ترامپ در گفت‌وگوی تلفنی با غنی: آتش‌بس پیش‌شرط آغاز مذاکرات صلح است

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۰۱ قوس ۱۳۹۸

دونالد ترامپ در یک گفت‌وگوی تلفنی با محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی ایجاد آتش‌بس در روند مذاکرات صلح را پیش‌شرش اساسی خوانده است.
مسوولان در ریاست حکومت حدت ملی می‌گویند که دونالد ترامپ شام پنجشنبه، ۳۰ عقرب در یک صحبت تیلفونی با محمد اشرف غنی که برای زمینه‌سازی آزادی دو استاد دانشگاه‌ امریکا – افغانستان ازنزد طالبان از او تشکر کرده است.
mandegarدر خبرنامه‌یی که از نشانی ارگ منتشر شده است، آمده است که سران دو کشور در مورد روند صلح افغانستان نیز گفت‌وگو کردند.
در این خبرنامه تذکر رفته است که «دونالد ترامپ بر آتش‌بس به عنوان پیش‌شرط آغاز مذاکرات صلح تاکید کرده و شمولیت حکومت افغانستان در مذاکرات صلح را حتمی خوانده است.»
ارگ گفته که رییس جمهور ترمپ، محمد اشرف غنی را برای انجام یک سفر رسمی به امریکا دعوت کرده است.
این در حالی است که دولت افغانستان ۲۱ عقرب از آزاد سازی انس‌حقانی فرد شماره دوم شبکۀ تروریستی حقانی و دو عضو ارشد گروه طالبان را در بدل آزاد سازی دو استاد ربوده شده دانشگاه امریکایی – افغانستان خبر داد.
محمداشرف غنی که در یک نشست خبری در ارگ این سخنان را بیان می‌کرد، گفت که برای رهایی دو استاد دانشگاه امریکایی – افغانستان که از سوی طالبان ربوده شده بودند و زمینه سازی گفت‌وگوهای مستقیم صلح با طالبان، سه زندانی این گروه (انس حقانی، مالی خان و عبدالرشید) را از زندان افغانستان آزاد می‌کند.
کوین کینگ استرالیایی و تیموتی ویکس امریکایی، دو استاد دانشگاه امریکایی – افغانستان که در سال ۲۰۱۶ توسط طالبان در کابل ربوده شده بودند، در ۲۸ عقرب در ولسوالی نوبهار ولایت جنوبی زابل از طرف طالبان به نیروهای امریکایی تحویل داده شدند.
در همین حال، زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان، در حساب توییترش نگاشته است که در کنار دو استاد دانشگاه امریکایی – افغانستان، ۱۰ سرباز نیروهای امنیتی – دفاعی افغانستان در ولایت هلمند از طرف طالبان آزاد شده‌اند.
آقای حلیل‌زاد، ابراز امیداوار کرده است تا این اقدامات منجر به کاهش خشونت و پیشرفت سریع به سوی یک تفاهم سیاسی گردد که شامل دولت افغانستان، طالبان و دیگر رهبران این کشور باشد.
در یک خبرنامه‌یی که از طرف دولت امریکا منتشر شده است نیز نشان می‌دهد که دونالد ترمپ چند روز پس از آزادی کوین کینگ استرالیایی و تیموتی ویکس امریکایی که سه سال در اسارت طالبان بودند، در دو گفت‌وگویی تلفنی جداگانه با رهبران افغانستان و پاکستان، از تلاش‌های‌شان برای آزادی این استادان اظهار سپاس کرده است.
از سویی هم، صدیق صدیقی سخنگوی رییس حکومت وحدت ملی، در حساب توییترش گفت‌وگوی، تلفنی محمداشرف غنی را با دونالد ترامپ تأیید کرده است و گفته است که دونالد ترامپ محمداشرف غنی را به امریکا دعوت کرده است.
آقای صدیقی افزوده است که دو طرف روی گفت‌وگوهای صلح و آتش تأکید کرده‌اند. محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان که در حال حاضر در یک سفر رسمی در امارات متحدۀ عربی بسر می‌برد.
محمد اکرام اندیشمند، آگاه مسایل سیاسی می‌گوید که دونالد ترامپ در گفت‌وگوی تلفنی با اشرف غنی آتش‌بس را برای مذاکرات صلح با طالبان ضروری خواند و از غنی دعوت کرد تا به امریکا سفر کند.
به گفتۀ او، این اولین‌بار است که ترمپ از غنی به عنوان رییس جمهور به‌صورت رسمی دعوت می‌کند تا از امریکا بازدید کند.
او گفته است که هفتۀ گذشته رولاغنی از امریکا بازدید کرد و فرزندان آقای غنی به عنوان شهروندان امریکا در آن کشور به سر می‌برند و از بازگشت و اقامت در افغانستان علی‌رغم آن‌که پدرشان رییس جمهور است، امتناع کرده‌اند.
او گفته که گفت‌وگوی تلفنی ترمپ با غنی در حالی صورت می‌گیرد که نتیجۀ انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پس از دو ماه اعلان نشده و نامزدان رقیب، رییس جمهور غنی را متهم به تقلب در انتخابات می‌کنند.
این در حالی است که چند قبل ۹ ماهه مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان که به دقیقۀ ۹۰ رسیده بود، در یک توییتی از طرف دونالد ترمپ، رییس جمهوری امریکا متوقف شد. گروه طالبان برای آغاز دوباره گفت‌وگوها با امریکا آماده‌گی نشان دادند، اما دولت افغانستان تأکید دارد که محور گفت‌وگو باید دولت افغانستان باشد. محمد اشرف غنی چند قبل طرح مصالحه با طالبان را روی هفت گزینه ترتیب داد، اما این طرح با مخالفت یک قسمت دیگر از دولت که به رهبری داکتر عبدالله قرار دارد، مواجه شد. این نشان‌دهندۀ «یک بام و دو هوای» حکومت را در رابطه به روند صلح افغانستان است.
حکومت وحدت ملی که اکنون در بحران انتخاباتی قرار دارد، در طول پنج سال از زعامت خود نتوانست یک توافق اجماع داخلی را در رابطه به روند صلح افغانستان ایجاد کند. اما تلاش‌های اخیر امریکا برای رسیدن به صلح نیز تا هنوز نتیجۀ نداشته است. دور جدید مذاکرات نیز تا هنوز روشن نیست که به اساس کدام مودل آغاز خواهد یافت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.