کمیتۀ مک: ده‌ها عراده وسایط نقلیۀ وزارت داخله در اختیار افراد غیرمسوول است

- ۲۷ عقرب ۱۳۹۸

کمیتۀ مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری (مک) می‌گوید، ده‌ها عراده وسایط نقلیه وزارت داخله در اختیار افراد غیرمسوول است و وزارت داخله تاکنون قادر به بازپس‌گیری این وسایط نشده است.
اسحاق پوریا، پژوهشگر کمیتۀ مک دیروز در یک نشست خبری در کابل همزمان با ارایه از پیشرفت‌ها وزارت داخله در مبارزه با فساد گفت که ده‌ها عراده وسایط پولیس هم اکنون در اختیار افراد غیرمسوول می‌باشد.
mandegarاو گفت که این وسایط نقلیه که رنجر و وسایط زرهی را شامل شده و شمارشان به ۱۷۰ عراده می‌رسد، در اختیار وکلای پارلمان، سیاسیون، فرماندهان پیشین و جنرالان قرار دارند.
او افزود که بر اساس اطلاعات کمیته، چندی پیش رییس حکومت وحدت ملی به صدور حکمی خواهان بازپس‌گیری این وسایط از سوی وزارت داخله شده بود اما این وزارت تاکنون برای دریافت این عراده‌جات پیشرفت کافی نداشته است.
پوریا، نبود سیستم تثبیت موقیت عراده‌جات پولیس را بخشی دیگری از مشکل فراروی نگه‌داری و استفاده وسایط در وزارت داخله عنوان کرد.
او افزود که هیچ سیستم نظارتی کارآمد که از سوء‌استفاده و استفادۀ شخصی از عراده‌جات پولیس ممانعت کند در این وزارت وجود ندارد.
به گفتۀ او، وزارت داخله اخیرا از تمویل‌کننده‌گان بین‌المللی خواست که در عراده‌جات پولیس افغانستان جی.پی.اس (GPS) نصب کنند، اما این اقدام تاکنون صورت نگرفته است.
این پژوهشگر مک تاکید کرد که ضرورت نگه‌داری درست و منع سوء‌استفاده از عراده‌جات پولیس ایجاب می‌کند که وسایط نقلیه که در اختیار نیروهای امنیتی هستند با جی.پی.اس مجهز شوند؛ به باوراو این اقدام می‌تواند سوء‌استفاده از وسایط پولیس را به حداقل کاهش دهد.
همچنان سیستم نگه‌داری کمپیوترها در وزارت داخله از سوی این پژوهشگر مک مورد انتقاد قرار گرفت. او یادآور شد که این وزارت سیستمی برای کنترل کمپیوترهای که از سوی دونرهای بین‌المللی خریداری شده‌اند روی دست ندارد که این امر برای سوء‌استفاده و استهلاک زود هنگام از این وسایل زمینه داده است.
به گفتۀ این پژوهشگر مک، وزارت داخله بیش از ۴۰۰ کمپیوتر لبتاب در اختیار دارد که بخش عمدۀ آن از سوی تمویل‌کننده‌گان بین‌المللی خریداری شده‌اند.
مسوولان وزارت داخله راجع به این یافته‌های مک تاهنوز چیزی نگفته اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.