دردسر رفتارهای ترامپی به دونالد ترامپ/ «ترامپ انتخاباتِ ۲۰۲۰ را می‌بازد؟»

گزارشگر:هارون مجیدی - ۱۱ عقرب ۱۳۹۸

مکالمۀ دونالد ترامپ با رییس‌جمهور اوکراین این روزها دردسرهای به او خلق کرده است. این پرونده هر روز حاشیه‌های تازه‌یی پیدا می‌کند. هر چند ترامپ از بامداد رفتنش به کاخ سفید کارهای نامتعارف زیادی در سیاست داخلی و خارجی امریکا انجام داده، اما گاهاً هیچ اصولی را رعایت نکرده و این روزها در میان مردم امریکا و شماری از رسانه‌های جهانی و سیاست‌مداران کشورها به «رفتار ترامپی» زبان‌زد شده است؛ رفتاری که خلاف هرگونه اصولی و قاعده است.
mandegarبه همین دلیل، بیشترین حجم طنز و کاریکاتور به نام و چهرۀ او تولید شده و حتا حرکت‌های خیابانی در امریکا و شماری از کشورهای جهان از بهر به سخره گرفتن و نقد رفتارهای دونالد ترامپ برگزار شده است. این ماه‌ها که فرصت اندکی به پایان کار ترامپ مانده و تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا هم نزدیک‌تر می‌شود، رسانه‌یی شدن رفتارهای نامتعارف ترامپ صدمۀ جبرانی‌ناپذیری بر حضور او در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا خواهد زد.
دونالد ترامپ با عجله تلاش دارد تا پروندۀ صلح با طالبان نهایی شود و از طرفی، می‌کوشد تا هزینه‌گذاری امریکا در بخش‌های از جهان را کاهش دهد تا این موارد شامل فهرست دستاوردهای حکومت‌داری او شود و بتواند قناعت رأی‌دهنده‌گان را فراهم آورد، اما تا این جای کار روند ادعای بلند بالای ترامپ بازده مثبت نداشته است.
گذشته از پایان جنگ طالبان و کاهش حضور امریکا در افغانستان و سوریه که بُعد خارجی ادعاهای ترامپ را در برمی‌گیرد و هر روز رسانه‌های امریکایی و اعضای کانگرس آن به ویژه اردوگاه دموکرات‌ها از عملی نشدن آن شکایت دارند و به این باور اند که امریکا نباید عجله کند، صحبت‌های او با رییس‌جمهور اوکراین نیز از منظر داخلی رفتارهای ترامپ را سخت با نکوهش‌ها روبه‌رو کرده و از رسانه‌ها گرفته تا کانگرس این کشور در پی پاسخ قناعت‌بخش ترامپ بر این رفتارش اند. اعضای کانگرس طرح استیضاح ترامپ را روی میز دارند و بخش زیادی از اعضای آن به استیضاح شدن رأی مثبت داده اند. این فشارها بر ترامپ تا حدی بوده که او را ناگزیر به توجیه این رفتارش کرده و تعهد سپرده که در فرصتی، محتوای آن مکالمه را همه‌گانی می‌سازد.
رییس‌جمهور امریکا ضمن اعلام آماده‌گی برای علنی کردن متن مکالمۀ دردسرسازی که با رییس‌جمهور اوکراین داشته، گفته است که همه می‌دانند که کار اشتباهی انجام نداده‌ام. دونالد ترامپ به تازه‌گی در گفت‌وگو با «واشنگتن اگزماینر» با اشاره به پروندۀ اوکراین گیت و استیضاح خودش گفته که این‌ها همه به خاطر مکالمۀ تلفنی است: مکالمۀ خوبی هم بود. یک وقتی، می‌نشینم؛ شاید هم در یک برنامۀ زنده تلویزیونی و رونوشت این مکالمه را قرائت می‌کنم تا مردم آن را بشنوند.
او گفته است که همه می‌دانند کار اشتباهی انجام نداده‌ام و به هر حال، اتهامات علیه من در مقایسه با آنچه به ۳ رییس‌جمهور پیشین امریکا شامل بیل کلینتون، ریچارد نیکسون و اندرو جانسون نسبت داده اند، ناچیز است. ترامپ همچنان از عدم تمایل برای رفتن به نشست استیضاحیه سخن گفت و مدعی شد این اوضاع را برای دیگر رییسان جمهور امریکا دشوار می‌کند.
