شورای نامزدان: نشست کمیسیون انتخابات نمادین است و بُـن‌بست را حـل نمی‌کنـد

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۱۶ قوس ۱۳۹۸

امروز قرار است نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، نهادهای ناظر بر انتخابات و نماینده‌گان سازمان ملل متحد با کمیشنران کمیسیون انتخابات در پیوند به بُن‌بست شکل گرفتۀ انتخاباتی در مقابل رسانه‌ها بنشینند و گفت‌وگو کنند. پیش از این، نهادهای ناظر و نامزدان انتخابات ریاست جمهوری از کمیشنران کمیسیون انتخابات خواسته بودند تا در مقابل رسانه‌ها و جامعۀ مدنی به پرسش‌های‌شان پاسخ بدهند.
mandegarاین درخواست از سوی کمیسیون انتخابات پذیرفته شد و تاریخ امروز دوشنبه، ۱۷ قوس برای نشست انتخاب گردید.
در این میان، شورای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری که حضور در این نشست را نمادین توصیف کرده و اعضای این شورا ناوقت دیروز در یک اعلامیۀ خبری گفته اند که این گونه نشست‌ها کارآمد نیست.
در این اعلامیه آمده است: شورای نامزدان ریاست جمهوری بارها تأکید کرده‌است که ظرفیت و مشروعیتِ کمیسیون مستقل انتخابات در رابطه با وظایف سپرده شده، دچار چالش اساسی گردیده و قادر نگردیده است که براساس لوایح و طرزالعمل‌های قانونی انتخابات را مدیریت سالم نماید و قناعتِ طرف‌های دخیل در امر انتخابات را فراهم سازد. بنابراین شورای نامزدان ریاست‌جمهوری حضور سمبولیک در مجالس آن کمیسیون را کارآمد تلقی نمی‌نمایند، علاوه ‌برآن‌ با صراحت تمام اعلام می‌نماید که بازشماری آرا را در ۲۷ ولایت کشور بدون حضور ناظرین و نماینده‌گان شورای نامزدان مردود اعلام داشته و در تقابل با هنجارهای انتخاباتی تلقی می‌کند.
در بخشی از این اعلامیه آمده است: هرنوع اشتراک نمایشی برخی از مجموعه‌های نو تأسیس و ‌گُم‌نام تحت هر نام و عنوان احزاب سیاسی را نیز کاملاً بی‌ارتباط به بحران انتخاباتی‌یی که‌ کمیسیون عامل آن می‌باشد تلقی می‌نماییم.
شورای نامزدان ریاست‌جمهوری، یک‌بار دیگر تشکیل حکومت مشارکت ملی انتخابات‌محور را به مثابۀ راه‌حل بحران تلقی نموده، آمادگی خود را برای مهار بحران انتخاباتی با راه‌اندازی گفتمان میان تکت‌های انتخاباتی و نیروهای سیاسی اعلام می‌دارد.
چند روز پیش اما شماری از اعضای دسته‌های انتخاباتی مدعی شده بودند که کمیشنران کمیسیون انتخابات از آنان خواسته است تا این نشست در غیاب رسانه‌ها برگزار شود و نماینده‌گان نامزدان، احزاب و نهادهای ناظر نیز حداکثر سه پرسش داشته باشند و پرسش‌های‌شان را نیز پیش از روز موعود به کمیسیون بفرستند تا آنان آماده‌گی به پاسخ بگیرند.
نور رحمان اخلاقی، عضو دستۀ انتخابات «ثبات و همگرایی» در صفحۀ رسمی فیسبوکش نوشت که کمیسیون از آنان «چیزی مثل سوال چهارجوابۀ کنکور» خواسته و گفته که سوال‌های‌شان را دو روز قبل از جلسۀ روز یکشنبه به آن نهاد بفرستند، زیرا آنان «پس از ارسال سوال‌ها به چند روز آماده‌گی نیاز دارند.»
آقای اخلاقی این خواست کمیسیون را «طفره رفتن از بحث آزاد» عنوان کرده و افزوده است، کمیسیون انتخابات باید بپذیرد که بحث در مورد مشکلات به صورت آزاد باشد و رسانه‌ها آن را به صورت زنده پخش کنند. این عضو تیم «ثبات و همگرایی» در یادداشت دیگر نوشته که ده‌ها جلسۀ چندین ساعته در غیاب رسانه‌ها با کمیسیون انتخابات داشته اند که با وجود «تأکید مستمر بر تطبیق قانون»، «موثر» واقع نشد ‌‌و کمیسیون به کار «غیرقانونی»‌اش ادامه داد.
