خروج امریکا از راه پاکستان آغاز شد

- ۲۳ دلو ۱۳۹۱

مقام‌های پاکستانی و امریکایی روز دوشنبه گفته اند که ایالات متحده در چهارچوب طرح خروج از افغانستان، برای بیرون کشیدن تجهیزات نظامی‌اش از این کشور، به استفاده از راه اکمالاتی پاکستان آغاز کرده است.
مارکوس اسپید، یک سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان گفت که ایالات متحده ۵۰ کانتینر را طی روزهای شنبه و یکشنبه از افغانستان به پاکستان انتقال داده است.
او گفت که این کانیتنرها نخستین کاروان‌هایی هستند که به عنوان بخشی از طرح خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، از طریق راه‌های اکمالاتی پاکستان، بیرون کشیده می‌‌شوند.
پاکستان برای ایالات متحده یک راه کلیدی می‌باشد تا ده‌‌ها هزار کانتینر تجهیزاتش را از افغانستان، یک کشور محاط به خشکه، بیرون کشد. امریکا تا پایان سال ۲۰۱۴ بیشتر نیروهای جنگی‌اش را از این کشور خارج می‌کند.
پاکستان پس از این که حمله‌های هوایی امریکا با طیاره های بی‌پیلوت در ماه نومبر سال ۲۰۱۱، بر یک پسته در امتداد مرز با افغانستان، به مرگ ۲۴ تن از سربازان اش منجر شد، راه‌های اکمالاتی را حدود هفت ماه مسدود نمود. اسلام آباد پس از این که واشنگتن به خاطر این تلفات جانی عذرخواهی کرد، این راه را در جولای سال ۲۰۱۲ بازگشایی کرد.
ایالات متحده طی زمانی که راه پاکستان مسدود بود، برای بیرون کشیدن تجهیزاتش به اجبار از یک راه طولانی تر و پرهزینه‌تر استفاده می‌کرد که از شمال افغانستان و آسیای مرکزی و روسیه می‌گذرد.
روشن نیست که چرا ایالات متحده با تأخیر به استفاده از راه اکمالاتی پاکستان شروع کرده است. این راه از جنوب افغانستان می‌گذرد و تا شهر بندری کراچی ادامه دارد. از زمان بازگشایی این راه در جولای سال ۲۰۱۲، مواد اکمالاتی که نیروهای امریکایی به آن نیاز دارند، به داخل افغانستان سرازیر شده اند.
عطا محمد، یک مقام مسوول ترانسپورت پاکستان گفت که روز شنبه ۲۵ کانتینر، از پایگاهی واقع در قندهار، از مرز چمن در ولایت جنوب غربی بلوچستان وارد پاکستان شده اند.
محمد یوسف، یک مقام سیاسی محلی پاکستانی گفت که ۲۵ کانتینر دیگر روز شنبه از مرز طولانی افغانستان در تورخم واقع در شمال غرب خیبر، که منطقه قبایلی می باشد، وارد پاکستان شده اند.
ایالات متحده در حال حاضر حدود ۶۶ هزار نیرو در افغانستان دارد. شمار آن‌‎ها پیش از این به بیش از ۱۰۰ هزار می‌رسید که در چهارچوب برنامه خروج بیشتر نیروهای جنگی امریکایی تا سال ۲۰۱۴ کاهش داده شد. ایالات متحده می‌خواهد به همین دلیل حدود ۵۰ هزار وسیله نقلیه و حدود ۱۰۰ هزار کانتینرهای فولادی را از افغانستان بیرون بکشد.
حدود ۴۰ هزار نیروی جنگی از دیگر کشورهای عضو ناتو نیز در افغانستان حضور دارند که باید با توجه به برنامه خروج نیروهای جنگی، تجهیزات و مواد اکمالاتی‌شان را از افغانستان خارج کنند.
جنرال مارتین دمپسی، یک مقام بلندپایه اردوی امریکا روز شنبه گفت که ایالات متحده می‌خواهد در محافظت از نیروهایش و دستیابی به اهدافش در افغانستان توازن را حفظ کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.