تیم ثبات و همگرایی: در مورد آرای اعلام شده وضاحت وجود ندارد

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۱۳ عقرب ۱۳۹۸

mandegarمسوولان ارشد در تیم «ثبات و همگرایی» به رهبری داکتر عبدالله عبدالله می‌گویند که از مجموع آرای اعلام شده از سوی کمیسیون انتخابات در مورد یکصدو ۳۷ و ۶۳۰ رای وضاحتی وجود ندارد.
آنان که دیروز دوشنبه، ۱۳ عقرب در یک نشست خبری صحبت می‌کردند، گفتند که مشخص نیست این آرا چگونه وارد سیستم شده و کمیسیون انتخابات باید مطابق کارشیوه، این آرا را از دور خارج کند.
به گفتۀ آنان، ۱۱۲ هزار رای خارج از زمان رأی‌دهی توسط شرکت درمالوگ تشخیص داده شده که باید هرچه زودتر باطل اعلام شود. نورالرحمن اخلاقی، عضو و ناظر این تیم در نشست دیروز گفت که روند تشخیص عکس تکراری با استندرد پایین صورت می‌گیرد و باید مطابق استندرد جهانی عیار شود.
او بیان کرد که کمیسیون انتخابات به آنان یک «یوزر» داده که از طریق آن، اعضای این تیم از چگونه‌گی کم و زیاد شدن آرا با خبر می‌شوند. آقای اخلاقی اضافه کرد که در یوزر آنان نشان می‌داد که میزان رأی بایومتریک و بدون بایومتریک در دستگاه مرکزی ۱۷۹۱۰۰۰، اما در همان روزها کمیسیون انتخابات یک رقم از میزان رأی‌های موجود در دستگاه مرکزی را اعلام کرد که بربنیاد آن، بیش از ۱۳۷ هزار رأی بیشتر از آنچه به یوزر نامزدان فرستاده است، در سیستم وجود دارد.
آقای اخلاقی می‌گوید که این بیش از ۱۳۷ هزار رأی «باطل، ناشناخته و مبهم» هستند و کمیسیون باید آن را از دور در سیستم خارج کند. آقای اخلاقی می‌گوید که مطابق فیصلۀ کمیسیون انتخابات، آرای خارج از ساحه که توسط «GPS» تشخیص داده می‌شود باید مشخص و باطل اعلام می‌شد. او از کمیسیون خواست تا در این رابطه موقف خود را روشن کند و آرای تقلبی را باطل اعلام کند.
این عضو تیم ثبات و همگرایی اظهار داشت که حدود ۷۰۰ دستگاه و کارت حافظۀ بایومتریک مفقود است و کمیسیون در رابطه به تشخیص و ابطال این آرا جدی اقدام کند. به گفتۀ او: قبل از آغاز روند شمارش آرا باید آرای تقلبی از دور خارج شده و روند بازشماری آرا نیز زیر نظر افراد مورد اعتماد صورت گیرد و کسانی که در تقلب و تخطی دست داشته اند به دادستانی معرفی شوند.
اخلاقی از نهادهای ناظر بین‌المللی نیز خواست که در کنار ناظران دسته‌های انتخاباتی و نهادهای ناظر داخلی، از روند شمارش آرا، نظارت جدی داشته باشند. این عضو ارشد تیم ثبات و همگرایی افزود که کمیسیون مستقل انتخابات گاهی در روند تصمیم‌گیری تأخیر می‌کند. نور رحمان اخلاقی تأکید کرد که تأخیر در مورد مسایل مشخص و قانونی قابل پذیرش نیست، اما تأخیری که به شفاف‌سازی نتایج آرا کمک کند، مورد استقبال آنان قرار می‌گیرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.