او نوشته است که کمیشنران کمیسیون در یک بحث زنده، داشته‌هایش مبنی بر رد ادعای ما را به مردم پیشکش کند و ثابت کند که در مسیر درست است. در اخیر یادداشت آقای اخلاقی آمده است که «فرار» کمیسیون انتخابات از برگزاری بحث آزاد و پخش زندۀ بحث، فقط می‌تواند نشان «ضعف، تخلف و عدم صداقت» باشد.
اما میرزا محمد حق‌پرست، معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات دیروز به روزنامۀ ماندگار گفت که نشست مشترک آنان با نامزدان و نماینده‌گان نامزدان، نهادهای ناظر و احزاب سیاسی علنی خواهد بود و به همه پرسش‌ها پاسخ گفته خواهد شد.
در عین حال، برگزاری این نشست از سوی نهادهای ناظر نیز استقبال شده است. یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات شفاف و عادلانۀ افغانستان در مصاحبه با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که برگزاری این نشست سلامت و ملامت در بُن‌بست انتخابات را مشخص خواهد کرد. او همچنان افزود که علنی و سری بودن نشست فردا (امروز) زیاد اهمیت ندارد، زیرا نهادهای مختلف در آن اشتراک خواهد کرد.
رییس اجرایی فیفا اما بیان داشت که موفقیت این نشست بسته‌گی به سه مسأله دارد: یکی این‌که چقدر طرف‌ها به صورت واقعی آمادۀ ختم بن‌بست انتخاباتی اند؟ دوم این‌که چقدر کمیسیون انتخابات می‌تواند به صورت تخنیکی و فنی نامزدان و طرف‌های دخیل را قناعت بدهد؟ و سوم این‌که چقدر کمیسیون می‌تواند نهادهای ناظر، متخصصان انتخابات و طرف‌های غیرجانب‌دار در انتخابات را قناعت دهد.
آقای رشید افزود که اگر نشست امروز جنبۀ تشریفاتی داشته باشد و تمایلی برای پایان جنگ نزد طرف‌ها وجود نداشته باشد، بن‌بست نه‌تنها حل نخواهد شد که شددت هم پیدا خواهد کرد. به گفتۀ رییس اجرایی فیفا، ناتوانی و ضعف کمیشنران کمیسیون انتخابات یکی از دلایل عمدۀ به بن‌بست رفتن انتخابات است.
یوسف رشید هشدار می‌دهد که اگر در نشست امروز کمیسیون انتخابات نتواند با استدلال فنی و تخنیکی، نامزدان و طرف‌های دخیل در انتخابات را قناعت دهد و بن‌بست را بشکند، «معضل انتخابات جدیدتر از پیش» خواهد شد.
نشست مشترک کمیشنران کمیسیون انتخابات با اعضای ستادهای انتخاباتی نامزدان، نهادهای ناظر و جامعۀ مدنی پس از آن برگزار می‌شود که شماری از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری به ویژه تیم «ثبات و همگرایی» با روند شمارش آرای بیش از ۲۴۰۰ محل مخالفت کردند و مدعی شدند که کمینشران به ۳۰۰ هزار رأی تقلبی اعتبار داده است.
آنان مدعی اند ۱۳۷۶۳۰ رأی ناشناخته است، ۱۰۲۱۲ رأیِ خارج از زمان مشخص شدۀ رأی‌دهی در دستگاه‌های انگشت‌نگاری ثبت شده و حدود ۵۰ تا ۷۰ هزار رأی مشابه هم از سیستم خارج نگردیده است. کمیشنران کمیسیون انتخابات همچنان از سوی نامزدان به جانب‌داری از تیم «دولت‌ساز» به رهبری محمداشرف غنی نیز متهم شده اند. گفتنی است که از میان تمام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، تنها تیم «دولت‌ساز» از روند بازشماری آرا استقبال کرده از کارکرد کمیسیون انتخابات راضی به نظر می‌رسد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.