منبعی در شورای عالی صلح: فـرمایش‌هـای غنـی نشستِ برلیـن را با بـن‌بست مـواجه می‌سـازد

گزارشگر:ناجیه نوری - ۱۱ قوس ۱۳۹۸

یک منبع در شورای عالی صلح می‌گوید که محمداشرف‌ غنی رییس حکومت وحدت ملی فرمایش‌های برای نشست برلین دارد که ممکن است این نشست را نیز مانند نشست بیجینگ با بن‌بست مواجه سازد.
این منبع که نمی‌خواهد نامی از او در این گزارش گرفته شود، به روزنامۀ ماندگار می‌گوید: قرار است تا چند هفته دیگر نشست برلین برگزار شود، اما بر سر فهرست اشتراک‌کننده‌گان مانند نشست بیجینگ اختلاف نظر وجود دارد.
mandegarاین منبع تاکید می‌کند که اگر ملاحظات غنی در این نشست در نظر گرفته نشود، ممکن است که مشکلاتی در برگزار این نشست به میان آید.
این درحالی‌ است که گفته می‌شود قرار است تا دو هفتۀ دیگر نشست برلین به هدف گفت‌وگوها میان رهبران حکومت و سران طالب در شهر برلین آلمان برگزار شود.
آلمان مانند سایر کشورها نماینده‌گان طالبان را به حیث یکی از طرف‌های درگیر به رسمیت شناخته است.
حدود سه ماه پیش در ماه فبروری ۲۰۱۹، دولت و وزارت امور خارجه آلمان سند راهبردی خود جهت حمایت از پروسه صلح در افغانستان را نشر کردند. پس از نشر این سند، آلمان رسماً پیشنهاد خود جهت برگزاری دوباره کنفرانس صلح افغانستان در کشور را مطرح کرد. در حالی که روسیه و امریکا هر کدام از کانال‌های جداگانه مذاکراتی را با دولت مرکزی و نماینده‌گان طالبان در مسکو و دوحه آغاز کرده بودند، آلمان نگاه منتقدانه ای به نحوه این مذاکرات داشت.
آلمانی‌ها معتقد بودند که طالبان را باید از طریق فشار نظامی پای میز مذاکره کشاند. پس از شکست مذاکرات نماینده‌گان امریکا که قرار بود اواسط ماه اپریل به میزبانی دوحه قطر انجام شود، آلمان پیشنهاد خود مبنی بر میزبانی کنفرانس صلح در خاک خود را به طور جدی‌تری دنبال کرد.
مجلس نمایندگان کشور اما می‌گوید که میزبانی کشورهای همسایه از هیات طالبان، افغانستان را وارد فاز جدید جنگ نیابتی می‌سازد.
میر رحمان رحمانی رییس مجلس نمایندگان در نشست دیروز مجلس تاکید کرد که باید نقش کشورهای همسایه در روند صلح افغانستان واضح شده و جلو مداخلات سوء آنان گرفته شود.
آقای رحمانی گفت: سفر هیات طالبان به کشورهای همسایه و منطقه؛ میزبانی و رای‌زنی مقام‌های ارشد این‌ کشورها در نبود نماینده‌گان رسمی دولت افغانستان شدیداً خلاف عرف دیپلماتیک و حسن همجواری است.
او تاکید کرد: «در حالی ‌که طالبان در افغانستان وحشت آفریده و جنایت می‌کنند، میزبانی از آنان به بهانه بحث روی صلح و مهاجرین در پایتخت‌های کشورهای همسایه و منطقه پرسش برانگیز بوده و فاز جدید جنگ نیابتی در کشور است.»
رییس مجلس به کمیسیون روابط بین‌المللی وظیفه سپرد تا مقام‌های وزارت خارجه را در این مورد فرا بخواند و ضمن ابلاغ موضع مجلس از آنان بخواهند رسماً به کشورهای همسایه و منطقه تذکر دهند که مالکیت اصلی گفت‌وگوهای صلح با دولت افغانستان است.
به گفتۀ او، مشارکت امریکا در گفت‌وگوهای صلح افغانستان به دلیل حضور نظامیان این کشور که یکی از طرف‌های درگیر جنگ افغانستان‌ است مشکلی ندارد؛ اما هیچ یکی از کشورهای دیگر حق ندارد در نبود نمایندگان دولت افغانستان از گروهی میزبانی کند که دست‌شان به خون مردم افغانستان آلوده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.