دونالد ترامپ: در حـال حاضـر روی یـک تـوافق‌نامـه با طالبـان کار می‌کنیـم

گزارشگر:منبع: سی اِن اِن/ جنیفر هندسلر/ برگردان: ابوبکر صدیق - ۰۲ قوس ۱۳۹۸

به نظر می‌رسد که رییسجمهوری دونالد ترامپ، روز جمعه چارچوب تازه‌یی را برای آغاز دوبارۀ گفت‌وگو با طالبان را پیشنهاد کرده است.
مذاکراتی که پس از چند ماه توقف ظاهراً به نظر می‌رسد که این روند با گروه طالبان دوباره از سرگرفته می‌شود.
دونالد ترمپ روز جمعه [۲۲ نوامبر، ۱ قوس] به فاکس‌نیوز گفته است که «در حال حاضر ما روی یک توافق‌نامه با طالبان کار می‌کنیم و منتظر می‌مانیم تا ببینیم چه اتفاق می‌افتد».
mandegarاین اظهارات دونالد ترمپ، چند روز پس از آزادسازی دو استاد [دانشگاه امریکایی – افغانستان] که یک تن امریکایی و دیگرش استرلیایی بود صورت می‌گیرد، دو استاد امریکایی در نتیجۀ تبادلۀ زندانیان طالبان [انس‌ حقانی، عبدالرشید عمری و مالی‌خان] توسط دولت افغانستان آزاد شدند، طالبان همچنان ۱۰ تن از زندانیان نیروهای افغانستان را در این هفته آزاد ساختند.
در بیانیه‌یی ریاست جمهوری همان هفته و توییت ترمپ روز چهار شنبه، از آزادی کوین کینگ آسترلیایی و تموتی امریکایی استقبال شده است. ترمپ در توییت ‌گفته است که بیایید این را به فال نیک بگیریم، کار خوبی انجام شده است. پیش‌شرط صلح ایجاد یک آتش بس است و این می‌تواند به پایان بخشیدن جنگ طولانی افغانستان کمک کند.
همچنان، مایک پمپییو، وزیر خارجۀ امریکا روز سه‌شنبه گفته است که ما این پیش‌رفت را به فال نیک می‌گیریم، برای کاهش جنگ افغانستان؛ یک چالش دوام دار و پر هزینه است و ۴۰ سال می‌شود که جریان دارد؛ ممکن به زودترین فرصت به یک راه حل سیاسی دست یابیم.

حملات طالبان
سی اِن اِن به اسناد در رابطه به دیدگاه ترمپ [برای متوقف شدن روند مذاکرات صلح] دست یافته است. گفت‌وگو میان طالبان و امریکا در اوایل ماه سپتامبر ۲۰۱۹ به دلیل حملات طالبان در کابل که به اثر آن ده‌ها تن به ویژه یک سرباز ارشد امریکایی کشته شدند، متوقف گردید.
ترمپ گفته است که در آن زمان رهبران طالبان آمادۀ سفر به یک مکان مخفی در ایالات امریکا بودند. اما بعد از حملۀ او گفت‌وگو را لغو و مذاکرات را متوقف ساخت. رییس جمهوری اشاره کرده است که آن حمله در صبح جمعه تماشا کرده است.
او گفت که در آخرین لحظات من به فرض گرفتم که یک توافق‌نامه داشته باشیم، آنان [ طالبان] فکر کردند که زمان به پایان رسیده است، فکر کردند که زمان خوبی برای کشتن مردم است و این کار را توانستند. شما می‌دانید که گفت‌وگو از یک موضع مستقیم صورت می‌گیرد.
زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ خاص ایالات متحدۀ امریکا در امور مصالحۀ افغانستان، پس از لغو مذاکرات به پاکستان و افغانستان سفر کرد، اما وزارت خارجه ایالات متحدۀ امریکا گفت که این سفر ارتباطی به دوباره آغاز کردن گفت‌وگوهای صلح ندارد.
گزارش‌ها نشان می‌دهد که حملات طالبان مرگ‌بار تر از سایر گروه‌های [گروه‌های تروریستی در افغانستان] در سال ۲۰۱۸ بوده است. این گزارش که از نشانی نهاد موسوم به « the 2019 Global Terrorism Index» منتشر شده است؛ آمار کشتار طالبان را به مراتب بیشتر از گروه داعش می‌داند. استیف کالیلا، رییس اجرایی انستیتوت صلح و اقتصاد که این گزارش را نگاشته است، می‌گوید که طالبان در حال حاضر مسوول ۳۸ درصد کشتار و حملات تروریستی در جهان هستند. او باور دارد که بخش اعظم کشتار و چالش‍‌‌های اخیر در افغتانستان نیز به دوش طالبان قرار دارد.
این اظهارات در حالی بیان می‌شود که نزدیک به دو ماه پیش مذاکرات با طالبان متوقف شده است و دولت افغانستان تلاش دارد تا در دور تازۀ از گفت‌وگوهای محور این مذاکرات را به دست داشته باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.