شورای نامزدان: نتایج برآمده از تقلب را قبول نداریم /«تخطی‌های کمیسیون افغانستان را در یک حالت بحران قرار داده و طرح بدیل ارایه می‌کنیم»

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۳۰ عقرب ۱۳۹۸

 شورای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید که نتیجۀ بیرون شده از تقلبات سیستماتیک برای‌شان قابل قبول نیست و بازشماری و جابه جایی ارقام بزرگ آرا در مخالفت جدی با کارشیوه و لوایح کمیسیون انتخابات قرار دارد و برای نامزدان عضو در این شورا قابل پذیرش نیست.

اعضای این شورا امروز پنجشنه، ۳۰ عقرب در یک نشست خبری بیان داشتند که تخطی‌های سیستماتیک کمیسیون انتخابات برای کشور خطرناک است و از اثر همین تخطی‌ها افغانستان در حالت بحرانی‌ قرار گرفته است.

IMG_2239نامزدان شامل در این شورا در اعلامیه‌یی می‌گویند: آنعده کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات را که از طرف نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری برگزیده شده بودند، بنابر سوءمدیریت و دست‌برد به آرای مردم، قابل اعتماد نمی‌دانیم و حق داریم تا از ایشان سلبِ اعتماد نماییم.

احمد ولی مسعود نامزد انتخابات ریاست جمهوری و عضو شورای نامزدان ، می‌گوید که ما در بحران انتخاباتی قرار داریم و تلاش می‌کنیم تا این بحران همه‌گیر نشود.

آقای مسعود در پاسخ به این‌که کمیسیون انتخاباتی در گرِو افرادی قرار دارند و نمی‌توانند تا تصمیم واحد بگیرند در این بحران  و راه‌حل شما چیست؟ گفت: ما بدون شک در یک بحرانی انتخاباتی قرار داریم، اما تلاش می‌کنیم تا این بحران همه‌گیر نشود. شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری در صدد بحرانی سازی روند انتخابات نیست، اما تلاش می‌کنیم تا کسانی که می‌خواهند از طریق تقلب در انتخابات، کشور را به بحران ببرند جلوگیری کنیم.

به گفتۀ او، نتیجه‌یی مقبول و مورد پسند مردم در انتخابات زمانی بدست می‌آید که به اساس رأی‌ پاک باشد، اما اکنون چالش‌ها میان کمیسیون‌های انتخاباتی، تکت‌های انتخاباتی دولتی و سایر منابع و مداخله خارجی و دستبرد در انتخابات نگرانی را افزایش داده است.

آقای مسعود گفت که از انتخابات افغانستان تنها “نام انتخابات” باقی مانده است و کمیسیون انتخابات و تکت‌‎های دولتی انتخابات را از مسیر اصلی‌اش منحرف ساخته‌اند و انتخابات پر از مهندسی و پر از تقلب در حقیقت برای قاپیدن قدرت از راه‌ نا مشروع راه‌اندازی شده بود.

او گفت که شماری دیگر هستند که بالای انتخابات چانه‌زنی/ دوبالای دارند و می‌خواهند که انتخابات را به قیمت‌های گوناگون بفروشند و به نحو در قدرت خود را شریک سازند.

IMG_2283این عضو شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افزود که توقع می‌رفت که تکت‌های انتخابات و کمیسیون انتخابات با پند از انتخابات ۲۰۱۴، بتوانند انتخابات ۲۰۱۹ را به درستی مدیریت کنند، اما  دیده شد که انتخابات ۲۰۱۹ بدتر از انتخابات ۲۰۱۴ در لجنزار مشکلات گیرمانده است.

او گفت که امروزه همه نگرانی دارند و نتیجۀ انتخابات به یک کابوس تبدیل شده است، دو دسته‌گی در میان کمیشنران کمیسیون انتخابات نیز این چالش‌ را چند برابر ساخته است.

آقای مسعود افزود که گلِۀ ما از کمیسیون شکایات انتخاباتی این است که در مدت شش ماه چه‌کار را انجام داده‌اند؟ چرا از گماشتن والی‌ها و کسانی که برای تقلب در مرکز و ولایت‌‎ها از طرف تیم مشخص جلوگیری نکردید؟ چرا حکومت را از نفوذ داشتن در کمیسیون انتخابات و دست‌اندازی‌ها در این روند مهار نساختید.

