وزیر دفاع ملی: تغییر پالیسی پاکستان امیدوار کننده است

- ۲۲ دلو ۱۳۹۱

سترجنرال بسم‌الله محمدی وزیر دفاع ملی روز گذشته در مراسم آغاز به کار فرماندۀ تازۀ نیروهای امریکایی در افغانستان گفته است که پالیسی پاکستان در قبال افغانستان به گونۀ مثبت تغییر کرده است.
وزیر دفاع ملی گفته که «تغییر پالیسی مثبت دولت و ارتش پاکستان در قبال افغانستان ما را نسبت به موفقیت پروسۀ صلح و مبارزۀ مشترک علیه تروریزم امیدوار ساخته است. مردم افغانستان منتظر برداشتن گام‌های عملی از جانب پاکستان در این راستا می‌باشند.»
اما او جزییاتی بیشتری در خصوص تغییر پالیسی اسلام آباد ارایه نکرد.
بسم‌الله خان اخیراً در یک سفر کم‌سابقه به پاکستان رفت و با مقام‌های ارشد این کشور از جمله رییس‌جمهور و رییس ستاد مشترک ارتش اسلام‌آباد، دیدار و گفت‌وگو کرد.
پیش از این رسانه‌های غربی گزارش داده بودند که ارتش پاکستان تهدیدات برخاسته از شورشیان طالبان پاکستانی را به جای رقابت‌های استراتژیک با هندوستان، به حیث اولویت امنیت ملی تثبیت کرده است.
نشست اخیر رهبران افغانستان، پاکستان و بریتانیا در لندن هم با تعهد برای تأمین صلح در افغانستان تا شش ماه آینده، پایان یافت.
این نخستین‌بار است که وزیر دفاع ملی از «تغییر مثبت» در پالیسی پاکستان سخن می‌زند.
بسم‌الله خان وزیر دفاع ملی، پیش از این به عنوان یکی از مخالفان سرسخت پاکستان در افغانستان محسوب می‌شد.
او بارها پاکستان را به مداخلۀ مستقیم در امور افغانستان متهم کرده و گفته است که تا راهبرد بر اندازانۀ پاکستان در افغانستان تغییر نکند، امکان تأمین صلح و ثبات در افغانستان وجود ندارد.

فرمانده نو آیساف
با تکمیل مدت ماموریت جان الن، جوزف دانفورد به روز یکشنبه به حیث فرمانده عمومی نیروهای بین‌المللی در افغانستان آغاز به کار کرد.
دانفورد ۵۹ ساله جنرال چهارستارۀ در ارتش امریکا است که به خاطر نقش‌اش در اشغال عراق در سال ۲۰۰۳، شهرت دارد.
جان الن در مراسم تحویل‌دهی فرماندهی به جنرال دانفورد گفت: «ما شاهد تولد نسلی در افغانستان استیم که در حال رشد است و این کشور را رهبری خواهد کرد. من آینده را درخشان می‌بینم.»
الن بحیث یکی از فرماندهان ارشد نیروهای ناتو در بروکسل، پایتخت بلجیم، نامزد شده است.
جنرال دانفورد، که آخرین فرمانده نیروهای آیساف در افغانستان خواهد بود (نیروهای آیساف سال آینده از افغانستان خارج می‌شوند) بر توانمندی نیروهای افغان تأکید ورزید.
دانفور گفت: «امروز با یکی از فرماندهان عالی‌رتبه خداحافظی می‌کنیم و فرماندهی را تغییر می‌دهیم، اما این تغییر یک دوام است، چیزی که تغیر نمی‌کند حقیقت این ایتلاف است. چیزی که تغییر نمی‌کند روحیه و دسپلین این گروه است. چیزی که تغییر نمی‌کند رشد قابلیت‌های شرکای افغان ما و نیروهای امنیتی افغان است.»
دانفور پانزدهمین فرمانده نیروهای آیساف، از بدو تاسیس این نیرو در سال ۲۰۰۱ بر اساس قطعنامه ۱۳۸۶ شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.