تأثیر آلوده‌گی هوا بر مغزِ انسان

- ۰۵ قوس ۱۳۹۸

mandegarگرم‌شدن کرۀ زمین و آلوده‌گی هوا نه‌تنها خرابی‎هایی را بر روی سیارۀ ما ایجاد کرده، بلکه تأثیراتِ بدی بر روی سلامتی انسان‌ها گذاشته است. آلوده‌گی هوا باعث افزایش بیماری‌های تنفسی، آسم و افزایش خطرِ سکتۀ مغزی شده است. مطالعاتِ جدید نشان می‌دهند که آلوده‌گی هوا بر روی مغز انسان نیز تأثیر می‌گذارد.
تحقیقات اخیرِ دانشمندان در دانشکدۀ پزشکی بوستن نشان می‌دهد که قرار گرفتنِ طولانی‌مدت در معرض هوای آلوده، باعث از بین رفتن ساختار مغز و اختلال در عملکرد شناختی مغز در میان‌سالی و یا پیری می‌شود.
محققان شواهدی را کشف کردند حاکی از این‌که آلوده‌گی هوا بر روی ساختارِ مغز تأثیر می‌گذارد و منجر به نوعی سکتۀ مغزی خاموش ایسکمیک می‌شود که رگ‎های خون‌رسان به مغز مسدود می‌شوند. این تحقیقات افرادی را که نزدیک به جاده‌های اصلی زنده‌گی می‌کردند، مورد بررسی قرار داده و سپس با استفاده از تصاویر ماهواره‌یی ذرات معلق در هوا و تأثیر زنده‌گی در چنین محیطی را بر روی این افراد ارزیابی نموده است. این ذرات که باعث آلوده‌گی می‌شوند، منابع مختلفی دارند از جمله: نیروگاه‌ها، کارخانه‌ها، موترها و همچنین سوزاندن زغال‌سنگ و چوب.
بخش گسترده‌یی از مطالعات نشان داده‌اند که آلودگی هوا، بدون توجه به سن و سالِ افراد، تأثیر بدی بر روی مغز آن‌ها دارد. تحقیقات انجام شده در مارس ۲۰۱۵ نشان داده که آلوده‌گی هوا می‌تواند مانع رشد قدرتِ شناختی کودکان شود.
محققان سه نتیجۀ شناختی را (حافظۀ کاری، حافظۀ کاری برتر و توجه) در ۲۷۱۵ دانش‌آموزِ دبستانی از ۳۹ آموزشگاه مختلف، بررسی کردند. آن‌ها دریافتند که کودکانِ واقع در مدارس آلوده‌تر، با شرایط اجتماعی و اقتصادی یکسان با دیگر دانش‌آموزان، دارای بازدهی شناختی کمتری هستند، حتا پس از هماهنگ شدن با فاکتورهای دیگری که بر روی افزایش توانایی درک تأثیر مثبت می‌گذارند.
یافته‌ها نشان می‌دهند که توسعۀ فعالیت‌های مغزی به ترافیک و آلوده‌گی ناشی از آن در دورۀ میانۀ کودکی، حساس‌تر می‌باشد. خوشبختانه این یافته‌ها سیاست‌گذاران را تحت تأثیر قرار داده و آن‌ها را تشویق به تنظیماتِ بیشتر برای کاهش آلوده‌گی هوا و انتخاب مکان‌های پاک‌تر برای مدارس جدید کرده است.
تحقیق انجام شده در نوامبر ۲۰۱۲ در رابطه با جامعۀ پیری‌شناسی در امریکا، دریافته که زنده‌گی در مناطقی با سطح بالای آلوده‌گی هوا می‌تواند منجر به کاهش سطح ادراک در افراد مسن شود. این اولین تحقیقاتی است که نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض هوای آلوده بر روی عملکرد شناخت در مردان و زنان مُسن تأثیر به‌سزایی دارد.
محققان دریافته‌اند که ذرات هوا که دارای قطر ۲٫۵ میکرومتر یا کوچک‌تر هستند، می‌توانند به عمق ریه و احتمالاً مغز نفوذ کنند. آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که هوای آلوده می‌تواند یک خطر محیطی مهم برای کاهش میزان ادراک و شناخت در افراد مسن باشد.
اگر در محیطی با سطح آلوده‌گی بالا زنده‌گی می‌کنید، تحقیقاتی در مارس ۲۰۱۵ در دانمارک نشان داده که فعالیت‌های ورزشی در هوای آلوده می‌تواند برخی تاثیرات مضرِ مربوط به آلوده‌گی هوا را بیشتر کرده و خطر مرگ‌ومیر زودرس را نیز افزایش دهد. فعالیت بدنی می‌تواند مصرفِ تنفسی و میزان آلاینده‌های هوا را که شما از طریق تنفس وارد ریه‌های خود می‌کنید، افزایش دهد که این امر اثرات مضر آلوده‌گی هوا را در طی ورزشِ هوازی زیاد می‌کند. اگر امکانش برای‌تان وجود دارد، در داخل خانه ورزش کنید و یا به محیطی مانند پارک، کنار رودخانه و یا جایی با درختانِ زیاد بروید که دارای میزان آلوده‌گی کمتری است، به ویژه در روزهایی که میزان آلوده‌گی هوا بیشتر است.
منبع: سـیمرغ

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.