آقای مسعود، تأکید کرد که اگر کمیسیون انتخابات با رویکرد کنونی فردا نتیجه را اعلام کند که گویا یک نامزد ۹۰درصد رأی آورده است و برندۀ است، این نتیجۀ مورد قبول ما نیست. بازی کردن با اعداد نمی‌تواند برای ما قابل قبول باشد؛ زیرا  برای مردم افغانستان دیگر، مکتب‌های خیالی، صندوق‌های خیالی و اعداد خیالی قابل پذیرش نیست.

او گفت که قسمی فکر نکنند که مردم را فریب می‌دهند و در تماس با جامعۀ جهانی تقلب‌های خود را توجیه می‌کنند و یک بار دیگر به گردهای مردم سوار می‌شوند. شما رییس نیستند، حساب چند رهبر خایین که با شما توافق می‌کنند جدا است، اما مردم نمی‌گذارند و این کار شدنی نیست.

همچنان شهاب حکیمی، یکی دیگر از اعضای شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، در این نشست گفت که در صورت که انتخابات با رویکرد کنونی پیش برود و نتیجۀ به اساس یک تقلب سازمان یافته‌ اعلام گردد، این نتیجۀ مورد قبول شورای نامزدان و مردم افغانستان نیست.

آقای حکیمی افزود که کمیسیون انتخابات در ابتدا فیصله کرد که رأی‌های بایومتریک شده مورد اعتبار است، در صورتی که رأی پاک از ناپاک جدا نشود و کسانی که دست به تقلب زده‌اند مورد بازپرس قرار نگیرند و به نهادهای  عدلی و قضایی معرفی نشوند، اعلام نتیجۀ انتخابات در چنین بحبوحۀ پر از تقلب و تخطی مورد قبول شورای نامزدان نیست.

IMG_2279او گفت که شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، مکانیزم جدید را روی دست دارند تا در صورت بحران شدن انتخابات راه‌‍بدیل را برای جلوگیری از بحران روی دست خواهند گرفت؛ در این مورد با سفارت‌خانه‌های بیرونی، نهادهای بین‌المللی شریک ساخته و مورد حمایت آنان نیز قرار گرفته است. اما به‌خاطر احتیاط از ابراز نظر خودداری می‌کنند. اما در صورت بحرانی شدن انتخابات این طرح بدیل ارایه خواهد شد.

به گفتۀ او، حکومت بدیل که به اساس طرح شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، در صورت بحرانی شدن انتخابات روی کار می‌آید، انتخابات آینده و روند حکومت داری را مدیریت خواهد کرد و همچنان این حکومت روند مصالحۀ با گروه طالبان را رهبری می‌کند و این مکانیزم را در یک روز مناسب اعلام می کنیم.

آقای حکیمی، همچنان با اشاره به تقلب در دستگاه‌های انگشت‌نگاری گفت که تقلب سازمان یافته و تخنیکی در انتخابات صورت گرفته است و پی‌آر  کودها (pr cod) دست‌کاری شده‌اند و باید در تفکیک کردن آن تلاش جدی صورت گیرد و تمام مشخصات یک فرد رأی دهنده ( انگشت، تذکره، عکس و …) در آن درج باشد تا مورد قبول قرار گیرد، نه این‌که pr cod‌ دست‌کاری شده باشد.

حکیم تورسن، یک عضو دیگرشورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری در این رابطه می‌گوید: مردم افغانستان نتیجۀ پر از تقلب و تخطی را نمی‌پذیرند. به گفتۀ او، برای شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری که نماینده‌گی از مردم افغانستان می‌کنند، این نتیجۀ قابل اقناع نیشت. شورای نامزدان در کنار مردم خود هستند و این خواست مردم است که باید ناهنجاری که درطول ۱۸ سال از طرف حلقات به پیش برده شده است، دیگر قابل قبول نیست.

این عضو شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری همچنان، تأکید کرد که حلقاتی که در این سالیان دراز به سرنوشت مردم بازی کردند و بی‌‎عدالتی‌ها، قانونی شکنی‌‎ها و بیکاری و فقر که امروز دامن‌گیر مردم است، ثمرۀ حکومت همین افراد است.

