آگـاهـان: آزادسـازی اعضـای شبـکۀ حقـانی انگیـزۀ نیـروهای امنیتـی را تضعیف می‌کند

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۲۱ عقرب ۱۳۹۸

آزادسازی انس‌ حقانی و دو عضو دیگر گروه طالبان انگیزۀ نیروهای امنیتی و دفاعی کشور را از بین می‌برد و برای بازمانده‌گان نیروهای امنیتی کشور، مأیوسی خلق می‌کند.
آگاهان با اشاره به آزادسازی انس حقانی و دو عضو دیگر گروه طالبان در بدل دو استاد دانشگاه امریکایی – افغانستان می‌گویند که در این معامله افغانستان چیزی به دست نیاورده است.
mandegarآنان همچنان باور دارند که حکومت افغانستان از این تصمیم‌گیری خبر نداشته است و محمداشرف غنی نیز یک روز پس از آزادسازی انس حقانی از این موضوع آگاهی یافته است.
این در حالی است که محمداشرف غنی، روز سه‌شنبه، ۲۱ عقرب در یک نشست خبری گفت که حکومت افغانستان پس از مشورت با همکاران بین‌المللی‌ به‌ویژه ایالات متحده‌ی امریکا، انس حقانی عضو ارشد شبکۀ حقانی و دو تن دیگر از اعضای طالبان را در بدل رهایی دو تن از استادان دانشگاه امریکایی – افغانستان، از زندان آزاد می‌کند.
آقای غنی افزود که تلاش مشترک ما در ردیابی دو استاد امریکایی نتیجه نداد و اطلاعات می‌رساند که صحت و سلامت آن‌ها در دوران اسارت نزد اختطافچیان تروریست، رو به وخامت گراییده است.
از سویی هم، در جریان دو روز گذشته دو عضو ارشد حکومت پاکستان نیز به افغانستان سفر کرده‌اند. سخنگوی شورای امنیت گفته است که رییس استخبارات و معین وزارت خارجۀ امریکا با مقامات افغانستان روی چالش‌های موجود گفت‌وگو کرده‌اند.

