از هشتادمین زادروز حیدری وجودی گرامی‌داشت شد

گزارشگر:امین سیرت - ۱۱ عقرب ۱۳۹۸

mandegarانجمن ادبی خیرخانه از هشتادمین سالروز تولد و کارنامۀ فرهنگی و ادبی نجم‌العرفا استاد حیدری وجودی گرامی‌داشت کرد.
در این محفل که به روز جمعه، ۱۰ عقرب در تالار سخنرانی های موسسۀ تحصیلات عالی سید جمال‌الدین برگزار شده بود، از تازه‌ترین اثر حیدری وجودی که خلاصۀ چهارعنصرِ بیدل است زیر نام «آیینۀ معجزنما» نیز رونمایی شد.
پرتو نادری شاعر و نویسنده در این محفل گفت: استاد وجودی نه تنها در عرفان نظری و عملی جایگاه بلند و ستایش برانگیز دارد بلکه شعرهای او خود منبر با شکوهی پیوسته از پند، اندرز، عشق، و بینش‌های عارفانه است.
به باور استاد نادری: وجودی را می‌توان حلقۀ وصل میان شاعران کلاسیک و مدرن زبان فارسی خواند.
او می‌گوید که حیدری وجودی شاعر کلاسیک‌سرا و یکی از غزل‌سرایان پیشگام کشور است.
در عین حال، عبدالقادر آرزو سخنران دیگر این محفل گفت که حیدری وجودی عمر خود را در معرفت و عرفان و آدم‌سازی صرف کرده است.
آقای آرزو می‌گوید: حیدری وجودی سال‌ها است در کنار شعر و شاعری جوانان علاقه‌مند به ادبیات عرفانی به‌ویژه به مثنوی معنوی مولانا جلال‌الدین بلخی را با راه‌اندازی حلقۀ مثنوی‌خوانی آموزش می‌دهد.
آقای آرزو می‌گوید: استاد وجودی نه تنها یک شاعر سرشناس و قابل احترام در افغانستان است بلکه در حوزۀ زبان فارسی نیز شاعر شناخته شده است.
در بخشی دیگری از این محفل استاد حیدری وجودی نیز کوتاه صحبت‌های داشت و از برگزارکننده‌گان مراسم سپاسگزاری کرد. این مراسم با شعرخوانی و قطع کیک به پایان رسید.
غلام حیدر متخلص به حیدری وجودی فرزند مولانا شفیع الله یکی از شاعران و صوفی‌های بزرگ کشور در سال ۱۳۱۸ خورشیدی در یکی از دهکده‌های ولایت پنجشیر دیده به دیدار هستی آشنا کرد، الفبا، کلام منجی (قرآنکریم)، پنج کتاب، گلستان و بوستان حضرت سعدی رح، دیوان حافظ و دیگر کتاب‌های فارسی را در دبستان کهن از آموزگاران همان روزگار فراگرفت.
استاد حیدری پس از به پایان رساندن آموزش‌های متداول آن روزگار به کابل آمد و بیش از پنج دهه است که در کتابخانۀ عامه مشغول کار، آموزش، نوشتن و سرودن است.
گفتنی است که با فرا رسیدن هشتمین دهه از زنده‌گی استاد حیدری وجودی برنامه‌های محفلی برای پاسداشت از فعالیت‌های او نیز برگزار گردید. پیش از این، مرکز شهر کتاب نمایشگاه کتاب را برای یک هفته در دانشگاه کابل برگزار کرده بود که پایان آن با حضور استاد وجودی و علاقه‌مندان به کارهای حیدری وجودی رقم خورد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.