آقای تورسن می‌گوید که تأکید ما بر نتیجۀ برآمده از رأی‌های پاک و بایومتریک شده است، در غیر صورت هیچ راه‌کاری بدیل و بدون رأی‌های بایومتریک شده و شفاف برای رسیده به زعامت مردم وجود ندارد. ما می‌دانیم که از میان ۱۳ نامزد انتخابات ریاست جمهوری یک نفر رییس جمهور می‌شود، اما زعامت زمانی مورد پذیرش است که به اساس رأی پاک مردم روی کار آید؛ ورنه کسانی که بخواهند به اساس رأی‌های بدون بایومتریک روی کار آیند، مورد قبول مردم افغانستان هستند و نه هم جامعۀ جهانی و نهادهای بین‌المللی آنان را قبول خواهند کرد.

نشست شورای نامزدان با خوانش اعلامیه خبری به پایان رسید. در اعلامیۀ خبری این شورا آمده است: شورای نامزدان ریاست جمهوری ابعادِ گوناگون انتخابات را به گونۀ مستمر رَصَد کرده، تخطی‌های سیستماتیک کمیسیون انتخابات را خطرناک می‌خواند. به بارو اعضای این شورا، بازشماری به گونۀ یک‌جانبه در امتدادِ تقلبات سیستماتیک، بدون مشورت، نظارت و مشارکت شورای نامزدان ریاست‌جمهوری برای کشور به‌شدت بحران‌آفرین می‌باشد.

76793145_164371427987403_7667478034609340416_oدر بخشی از این اعلامیۀ خبری آمده است: بازشماری و جابه‌جایی ارقام بزرگ آرا را در مخالفت جدی با طرزالعمل‌ها و لوایح کمیسیون انتخابات تشخیص داده‌ایم و مردود می‌شماریم. نتایج برآمده از تقلباتِ سیستماتیک را بحران‌زا و غیرعادلانه تحلیل می‌نماییم و نمی‌پذیریم.

اعضای شورای نامزدان در بخش دیگری از این اعلامیه گفته اند: آنعده کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات را که از طرف نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری برگزیده شده بودند، بنابر سوءمدیریت و دست‌برد به آرای مردم، قابل اعتماد نمی‌دانیم و حق داریم تا از ایشان سلبِ اعتماد نماییم.

این شورای از نماینده‌گی ملل متحد در افغانستان (یوناما) و آقای تدامیچی یاماموتو خواسته تا در پرتو ارزش‌ها و اصول جهانی ملل متحد نقش غیرِجانبدارانۀ خود را در جهتِ سلامت انتخابات به اثبات برساند و شک و تردیدها را برطرف نمایند. در غیرِ آن به مراجع ذی‌صلاح شکایت خواهیم کرد و برای دفاع از حقِ ما برای دموکراسی در افغانستان دست از تلاش‌های مؤثر بر نمی‌داریم .

شورای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری در رابطه با بدیل بحران انتخابات طرح خود را در روزهای آینده برای مردم افغانستان ارایه می‌کند.

شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری بر محاکمۀ متقلبان و کمیشنرهای آلوده به فساد تأکید می‌نماید و در این جهت از هیچ‌گونه تلاش دریغ نمی‌شودو این شورا شایعه‌های هرگونه معامله‌های پنهانی میان تیم‌های حاکم انتخاباتی را مبنی بر مشروعیتِ دادن انتخابات پر از تقلبات سازمان یافته و تداوم تجربۀ تلخ پنج‌سال حکومت‌داری ناکام را مردود می‌شمارد و ضد منافع ملی تلقی می‌نماید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کمیسیون انتخابات با وجود مخالفت‌های شدید نامزدان، نهادهای ناظر و احزاب برای پنجمین روز به بازشماری آرای شماری از ولایات پرداخته است؛ برخی از ولایات به نسبت مخالفت‌های شدید تاهنوز باشماری نشده اند. مسوولان در کمیسیون انتخابات اما گفته اند که در هفتۀ پیش‌رو نتایج ابتدایی انتخاباتِ ۶ میزان را همه‌گانی می‌سازند.

 

 

 

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.