در سومین روز روند غیرقانونی بازشماری آرا: کمیسیون آلۀ دست حکومت شده و انتخابات را به بحران برده است

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۲۸ عقرب ۱۳۹۸

آغاز مجدد بازشماری آرا امروز وارد چهارمین روز شد. این روند در حال حاضر در شماری از ولایت‌ها متوقف است و هواداران دسته‌های انتخابات به اعضای ولایتی کمیسیون انتخابات اجازۀ بازشماری را نمی‌دهند. همزمان با این، مخالفت با بازشماری آرا و غیرقانونی خواندن این روند از سوی نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری، چهره‌های سیاسی و اعضای شورای ملی نیز پابرجاست.
mandegarاعضای مجلس سنا در نشست دیروزشان گفتند که به دور دو رفتن انتخابات جفا در حق مردم است. آنان می‌گویند که اگر کمیشنران کمیسیون انتخابات مشکلات سیاسی پیش آمد بر سر روند بازشماری آرا را حل نکند، در حق مردم جفا کرده است.
محمدعلم ایزدیار، معاون نخست مجلس سنا گفت که خواست مجلس سنا، اعلام نتایج انتخابات برمبنای شفافیت و رعایت عدالت و قانون است. آقای ایزدیار افزود که نامزدان و کمیشنران باید در مشوره باهم برای حل جنجال‌های انتخاباتی تلاش کرده و راه‌حل پیدا کنند تا اعلام نتایج بیشتر از این طولانی نشود و مردم گواه بروز مشکل دیگر در کشور نباشند. به گفتۀ او، کمیشنران باید قناعت نامزدان انتخابات را فراهم کنند تا از بروز بحران جلوگیری شود.
گلالی اکبری، عضو مجلس سنا در نشست دیروز گفت که نامزدان انتخابات و اعضای کمیسیون باید باهم گفت‌وگو کنند و مشکلات پیش آمده را از راه مسالمت‌آمیز حل کنند. بانو اکبری افزود که اگر انتخابات به دور دوم برود، مردم در آن اشتراک نخواهند کرد و این کار برای حکومت «خجالت‌آور» خواهد بود.
کامل‌بیک حسینی عضو دیگر مجلس می‌گوید که احتمال رفتن انتخابات به دور دوم وجود دارد و برخی اعضای کمیسیون از این امر خبر داده اند؛ در صورتی که انتخابات به دور دوم برود، در حق مردم جفا شده است. آقای حسینی بیان کرد که به دلیل سرما، هم برگزاری انتخابات دشورا خواهد بود و هم مردم در آن شرکت نخواهند کرد. او افزود که اگر کمیشنران کمیسیون انتخابات نتیجۀ ابتدایی را زودتر اعلام نکند، در واقع قصداً انتخابات و کشور را به بحران برده است.
در همین حال، محمد محقق، عضو دستۀ انتخابات «ثبات و همگرایی» با بیش از ۳۰ تن از اعضای مجلس نماینده‌گان به ولایت جوزجان نزد جنرال دوستم رفته و در مورد انتخابات صحبت و رأی‌زنی کرده‌اند. آقای محقق در این دیدار گفته که کمیسیون انتخابات «آلۀ دست حکومت شده و انتخابات را به بحران برده است».
آقای محقق مدعی شد که دستگاه‌های بایومتریک چهار ماه پیش از انتخابات به دست «حکومت» افتیده بود و حافظه‌های آن رأی‌های غیرقانونی پُر شده است. او افزود که اکنون تلاش می‌شود این رأی‌ها مشمول رأی‌های بدون بایومتریک وارد دستگاه مرکزی اطلاعات شود. به گفتۀ محمدمحقق، کمیسیون انتخابات وسیلۀ دست حکومت شده و اوضاع از کنترل کمیشنران آن خارج شده است.
در عین حال، جنرال عبدالرشید دوستم، معاون نخست حکومت وحدت ملی و عضو ارشد دستۀ انتخابات «ثبات و همگرایی» در این نشست گفته است که مسوولیت دارد تا از رأی «پاک مردم» خود دفاع کند. آقای دوستم محمداشرف غنی را مخاطب قرار داد و گفت که رفتار و عملکرد آقای غنی «نه جوان‌مردانه است و نه هم به افغانیت و انسانیت می‌ماند.» آقای دوستم به محمداشرف غنی هشدار داد که «اشتباهات داکتر نجیب» را تکرار نکند. آقای دوستم به محمداشرف غنی بیان کرد: «من از کشیدن سلاح بالای مردم خیلی نگران هستم، اگر عسکرهایت بار دیگر به اعتراض کننده‌گان ما قنداق بزند و حمله کند، این را بدان که وضعیت تو را بدتر از حالت داکتر نجیب‌الله خواهیم کرد».
او در واکنش به شلیک نیروهای امنیتی به روی معترضان در کندز گفت: «سلاح کشیدن به روی مردم عاقبت خوب ندارد، من وزیر داخله، دفاع و رییس امنیت ملی را می‌شناسم، ولی آن‌ها امر حمله بالای مردم را نمی‌دهند؛ اما رییس جمهور بعد از ظهر یک رقم است و شب یک رقم دیگر او هم شد رییس‌جمهور؟ سیاست این نیست».
همزمان بااین، اما کمیسیون انتخابات از شمارش آرا ۱۵ ولایت خبر می‌دهد و می‌گوید که از این میان، مواد شش ولایت به کابل انتخابات داده شده است. کمیسیون انتخابات دیروز اعلام کرد که از میان مواد شش ولایتی که به کابل رسیده، اطلاعات چهار ولایت پایان یافته و به دستگاه مرکزی انتقال داده شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.