دولت بی‌خبر
غلام جیلانی زواک، آگاه سیاسی در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: حکومت به‌ویژه ارگ در جریان تصمیم‌گیری آزاد سازی سه عضو شبکۀ تروریستی حقانی به شمول انس‌ حقانی قرار نداشته است.
آقای زواک می‌گوید که حکومت در آزاد سازی این افراد نقش ندارد و تصمیم اصلی در دست امریکایی‌ها بوده است،
آقای زواک می‌افزاید که احتمال دارد که آزاد سازی این افراد برای آغاز دوبارۀ گفت‌وگوهای طالبان با امریکا موثر باشد، اما برای نیروهای امنیتی افغانستان و آتش نفع نمی‌رساند.
او با اشاره به این‌که انس حقانی به اعدام محکوم شده بود، گفت که نادیده گرفتن حکم دادگاه افغانستان در آزاد سازی انس حقانی و دو عضو دیگر گروه طالبان توسط امریکایی نقض حاکمیت ملی افغانستان است.
در عین حال، سفارت امریکا از آزادسازی انس حقانی دو عضو گروه طالبان استقبال کرده است.
جان‌بس سفیر امریکا در کابل گفته است که امریکا از این «تصمیم شجاعانۀ رییس جمهوری» برای رهایی سه زندانی طالبان به حیث یک حرکت انسانی حمایت می‌کند. این کار به پایان وضعیت جنگی کنونی کمک خواهد کرد.»
آقای بس می‌افزاید که این آخرین اقدام شجاعانه‌ای است که رئیس جمهور و حکومت افغانستان برای برآورده ساختن خواست افغان‌ها برای صلح در این راستا برداشته اند.
برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز با اشاره به آزاد سازی سه عضو شبکۀ حقانی گفته‌اند که آزاد سازی سه عضو کلیدی شبکۀ حقانی هیچ منافع برای دولت افغانستان نداشته است.
فرحناز فروتن از فعالان حقوق زن و فعال جامعۀ مدنی، در حساب توییترش گفته است که حکومت انس‌ حقانی، یکی از خطرناک‌ترین و کلیدی ترین فرد شبکۀ حقانی را آزاد کرد، اما در این بازی باخته است.
او گفته که آزادسازی انس حقانی و دو دو عضو گروه طالبان به چه هزینۀ صورت گرفته است؟ او گفت که من در قلبم به تمام سربازانی که با سختی او را به دام افگندند احترام می‌گذارم، چون سیاست سربازی نمی‌شناسدو سیاست هیولای چند سر به‌نام «منافع» است.
پیش از این رحمت‌الله نبیل رییس پیشین ادارۀ استخبارات افغانستان به رسانه‌ها گفته بود که نس حقانی در پای حکم اعدامش امضا کرده است.
اسدالله ندیم آگاه نظامی نیز در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: رهایی انس حقانی و دو عضو دیگر گروه طالبان به اساس یک معامله خارجی صورت گرفته است.
آقای ندیم می‌گوید که در بحث آزادسازی انس حقانی افغانستان منافع ندارد. در این بازی افغانستان می‌توانست طرح آتش‌بس را پیشنهاد کند، اما به دلیل این‌که تصمیم به دست افغانستان نبود، هیچ مورد بحث نشده است.
این آگاه نظامی می‌گوید که این معامله فقط برای آزادسازی دو استاد دانشگاه امریکایی – افغانستان صورت گرفته، اما قربانی نیروهای امنیتی – دفاعی کشور نیز در این مورد در نظر گرفته نشده است که مایوس کننده است.
او گفت که آزادسازی بی‌قید و شرط سه عضو شبکۀ تروریستی حقانی که در برابر نیروهای امنیتی می‌جنگند و حملات مرگ‌بار را در نقاط مختلف کشور انجام داده‌اند، سبب مایوسی و دلسردی بازمانده‌گان نیروهای امنیتی و دفاع کشور شده است.
آقای ندیم افزود که در بدل آزاد سازی سه عضو شبکۀ حقانی، سربازان و افرادی دولتی و غیر دولتی که در اسارت دشمن قرار دارند باید آزاد می‌شد، اما به دلیل این‌که سلاحیت این تصمیم به دست حکومت افغانستان نبود و هیچ چیزی به دست نیامد.
او گفت که طالبان به هیچ وجه تمایل به آتش‌بس با دولت افغانستان ندارد و امریکایی نیز به آتش علاقمند نیستد و حتا سفر اخیر زلمی خلیل‌زاد خاص به‌خاطر آزاد سازی این افراد بود.

mandegar

انس حقانی کیست؟
انس حقانی، فرزند جلال‌الدین حقانی، بنیان‌گذار شبکه‌ی حقانی است که از او به عنوان فرد شماره دوم شبکۀ حقانی نیز یاد می‌شود. انس حقانی در سال ۱۳۹۳ توسط نیروهای امنیت ملی بازداشت شد. انس حقانی برادر سراج‌الدین حقانی، رهبر کنونی شبکۀ حقانی است.
حاجی مالی‌خانی، کاکای انس حقانی نیز در سال ۲۰۱۱ بازداشت شد از اعضای ارشد این شبکه به شمار می‌رود و همچنان، حافظ عبدالرشید عمری، برادر محمد نبی عمری است که در سال ۲۰۱۲ بازداشت، محمد نبی عمری یکی از نماینده‌گان مذاکره کنندۀ طالبان درنشست‌ قطر بوده است.
کوین کینگ، ۶۳ سالۀ امریکایی تو تیمو ۵۰ سالۀ آسترلیایی استادان دانشگاه امریکایی – افغانستان هستند که در سال ۲۰۱۶ توسط گروه رباینده‌گان شبکۀ تروریستی طالبان ربوده شدند. مقامات امریکایی و افغانستان تأیید کرده‌اند که تلاش‌های استخباراتی‌شان برای ردیابی این دو استاد دانشگاه نتیجۀ نداده است و وضعیت آنان در نزد رباینده‌گان به وخامت گرایده است.
قابل یادآوری است که شبکۀ حقانی از حطرناک‌ترین گروه تروریستی است که به حملات مرگ‌بار در افغانستان متهم است. این شبکۀ از گروه ضد شوروی به حمایت سازمان استخباراتی پاکستان و حمایت‌های لوژستکی ایالات متحدۀ امریکا بود، اما در سال‌های پس از ورود امریکا به افغانستان، شبکۀ حقانی در فهرست گروه‌های تروریستی امریکا قرار گرفت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.