تربیتِ کودکِ شـاد

گزارشگر:محمود صالحي - ۰۸ قوس ۱۳۹۸

mandegar۱٫ به کودک‌تان عشق بورزید
اولین راز پرورش کودکی شاد، تمجید از اوست. ادوارد ام‌ هالوول، نویسنده کتاب «ریشه‌های کودکی؛ شادی در بزرگ‌سالی»، می‌گوید: عشق مطلق والدین، مهم‌ترین عامل در شادی کودکان است.
وقتی کودکان بزرگ می‌شوند، دانستن این‌که علایق، عقاید، خصوصیات و استعدادهای‌شان باارزش تلقی می‌شود، پایه‌گذارِ شادی سال‌های بعدیِ زنده‌گی‌شان خواهد بود. البته پذیرش کودک به معنای چشم‌پوشی همیشه‌گی از خطاهایش نیست. یاد بگیرید که عملکرد کودک را نقد کنید، نه شخصیتِ او را. همچنین آن‌چه را که از کودک می‌خواهید به او بگویید، نه آن‌چه را که نمی‌خواهید.
۲٫ «نه، من نمی‌توانم را» به «بلی، من می‌توانم تبدیل کنید»
وقتی کودک شما بداند که به او اطمینان دارید و باورش کرده‌اید، احساس می‌کند که دست یافتن به همه‌چیز برایش امکان‌پذیر است. افکار کودک نسبت به خود بیشترین اهمیت را دارد. بنابراین والدین باید افکار مثبت به کودکِ خود القا کنند.
۳٫ مقرراتِ منصفانه وضع کنید و به آن‌ها پایبند باشید
کودکان کم‌سن‌وسال با احساسِ امنیت شاد می‌شوند. فرض کنید که در بالای آبشار مرتفعی ایستاده‌اید، در صورتی از ایستادن در آن‌جا لذت خواهید برد که حفاظی در برابرتان باشد؛ در غیر این صورت، دچار اضطراب خواهید شد. کودکان هم این‌گونه‌اند. وقتی که چهارچوب محکمی برای رفتارهای‌شان وجود داشته باشد، آن‌ها پیشرفت می‌کنند.
۴٫ ابعاد مثبت را برجسته کنید
به کودک خود بفهمانید که هیچ مشکلی وجود ندارد که به اتفاقِ هم نتوانید آن را حل کنید. هم‌چنین به او بیاموزید که خوش‌بین باشد. اگر اتفاق بدی افتاد، با صدای بلند فکر کنید و بگذارید او افکار شما را بشنود: وای، نه… باورم نمی‌شود که این اتفاق افتاده، اما درستش می‌کنم، چیز مهمی نیست.
۵٫ حلقه شادی کودک‌تان را کامل کنید
به کودک‌تان کمک کنید ارتباطات دوستانه‌اش را حفظ کند و گسترش دهد. داشتن ارتباطات قوی و مهارت برقراریِ آن از شروط اصلی شاد زیستن در آینده است.
۶٫ کودکان را به تحرکِ بیشتر وادارید
کودکان امروز سنگین‌وزن‌تر اند و این برای سلامت و شادابیِ آن‌ها مضر است. کودکان چاق، در مقایسه با سایر کودکان، اعتماد به‌نفس کمتری دارند و افسرده‌تر اند. اگر کودکان سرگرمی‌های پرتحرکِ خارج از خانه را جانشین فعالیت‌های کم‌تحرک خانه‌گی کنند و به‌جای غذاهای آمادۀ بیرونی که فاقد ارزش غذایی است، غذاهای سالم و طبیعی بخورند، از فواید شاد زیستن بهره خواهند برد. بازی با سایر کودکان، قدرت خلاقیت کودک‌تان را تقویت می‌کند و مهارت‌های اجتماعی را به او می‌آموزد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.