کمیسیون انتخابات نتایج ابتدایی را «به‌زودی» اعلام می‌کند/ شورای نامزدان: نمـی‌گـذاریم تقلب پیـروز شـود

گزارشگر:هارون مجیدی - ۰۳ قوس ۱۳۹۸

بیش از دو ماه از برگزاری چهارمین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان سپری میشود، اما تا هنوز نتایج ابتدایی آن اعلام نشده است. کمیسیون انتخابات دو بار تاریخی را برای اعلام آن نشانی کرد، اما موفق به عملی کردن آن نشد. روزهای محدودی از تاریخ تازه برای اعلام نتایج ابتدایی سپری میشود که تصمیم تازۀ برخی از کمیشنران کمیسیون، انتخابات را وارد فاز جدیدی از چالشها کرد و بازشماری آرا مورد قبول شمار دُرشتی از نامزدان قرار نگرفت و کمیسیون، اما در سایۀ حمایت تیم «دولتساز»، به بازشماری ادامه داد و هواخوان برخی از تکت‌های معترض mandegarدر شمار دیگری از ولایات اجازۀ بازگشایی صندوق‌ها برای بازشماری آرا را نداده و تا هنوز از سرنوشت آن خبری نیست.
هفتۀ پیش مسوولان کمیسیون انتخابات در صحبت با رسانه ها گفتند که تلاش میکنند تا زمانِ از میان برداشتن مشکلات و فراهم آوردن قناعت نامزدان معترض، بازشماری آرا در ولایات باقی‌مانده را به سرانجام رسانده و در یکی از روزهای هفتۀ جاری، نتایج ابتدایی را اعلام کنند. در چند نوبت دیدار نماینده‌گان تکت‌های انتخاباتی معترض و «پریزینتیشن» کمیسیون انتخابات، قناعت آنان فراهم نشده و به اعتراض خود ادامه دادند. مسوولان کمیسیون انتخابات گفته اند که به دنبال پیدا کردن راهِ‌حل جدید برای قناعت دادنِ نامزدان معترض اند.
رییس این کمیسیون دیروز در نشستی گفت که «به زودی» نتایج ابتدایی انتخاباتِ ۶ میزان را اعلام می‌کنند. بانو نورستانی در بخش دیگری از صحبت‌های دیروزش خاطرنشان کرد: «مردم افغانستان بی‌صبرانه منتظر اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی کمیسیون انتخابات هستند، اما ما تلاش داریم که نتایج ابتدایی را به زودی با مردم همه‌گانی سازیم». رییس کمیسیون انتخابات، اما در بارۀ این‌که نتایج انتخابات چه زمانی اعلام خواهد شد، چیزی نگفت.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شوند که برخی از تکت‌های انتخاباتی به شمول شورای نامزدان که بیشترین نامزدان عضویت آن را دارند، گفته اند که نتیجۀ برآمده از بازشماری «آرای تقلبی» را نمی‌پذیرند. آنان اعضای کمیسیون انتخابات را متهم به بحران‌ ساختن انتخابات کرده و گفته اند که انتخابات از مسیرِ اصلی و قانونی‌اش منحرف شده است.

نامزدان اجازۀ پیروزی تقلب را نمی‌دهند
همزمان با این، نامزدان عضو در شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری می‌گویند که نمی‌گذارند تقلب به پیروزی برسد. احمدولی مسعود، یکی از اعضای این شورا با همه‌گانی ساختن خبر این تصمیم در برگۀ فیسبوکش نوشته است: شورای نامزدان ریاست‌جمهوری طی جلسۀ یومیۀ دیروز خود، ضمن تدوین و انتشار اعلامیۀ مبنی بر تداوم اقدامات غیرقانونی کمیسیون انتخابات، همچنان بر آماده‌سازی تفاهم‌نامۀ شورای نامزدان ریاست‌جمهوری با سایر نامزدان محترم در مورد موقف و اقدامات مشترک در جهت جلوگیری از پیروزی تقلب توافق نمودند.
در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: پیش از انتخابات نیز طی آخرین تلاش‌های مستمر، شورای نامزدان ریاست‌جمهوری پیشنهاد طرح نهاد مشترک نظارتی JMB را برای جلوگیری از تخلف، تخطی و تقلب در جلسۀ مشترک نامزدان با جامعۀ جهانی داده بود که آنهم سرانجام پذیرفته نشد.
آقای مسعود نوشته است که شورای نامزدان ریاست جمهوری با تأکید بر مواضع اصولی خود، انتخابات را از «مسیر اصلی‌اش منحرف شده»، نتیجۀ این انتخابات «سرشار از تقلب و حکومت برآمده از آن را غیرقابل قبول و نامشروع» می‌خواند.

