخاباتی، کمپنی درملوک را به کم‌کاری در تعهداتش به مردم و کمیسیون انتخابات متهم می‌کنند و ظرفیت کاری را در این نهاد را ضعیف می‌دانند.
به گفتۀ نهادهای ناظر انتخاباتی، سرعت عمل کار کمپنی درملوک خیلی پایین است و ظرفیت کاری این کمپنی نظر به تعهداتی که برای مردم و کمیسیون انتخاب داشت، ضعیف عمل کرده است.
mandegarاین در حالی که کمیسیون انتخابات در نامه‌یی از کمپنی درملوک، خواستار وضاحت در مورد تفاوت میان آرای موجود در مرکز اطلاعات کمیسیون انتخابات و مرکز اطلاعاتی نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری شد.
کمپنی درملوک گفته است که آرایی که در مراکز اطلاعاتی نامزدان است، رأی بایومتریک شده تمام محلات است، اما ۱ صد و ۳۷ هزار رأی قرنطین شده در مرکز اطلاعات نامزدان نیست.
یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان (فیفا) در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که چالش‌های فنی در کمپنی درملوک وجود دارد، این نهاد کارهای تخنیکی خود درست انجام نمی‌دهد و این موضوع سبب کُندی کار در این نهاد شده است.
آقای رشید می‌گوید که کمپنی درملوک نظر به تعهداتی که با مردم و کمیسیون انتخابات داشت، ضعیف عمل کرده است در امر اجرایی شدن این تعهدات در زمان معین آن ناکام بوده است. در حالی که انتقال معلومات از دیوایس‌ها به مرکز اطلاعات کمیسیون انتخابات زمان طولانی را در بر گرفت، روند تصفیه رأی‌های بایومتریک شده از آرای بدون بایومتریک نیز به زمان زیادی نیاز دارد.
به گفتۀ او، شرکت درملوک که مسوولیت ابزار تکنالوژی کمیسیون انتخابات را به دوش دارد، گفته است که ۱ صد و ۳۷ هزار رأی قرنطین شده است، اما این رأی‌ها و محلاتی که نیاز به بررسی دارند، نیاز به زمان بیشتری نیز دارند که از طرف این نهاد باید جدی گرفته شود.
او گفت که ۴۷ هزار موردی که با کمیسیون انتخابات راجع ساخته شده است در رابطه به مشکلات عکس‌های مشابه، عکس‌های زیر سن و غیره است، این نشان می‌دهد که کمپنی درآمالوک موضوعات را «تکه تکه» در اختیار کمیسیون قرار می‌دهند تا هم کمیسیون را مصروف نگه‌دارد و هم خود را از انتقادهای مردم نجات دهد.
او گفت که تعهد مسلکی این کمپنی زیر پرسش است و اگر کار تصفیۀ آرا همین قسم پیش برود، نتیجۀ ابتدایی انتخابات در ۲۳ عقرب اعلام نخواهد شد.
او گفت که کار کمپنی درملوک برای مردم و نهادهای ناظر قابل پذیرش نیست و ظرفیت لازم مسلکی در این کمپنی وجود ندارد.
در همین حال، کمپنی درملوک در نامۀ به کمیسیون مستقل انتخابات گفته است که حدود ۱ میلیون ۹۰۰ هزار رأی در دستگاه‌های بایومتریک این نهاد ثبت شده است.
همچنان این نهاد گفته است که حدود ۱ صد و ۳۷ هزار رأی را قرنطین کرده است.
این در حالی است که پیش از کمیسیون انتخابات در نامه‌یی از شرکت درملوک در رابطه به تفاوت رأی‌ که در مرکز طلاعات این نهاد وجود دارد و رأی‌های که در دسترس نامزدان قرار داشت، خواستار وضاحت شده بود: چرا مرکز اطلاعات کمیسیون انتخابات ۱ میلیون و ۹ صد ۲۹ هزار ۳۳۳ رأی را نشان می‌دهد، اما اطلاعات نامزدان انتخابات ریاست جمهوری ۱ میلیون ۷ صد ۹۱ هزار و ۷۰۳ رأی را نشان می‌دهد. اما شرک درملوک گفته است که اطلاعات نامزدان رأی‌های بایومتریک شده هر محل را نشان می‌دهد. در حالی ۱ صد و ۳۷ هزار رأی قرنطین در دستگاه‌ها وجود دارد.
از سویی هم، مسوولان در کمیسیون انتخابات می‌گویند که تاکنون به تعداد ۴۷ هزار رأی دارای تصاویر مشابه، عکس زیر سن و غیرمعیاری شناسایی شده است و از طرف کمپنی درملوک به این نها راجع گردیده است.
مولانا عبدالله محمدی، کمیشنر کمیسیون انتخابات روز پنج‌شنبه(۹عقرب) در یک نشست خبری گفت که قرار بود تا ساعت ۱۰ شب گذشته{چهارشنبه شب} کمپنی قراردادی (درملوک) بحث تصفیه آرای خلاف معیار را با کمیسیون شریک سازد، اما صرف حدود ۴۷هزار رای خلاف معیار که در مورد عکس تکراری، عکس از روی عکس، عکس زیر سن و عکس خلاف معیار را با ما شریک ساخته است.
آقای محمدی افزوده که آرای خلاف معیار دیگر مانند شصت تکراری، استعمال آرای خارج از زمان رأی‌دهی (قبل از ۷صبح و بعد از ۵عصر ) قرار است تا پایان امروز{پنجشنبه} به کمیسیون انتخابات برسد تا اقدامات بعدی روی دست گرفته شود. اما تا پایان روز جمعه مسوولان کمیسیون انتخابات در این مورد چیزی نگفتند.
به گفته این کمیشنر کمیسیون انتخابات، قرار است بعد از پایان این روند، تیم‌های کاری به ولایات سفر کنند و قضایا و نتایجی را بررسی نمایند که توسط کمیسیون‌های انتخاباتی و گزارش کمپنی قراردادی(درملوک) در مورد معلومات بایومتریک رأی‌دهنده‌گان، خلاف قانون و کارشیوه‌های انتخاباتی تشخیص شده است.
این در حالی که کمیسیون انتخابات هفتۀ گذشته اعلام کرد که نظر به چالش‌های تخنیکی اعلام نتیجۀ ابتدایی انتخاباتی ریاست‌جمهوری را به ۲۳ عقرب به تاخیر انداخته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.