منابع نزدیک به طالبان: توافـق‌نامۀ امـریکا و طالبـان به‌زودی امضـا خواهـد شـد

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۱۸ قوس ۱۳۹۸

یک منبع نزدیک به گروه طالبان می‌گوید که احتمال می‌رود تا آخر هفتۀ جاری توافق‌نامۀ صلح میان گروه طالبان و امریکا به امضا برسد.
این منبع افزوده است که اولین گزینه در این توافق‌نامه، آتش‌بس ۴۸ ساعته در افغانستان است.
این درحالی است که روند تازۀ گفت‌وگوها میان امریکا و طالبان در اوایل هفتۀ جاری در دوحه مرکز قطر، آغاز شد. گروه طالبان گفته‌اند که مذاکرات با امریکا را از نقطۀ آغاز کرده‌اند که حدود دوماه قبل توسط دونالد ترامپ متوقف شده بود.
mandegarسهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر گفته است که مذاکرات میان نماینده‌گان آن‌ها – امریکا از همانجا آغاز شده که حدود دو ماه پیش از سوی دونالد ترامپ، رییس جمهوری امریکا متوقف شده بود.
شاهین گفته که در نخستین دور جدید مذاکرات ملاعبدالغنی برادر، مسوولیت هیات طالبان و زلمی خلیلزاد، مسوولیت هیات امریکایی را عهده دار بودند. سهیل شاهین تأیید کرده است که انس حقانی فرد شمارۀ دوم شبکۀ حقانی که به تازه‌گی از زندان افغانستان آزاد شده است، عضو گروه مذاکره کنندۀ طالبان است.
در همین حال، برخی از اعضای پیشین گروه طالبان گفته‌اند که گروه مذاکره کنندۀ طالبان و امریکا روی آتش‌بس و توقف حملات نظامی بر یکدیگر توافق کرده‌اند.
مولوی قلم‌الدین، وزیر «امر به معروف و نهی از منکر» رژیم طالبان گفته که طرف امریکایی در نشست روز شنبه با نماینده‌گان طالبان در قطر موافقت کرده تا حملات شبانه را علیه جنگ‌جویان این گروه متوقف کند.
قلم‌ الدین به نقل از نماینده‌گان طالبان در این نشست گفته که تا امضای توافق‌نامه، نماینده‌گان این گروه حاضر به گفت‌وگو با دولت افغانستان نخواهند شد.
به گفته او، طالبان نیز در این نشست بر کاهش خشونت‌ها تاکید کرده و گفته‌اند که در مقابل توقف حملات شبانۀ نیروهای خارجی، این گروه حملات انتحاری‌اش را در بزرگ شهرها و محلات پر رفت و آمد متوقف می‌کند. منابع طالبان همچنان، گفته است که طالبان توافق کرده‌اند که دیگر به نظامیان امریکایی هدف قرار نمی‌دهند.
سهیل شاهین گفته است که مذاکرات میان طالبان و امریکا دو – سه روز دیگر نیز ادامه خواهد یافت.
او گفته که در صورت امضا توافق‌نامه با امریکایی‌ها، در رابطه خروج نظامیان این کشور از افغانستان به صورت کلی برنامه‌های عملی را روی دست خواهند گرفت.
زلمی خلیل‌زاد رییس هیأت گروه مذاکره کنندۀ امریکایی، پیش از عازم شدنش به قطر برای مذاکره با طالبان، به کابل آمده بود و با سران حکومت و سایر سیاسیون افغانستان در رابطه به تسریع دور تازۀ مذاکرات دیدارهای جداگانه داشت.
عامل باز دارنده
این در حالی است که گفته می‌شود که پنج عامل عمدۀ بازدارنده، فرا راه رسیدن به توافق میان گروه مذاکره کنندۀ امریکایی‌ به رهبری خلیل‌زاد با طالبان در قطر وجود دارد.
برخی منابع گفته اند که چالش‌ نخست در مذاکرات میان طالبان و امریکا در قطر «اختلاف ذات‌البین» میان گروه طالبان است؛ (ماشین جنگی طالبان و گروه سیاسی) طالبان است. فرماند‌هان خط نبرد این گروه ممکن با امضأ توافقنامه با امریکایی‌ها همسویی نداشته باشند.
همچنان چالش دوم در این مورد ارتباط گروه طالبان با سایر گروه‌های مانند، القاعده، لشکر طبیه، لشکر جنگوی و لشکر اسلام است که در صورت توافق با تمام این گروه باید قطع رابطه شود.
مشکل سومی هم، تعین زمان آتش‌بس گفته است. در مرحۀ چهارم هم چالش اساسی مذاکرات مستقیم گروه طالبان با دولت افغانستان است. همچنان تعین زمان خروج نظامیان امریکایی پس از توافقنامۀ صلح، مشکل پنجم خوانده شده است؛ زیرا ادارۀ ترامپ به این باور است که شمار از نظامیان خود را برای مبارزه با تروریسم در افغانستان حفظ کند و اما ظاهراً تا هنوز روی تعداد گروه ابقا شده امریکایی‌ها در افغنستان با طالبان به توافق نرسیده‌اند.
برخی از اعضای پیشین گروه طالبان از دولت افغانستان و طالبان خواست است که به صورت مستقیم با هم گفت‌وگو کنند.
سید محمد اکبر آقا، یک عضو پیشین گروه طالبان به خبرگزاری « رودا « گفته است که امریکا در جنگ افغانستان شکست خورده است و از دولت افغانستان و طالبان می‌خواهد بر اساس «قوانین اسلام» پای میز مذاکره بنشینند.
سید اکبر آقا گفته است که هم طالبان و هم دولت می‌دانند که جنگ راه حل این مسالۀ نیست و لازم است که جلسات متعدد برگزار شود. اگر گروه‌های مخالف بیایند و مخالفت خود را نشان دهند، طالبان مجبور به دیدار با آن ها هستند. من معتقدم که این یک ضرورت است و شاید طالبان هم این الزام را احساس کنند.
او گفته است که مذاکرات طالبان و امریکا یک موفقیت است؛ زیرا این کشور ظرفیت جنگ بیشتر را ندارد.
پیش از این محمد اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی، توافقنامۀ ۷ ماده‌یی را برای گفت‌وگو با طالبان آماده کرده بود. اما بخش دیگر از دولت که ریاست اجرایی است با این گزینه‌ها مخالفت کرده و گفت که این پیشنهاد یک‌طرفه رویایی و غیر قابل اجرایی دانست.
این در حالی است که طالبان و امریکا روز شنبه دورۀ تازۀ از گفت‌وگوها را در رابطه به صلح در دوحه مرکز قطر آغاز کردند، گفته می‌شود که در این دورۀ روی آتس‌بس، آغاز مذاکرات «بین‌الافغانی» و کاهش خشونت‌های تمرکز می‌کنند. مذاکرات طالبان امریکایی حدود دو ماه پیش که به دقیقۀ ۹۰ رسیده بود به دلیل آنچه بی‌پروایی طالبان گفته می‌شد، از طرف رییس‌جمهوری امریکا متوقف شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.