آرای ۱۱۷۹ محل رای‌دهی باطل شد
کمیسیون انتخابات در عین حال اعلام کرده که آرای ۱۱۷۹ محل رای‌دهی در نتیجۀ بازشماری و تفتیش آرا باطل ثابت شده است.
در اعلامیۀ کمیسیون انتخابات که ناوقت روز شنبه منتشر شد، آمده است: «کمیسیون انتخابات طی فیصلۀ نامۀ شماره ۱۰۵ خویش به تعداد ۲۴۲۳ محل را به تفتیش و بازشماری ویژه راجع ساخت. اکنون از ولایات که مواد تفتیش و بازشماری آن به دفتر مرکزی مواصلت ورزیده است از ۲۴۲۳ محل، به تعداد ۱۱۹۰ محل نتیجه تفتیش و بازشماری با گزارش ویژه آن مواصلت ورزیده است اعضای کمیسیون بعد از بررسی گزارش‌ها و چیک لیست تفتیش در مورد ۱۱۷۹ محل آن به این فیصله رسیدند که آرای آن غیر معتبر است».
در این خبرنامۀ کمیسیون انتخابات آمده است که برای تأمین شفافیت و حفاظت از آرای واقعی مردم و بنا بر احکام ماده ۸۶ قانون انتخابات، فیصله تفتیش و بازشماری در ۸۵۳۱ محل صادر شد.
مسوولان کمیسیون گفته اند که تفتیش و بازشماری آرا در ۱۸ عقرب آغاز گردید؛ اما در جریان عملیات تفتیش و بازشماری، بنابر اعتراض برخی از دسته‌های انتخاباتی و پاسخ‌گویی کمیسیون نسبت به اعتراضات آن‌ها، در حدود چهار روز متوقف گردید. بعد از گفت‌وگو و جلسات تخنیکی با نماینده‌گان ستادها مجدداً آغاز گردید که تا اکنون روند تفتیش و بازشماری آرا در ۲۴ ولایت تکمیل گردیده است.
اما مسوولان ستادهای انتخاباتی معترض بارها گفته اند که کمیسیون به پرسش‌های آنان پاسخ قناعت‌بخش نداده و اعتراض آنان پابرجا است. در بخش دیگر این خبرنامه آمده است: از ولایاتی که مواد تفتیش و بازشماری آن به دفتر مرکزی مواصلت ورزیده است، از ۲۴۲۳ محل، به تعداد ۱۱۹۰ محل نتیجه تفتیش و بازشماری با گزارش ویژۀ آن مواصلت ورزیده است.
مسوولان این کمیسیون گفته اند: «به مردم افغانستان و تمام جوانب ذی‌دخل اطمینان می‌دهیم که در روند کاری و تصمیم‌گیری کمیسیون هیچ‌گونه علایق و سلایق جانب‌دارانه وجود ندارد. بل معیار قانون، لوایح و طرزالعمل‌های کمیسیون می‌باشد».
این در حالی است که شورای نامزدان، برخی احزاب سیاسی، نهادهای و برخی از نماینده‌گان مردم در مجلس سنا و مجلس نماینده‌گان، بارها کمیسیون انتخابات را متهم به جانب‌داری از تکت انتخاباتی دولت‌ساز به رهبری محمداشرف غنی کرده و گفته اند که برخی کمیشنران در پرتو هدایت‌های آقای غنی، رفتارها تصمیم‌های فراقانونی اتخاذ می‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.