نهادهای ناظر: کمیسیون انتخابات توانایی اعلام نتیجۀ ابتدایی انتخابات را در ۲۳ عقرب ندارد

گزارشگر:ناجیه نوری - ۱۳ عقرب ۱۳۹۸

افغانستان در حالی انتخابات ریاست‌جمهوری را برگزار کرد که با چالش‌های متعدد و گوناگون رو به‌رو بود.
گروه طالبان که مدعی اند نیمی از خاک افغانستان را در کنترل دارند، تقریباً ۹،۵ میلیون رأی‌دهنده واجد شرایط را هشدار دادند که در انتخابات شرکت نکنند.
یک سوم کل نیروهای امنیتی و دفاعی ۳۰۰ هزار نفری افغانستان، که شامل ارتش و پولیس می‌گردد، در روز انتخابات توظیف شدند تا امنیت رأی‌دهنده‌گان را تأمین کنند.
mandegarبرای نظارت از انتخابات و جلوگیری از فساد در روند رأی‌دهی، حدود ۱۰۰ هزار ناظر که بیشتر آنان محلی و مربوط به نامزدان بودند، از این روند نظارت کردند، اما پس از برگزاری انتخابات در ششم ماه میزان سال روان، قرار بود بربنیاد جدول زمانی کمیسیون انتخابات، نتایج ابتدایی به تاریخ ۲۷ ماه میزان اعلام گردد، ولی کمیسیون بعد از مدتی اعلام کرد که به دلیل برخی مشکلات فنی، نتایج را به تاریخ ۲۳ ماه عقرب اعلام خواهد کرد.
اکنون نامزدان و نهادهای ناظر بر انتخابات به شدت نگران اند و تاکید دارند که کمیسیون انتخابات توانایی اعلام نتیجه ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری را در ۲۳ عقرب ندارد.
یوسف رشید رییس اجرایی فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان به این باور است که به این زودی‌ها کمیسیون توان اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری را ندارد.
آقای رشید در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: کمیسیون انتخابات قادر نیست نتایج ابتدایی را در ۲۳ عقرب اعلام کند، مگر این‌که نخست در مورد آرای بی‌اعتبار اطلاعات کافی در اختیار طرف‌های ذی‌دخل قرار دهند و از سوی هم بازشماری و تفتیش به موقع صورت گیرد و شبانه روزی برای پروسس معلومات منابع را منسجم سازند.
رییس اجرایی فیفا گفت: عدم مدیریت وضعیت بعد از برگزاری انتخابات سبب شد تا در کارها سکتکی به میان بیاید و در بعضی موارد به تعهدات عمل نشد، خصوصاً در بخش ارایه ارقام، بنابراین اکنون کمیسیون باید توضیح دهد و همچنان راهکاری را در پیش بگیرد که حداقل شفافیت پروسه را تضمین کند.
آقای رشید در خصوص این‌که اعلام نتیجۀ انتخابات می‌تواند وضعیت را بحرانی سازد گفت: باید متوجه باشیم نتیجه که اعلام می‌شود نتیجه ابتدایی است نه نهایی و بعد از اعلام، فرصت برای تفکیک، تصفیه و رسیده‌گی به شکایات وجود دارد.
او خاطر نشان کرد: برای جلوگری از بحران، کمیسیون انتخابات باید موارد را که در آن اعتراض وجود دارد و در مورد ارقام که از سوی تکت‌های انتخاباتی شک وجود دارد، آن را با جزییات با طرف‌های ذی‌دخل شریک بسازد تا اعلام نتیجه برای همۀ طرف‌ها قابل قبول شد.
در همین حال، عزیز رفیعی رییس مجتمع جامعه مدنی افغانستان می‌گوید: امیدوار هستیم کاری صورت نگیرد که روند انتخابات به طرف بحران برود؛ اما اگر این فرایند تخریش شود، در کل اعتماد مردم نسبت به این روند صدمه خواهد دید و نتیجه قابل قبول نخواهد بود.
آقای رفیعی در مورد این‌که اگر نتیجه انتخابات اعلام نشود: وضعیت چه خواهد شد گفت، اگر سیاست‌مداران و کشورهای متحد ما گزینه غیر از انتخابات را بپذیرند، اعتماد مردم از دست خواهند رفت. هر راهکاری که اعتماد مردم نسبت به روند انتخابات را ضربه بزند، در حقیقت دموکراسی را صدمه زده‌است.
آقای رفیعی در مورد این‌که هم داکتر عبدالله و هم محمداشرف‌ غنی خود را برندۀ انتخابات می‌دانند، برنده اعلام شدن یکی از این دو کاندیدا چقدر می‌تواند بحران ایجاد کند، گفت: هردو طرف می‌داند که چقدر رأی دارند، چقدر رأی دقیق و غیر دقیق دارند و کدام رأی‌ها باید حساب شود، بنابراین بسیار خوب بود که هر دوطرف از عقلانیت سیاسی بهتر استفاده کنند و به مردم امیدواری بدهند که راه انتخابات یا گذر از دموکراسی به جای خشونت جواب می‌دهد.
آخرین انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۴ با چالش‌های زیادی همراه بود که باعث شد جان‌کری وزیر خارجۀ پیشین ایالات متحدۀ امریکا میان‌جیگری کند و سرانجام حکومت وحدت ملی با حضور دو نامزد پیشتاز تشکیل شود.
اکنون ناظران بین‌المللی باور دارند که ایالات متحده امریکا این بار چنین کاری را نخواهد کرد؛ اما آنان به شدت نگران اند که هواداران نامزدان بازنده که شمار زیاد آنان مسلح هستند، نتایج این انتخابات را نپذیرند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.