کانگرس امریکا با تصویب روند استیضاح دونالد ترامپ، امکان تحقیقات برای استیضاح او را میسر ساخته است. این قطع‌نامه با ۲۳۲ رأی موافق در مقابلِ ۱۹۶ رأی مخالف، سه روز پیش به تصویب رسید. روند تحقیقات کانگرس در مورد این‌که آیا رییس‌جمهور باید استیضاح شود یا نه؟ به مکالمۀ تلفنی ترامپ با ولادیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین باز می‌گردد؛ در جریان آن مکالمه، دونالد ترامپ از همتای اوکراینی‌اش خواسته تا «لطفی بکند» و در مورد جو بایدن، از نامزدهای اصلی حزب دموکرات برای رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ و پسرش که عضو هیأت مدیرۀ یک شرکت نفت و گاز در اوکراین بود، تحقیق کند. در آن زمان دونالد ترامپ اعطای یک کمک نظامی ۴۰۰ میلیون دالری به اوکراین را متوقف کرده بود.
ترامپ تحقیقات را «قلابی» توصیف کرده و بارها تأکید کرده بود که هیچ عمل نادرست و خلافی از او سرنزده‌ است. تلاش‌های دموکرات‌ها برای استیضاح او، ضربۀ سختی بر وجهۀ سیاسی او وارد خواهد کرد و این احتمال وجود دارد که او بازندۀ انتخابات ۲۰۲۰ باشد. در روزهای پایانی هفتۀ پیش، نانسی پلوسی، رییس حزب دموکرات در کانگرس امریکا، از آغاز رسمی تحقیق و تفحص در مورد استیضاح دونالد ترامپ رییس‌جمهور این کشور خبر داد.
باورها بر این است که مکالمۀ تلفنی ترامپ با رییس‌جمهور اوکراین، تنها یکی از مواد استیضاح اوست. این احتمال وجود دارد که در جریان استیضاح اتهامات سابق او مانند پرداخت حق‌السکوت از طریق وکیل سابق خود مایکل کوهن که در حال حاضر در زندان است، به دستِ‌کم دو خانم برای کتمان روابط غیراخلاقی، سوءاستفادۀ مالی از سازمان ترامپ در معامله‌های بانکی و املاک، استفادۀ غیرقانونی از خیریۀ ترامپ برای اهداف انتخاباتی، خودداری از انتشار اظهارنامه مالیات بر درآمد و جلوگیری از اجرای عدالت در مورد امور مالی و بودجۀ تبلیغاتی و انتخاباتی مطرح شود. در حقیقت با تایید نقاط ضعف ترامپ و دولتش و اتهام‌های قانونی، فساد اخلاقی ترامپ و قانون‌گریزی دولتش، بی‌کفایتی او برای نشستن بر کرسی ریاست‌جمهوری به افکار عمومی القا خواهد شد، همان‌گونه که طرح استیضاح بیل کلینتون به برکناری او منجر نشد، اما سبب کاهش محبوبیتش در افکار عمومی امریکا شد.
کوشش دموکرات‌ها برای برکناری دونالد ترامپ، ضربۀ سختی بر وجهۀ سیاسی ترامپ وارد خواهد کرد، به‌ویژه در شرایطی که او در مراحل اولیۀ مبارزات انتخاباتی قرار دارد، ممکن است بر آیندۀ سیاسی او تأثیر منفی بگذارد. مخالفان می‌دانند که فرایند برکناری ترامپ هرچند ناکام هم باشد، فعالیت‌های کاخ سفید را مختل خواهد کرد و تا پایان دورۀ باقی‌ماندۀ ریاست‌جمهوری او، این خلل باقی خواهد ماند. این موضوع می‌تواند تأثیر عمیقی بر انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ بگذارد و به تبع آن، بر مناسبات بین‌المللی امریکا تأثیرگذار باشد. واقعیت امر این است که با کنار رفتن ترامپ، عملاً جمهوری‌خواهان نامزد تأثیرگذاری در انتخابات نخواهند داشت و تمامی نامزدان این حزب نیز تأکید کرده‌اند که با رسیدن به ریاست‌جمهوری، مناسبات امریکا که در اثر رفتارهای دونالد ترامپ صدمه دیده است را دوباره‌سازی می‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.