ایـن نیست مـزد رنـج مـن و باغبانـی‌ام…

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۱۵ قوس ۱۳۹۸

افراد مسلح بامداد روز چهارشنبۀ هفتۀ گذشته، تیتسو ناکامورا داکتر جاپانیِ را که دو دهه در افغانستان فعالیت‌های خیریه کرده بود را ترور کردند. بربنیاد گزارش‌ها، ناکامورا همراه با چهار همکار افغانستانی‌اش زمانی که سوار بر موتری به سوی محل کارشان در حرکت بودند، مورد حمله قرار گرفتند و در نتیجه، ناکاموران و چهار همکارش کشته شدند.
mandegarتیتسو ناکامورا، حدود بیست سال پیش به افغانستان آمد و شروع به کارهای خیریه و بشردوستانه کرد. او رییس یک موسسۀ خیریه جاپنی به نام «PMC» بود که دولت افغانستان را در مدیریت آب‌ها و جنگل‌ها کمک می‌کرد. علاوه بر این، او چون داکتر بود، به مردم افغانستان خدمات پزشکی و بهداشتی نیز ارایه کرده است. بربنیاد گزارش‌ها، ناکامورا از بس با مردم افغانستان انس گرفته و به مردم خدمت کرده بود، مردم او را «کاکا مراد» صدا می‌زدند. حکومت وحدت ملی در سال گذشته به خاطر کارهای خیریه و بشردوستانه‌اش به او شهروند افتخاری افغانستان را نیز داده بود.
گفته می‌شود که در بیش از یک دهۀ گذشته، نهاد «PMC» به رهبری ناکامورا ده‌ها پروژه را حمایت مالی کرد و به بهره‌برداری سپرد. او بخشی از آب‌‌های دریای کنر را به مزارع للمی ولایت ننگرهار مسیر داد و با این کار، این زمین‌ها را سرسبز ساخته و در آنجا بندها و کانال‌هایی ساخته است. داکتر ناکامورا در ولایت ننگرهار باغ‌ها و پارک‌های تفریحی نیز ساخته است.
با این وجود، ترور داکتر تیتسو ناکامورا واکنش‌های زیاد داخلی و بین‌المللی را به دنبال داشته است. نخست‌وزیر جاپان گفته است که خبر ترور ناکامورا «شوکه»‌اش ساخته است. سفارت امریکا در کابل و دفتر نماینده‌گی سازمان ملل در افغانستان نیز ترور این پژشک جاپانی را محکوم کرده و آن را «مشمئز کننده» خوانده اند. محمداشرف غنی و داکتر عبدالله نیز در پیام‌های جداگانه، ترور ناکامورا را محکوم کرده اند. محمداشرف غنی گفته که خدمات او را فراموش نمی‌کند. داکتر عبدالله هم گفته که ناکامورا زنده‌گی مرفه در جاپان را رها کرده و به مردم افغانستان خدمت کرد.
همزمان بااین، ترور ناکامورا واکنش شهروندان افغانستان در داخل و خارج کشور را نیز به همراه داشته است. شماری از شهروندان و فعالان مدنی جلا‌ل‌آباد و افغانستانی‌های مقیم در خارج به یاد جان باختن‌ تیتسو ناکامورا مراسم شمع‌افروزی برگزار کردند. در ولایت خوست نیز یک چهارراه به نانم تیتسو ناکامورا نام‌گذاری شد. عده‌یی هم به حمایت از کارکردهای او قلم زده و ناکامورا را «نمادی از یک عاطفۀ انسانی و رسیده‌گی به درد بشری» خوانده اند.
تمیم عاصی، معاون پیشین وزارت دفاع ملی در صفحۀ رسمی فیسبوکش نوشته است که قتل داکتر ناکامورا ادامه‌یی از «استراتیژی قتل‌های زنجیره‌یی دشمن» است. آقای عاصی افزوده است: «این قتل‌های زنجیره‌یی تا هنوز چندین قربانی من‌جمله شهید وحید مژده، کارمند ملل متحد انیل راج، نکومارا و دیگران را از ما گرفته است. این تاکتیک، بخشی از ستراتیژی جنگی دشمن است. ارگان‌های امنیتی و دفاعی ما مسولیت دارند تا این شبکه‌ها را کشف، دفع و طرد کنند».
کمال‌الدین حامد، نویسنده و عالم دین نوشته است: «درجایی که ناکامورا را به گلوله می‌بندند، دیگر سخت است از « احسان‌مندی»، «غیرت»، »عاطفۀ انسانی» و القابی از این قبیل لاف زد. شاید بتوان گفت که او یک فرد بود و روزانه افراد زیادی در این مرزوبوم کشته می‌شوند، ولی این‌گونه نیست؛ چون او نمادی از یک عاطفۀ انسانی و رسیده‌گی به درد بشری بود «.
سید رضا محمدی، شاعر و نویسنده نوشته است که ناکامورا، شمعی از محبت روشن کرده بود که بر نفرت در افغانستان غلبه کند، باغ ساخت، بند آب و مزرعه ساخت، سال‌ها زنده‌گی‌اش را در توکیو به خاطر افغانستان رها کرد، اما دیروز «وطنداران باشهامت» ما او را کشتند! آقای بهروزیان افزوده است که ذره‌یی به مهربانی ذاتی آدم‌ها فکر نمی‌کنند، آن‌هایی که پولی یافته اند، گریخته اند؛ دریغ از نیم یک باغ، آن‌هایی که قدرتی داشته اند همان باغ‌های ناکاموراها را ویران کرده اند.
گفتنی است که دلیل و انگیزۀ ترور این پژشک جاپانی تا کنون مشخص نشده و هیچ فرد و گروهی مسئولیت آن را هم به عهده نگرفته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.