نـــــی: نقض آزادی بیان توسط یوناما نگران‌کننده است

- ۲۶ عقرب ۱۳۹۸

ماندگار: نهاد حمایت‌کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان یا نی می‌گوید، هیچ سازمانی حق برداشتن و حذف دیدگاه‌های شهروندان را از صفحات اجتماعی خود به بهانۀ اهانت ندارد.
پس از اعتراضات شماری از کاربران فضای مجازی در پیوند به حذف دیدگاه‌های‌شان از صفحه‌های توییتر و فیس‌بوکِ هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، نی از این وضع پیش‌آمده در صفحات اجتماعی ابراز نگرانی کرده است.
mandegarمسوولان نهاد نی در خبرنامه‌یی که به روزنامۀ ماندگار فرستاده شده، گفته‌اند: «براساس شکایت‌هایی که نی در جریان‌ آن‌ها قرار گرفته است، گزارشی که از موقف یوناما در برابر یکی از کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات معلومات می‌داد، سبب بحث‌های چندجانبه، میان شهروندان شده و این بحث‌ها با دیدگاه‌های ارایه شده از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی داغ و داغ‌تر شده و در واکنش، دفتر نماینده‌‌گی سیاسی ملل متحد در افغانستان، ده‌ها تبصره‌ و دیدگاه شهروندان را حذف کرده و از پای گزارش برداشته است».
نی اضافه کرده است که یوناما در صفحۀ‌ فیس‌بوک خود برای توجیه برداشتن نظرها و تبصره‌های شهروندان، آن را مطالب توهین‌آمیز، تهدیدآمیز و مبتذل خوانده است.
نی از ایجاد محدودیت در ابراز نظر کاربران شبکه‌های اجتماعی از سوی نماینده‌گی سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما، که کارویژه‌ آن رشد ارزش‌های بشری از جمله ‌آزادی بیان است، ابراز نگرانی کرده است.
این نهاد تاکید کرده که یوناما نقض‌کننده‌ آزادی بیان به صورت آشکارا شده است و هم در صورتی که شهروندان و کاربران شبکه‌های اجتماعی تبصره‌هایی با درون‌مایه‌ اهانت‌آمیز پای گزارش یوناما داشته‌اند، خلاف قوانین عمل کرده‌اند.
نی همچنان از مجموع دفاتر ملی و بین‌المللی در افغانستان خواسته است که به ارزش‌ها حقوق بشری، به گونه‌ ویژه به ارزش آزادی بیان احترام بگذارند و نگذارند با عدول از احترام به این ارزش ها، وجهه‌ سازمان‌های‌شان صدمه ببیند.
این در حالی است که پس از تنش میان یک کمیشنر کمیسیون انتخابات و هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان، شماری از کاربران صفحات اجتماعی از حذف نظریات‌شان در ذیل گزارش یوناما انتقاد کردند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.