جنرال مک کریستال: پاکستان در هرگونه راه حل افغانستان نقش مهمی دارد

- ۲۳ دلو ۱۳۹۱

به عقیده جنرال استنلی مک کریستال پاکستان در هر راه حل پایدار و مداومی در افغانستان نقش مهمی خواهد داشت.
جنرال استنلی مک کریستال، فرمانده اسبق نیروهای امریکایی و ناتو در کابل در کتاب خود با عنوان «سهم من از این وظیفه» با توصیف نقش خود در جنگ افغانستان تفکر خود مبنی برلزوم قراری روابط صمیمانه با جنرال اشفق پرویز کیانی، فرمانده ارتش پاکستان را نیز توضیح می‌دهد.
جنرال مک کریستال پس از آنکه مشاورانش نظرات توهین آمیزی را در خصوص باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا مطرح کردند، در سال ۲۰۱۲ بازنشسته شد.
وی در کتابش نوشته است: اگرچه اختیار من به عنوان فرمانده ناتو به داخل افغانستان محدود شده بود، برای من کاملا واضح بود که پاکستان در هرگونه راه حل پایدار و مداوم نقش مهمی خواهد داشت. دست کم نیروهای بین‌المللی کمک به برقراری صلح و امنیت در افغانستان (ایساف) به خطوط ارتباطی پاکستان برای پشتیبانی از نیروهای ناتو نیازمند بودند.
مک کریستال در ادامه آورده است: از سوی دیگر طالبان افغانستان به خاطر فعالیت‌های ما در داخل افغانستان نتوانست از پناهگاه‌های ساخته شده در سراسر مرز با پاکستان بهره ببرد. به طور ایده‌آل اقدامات مشترک نیروهای پاکستان و ایساف رهبران طالبان افغانستان را متقاعد کرد که پناهگاه‌هایشان در پاکستان دیگر امن نیست و در نتیجه حملات و اقداماتشان دیگر موفقیت‌آمیز نخواهد بود.
وی همچنین بر لزوم کاهش بی‌اعتمادی میان امریکا و پاکستان تاکید کرد.
جنرال استنلی مک کریستال همچنین در مراسم معرفی کتاب خود گفت: دلخوری و عصبانیت‌های گسترده‌یی علیه حملات هواپیماهای بدون سرنشین در پاکستان وجود دارد.
وی هشدار داد که حملات متعدد هواپیماهای بدون سرنشین در پاکستان بدون شناسایی شبه نظامیان مظنون به طور انفرادی اقدامی نامناسب است.
وی افزود: می‌توانم درک کنم که چرا پاکستانی‌ها علیه این حملات عکس العمل منفی نشان می‌دهند. اگر یکی از کشورهای همسایه مانند مکزیک با حملات موشکی هدف‌هایی را در تگزاس نشانه بگیرد شما چه واکنشی خواهید داشت؟ پاکستانی‌ها حملات هواپیماهای بدون سرنشین را نمایش قدرت امریکا علیه کشورشان تلقی می‌کنند و براساس آن عکس العمل‌ نشان می‌دهند.
جنرال مک کریستال همچنین افزود: آنچه که مرا در خصوص حملات هواپیماهای بدون سرنشین نگران می‌کند این است که مردم جهان چه فکری در مورد آن‌ها می‌کنند. دولت باید از این حملات موشکی بصورت مسئولانه استفاده کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.