پای قرضاوی و فضل‌الرحمن به پروسۀ صلح کشیده شد

گزارشگر:مــاندگار - ۲۳ دلو ۱۳۹۱

یوسف قرضاوی از علمای برجستۀ جهان اسلام و مولانا فضل‌الرحمن رهبر جمعیت علمای اسلام، در قطر در خصوص مذاکره با طالبان به رای‌زنی و گفت‌وگو پرداخته‌اند.

شورای عالی صلح افغانستان با تأیید مذاکرۀ قرضاوی و مولانا فضل‌الرحمن می‌گوید که از جزییات این دیدار آگاهی ندارند.
بر اساس برخی گزارش‌ها، در این اواخر تماس‌هایی از جانب امریکایی‌ها با مقامات قطر صورت گرفته و طی آن، واشنگتن از مقام‌های دوحه خواسته است که از شخصیت‌های تأثیرگذار بر طالبان برای متقاعد کردنِ این گروه در پیوستن به مذاکرات صلح با حکومت افغانستان، دعوت به همکاری صورت گیرد.
مولوی شهزاده شاهد عضو شورای عالی صلح، شورای علما و مجلس نماینده‌گان افغانستان، به روزنامۀ ماندگار گفت که شاید محور گفت‌وگوهای این دو رهبر برجستۀ جهان اسلام، فشار بر طالبان برای اشتراک در پروسۀ صلح افغانستان باشد.
او گفت که در خصوص این مذاکرات با آن‌ها (شورای عالی صلح) هیچ‌گونه مشورتی صورت نگرفته و این سفر (سفر مولانا فضل‌الرحمن به دوحه) از طرف دولت پاکستان تنظیم شده‌ است.
مولوی شاهد تصریح کرد: «در این اواخر گفت‌وگوهای صلح هم در سطح ملی، منطقه‌یی و جهانی شدت یافته و این‌ها (قرضاوی و مولانا فضل‌الرحمن) درک کرده‌اند که صلح تأمین می‌شود، اما باید با مشورت آن‌ها صلح به وجود بیاید؛ هم‌چنان تلاش می‌شود که از طریق این علما برخی مشورت‌ها (به طالبان) رسانیده شود.»
مسوولان جمعیت علمای اسلام گفته‌اند که مولانا فضل‌الرحمن به گونۀ فوق‌العاده به قطر دعوت شده است.
حافظ حسین احمد یک عضو این حزب، روز شنبه در یک نشست خبری در پاکستان گفت که فضل‌الرحمن در سفرش به قطر، میان حکومت افغانستان و طالبانِ مسلح میانجی‌گری می‌کند.
مولانا فضل‌الرحمن پیش از این همواره حکومت افغانستان را دست‌نشاندۀ امریکایی‌ها خوانده است.او رابطۀ بسیار نزدیکی با گروه طالبان دارد و به حیث پدر معنوی آن‌ها شناخته می‌شود.
برخی رسانه‌ها نوشته‌اند که امریکایی‌ها برای قانع ساختن طالبان، یگانه راهی که اکنون در اختیار دارند، متقاعد ساختن آنان از طریق ایدیولوژیک است.
در این مذاکرات یوسف قرضاوی که از نفوذ قابل ملاحظه‌یی در میان کشورهای اسلامی برخوردار است نیز اشتراک کرده است. آقای قرضاوی در قطر زنده‌گی می‌کند و بر اساس گزارش‌ها با دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز رابطۀ نزدیک دارد.
بر اساس گزارش‌های تأیید ناشده، از جانب طالبان در این مذاکرات سید طیب‌آغا، مولوی شهاب‌الدین دلاور، شیرمحمد عباس استانکزی، شیخ سید رسول ننگرهاری، مولوی محمد رستم حنفی و دو نفر دیگر از اعضای این دفتر شرکت دارند.
به نظر می‌رسد که دولت پاکستان هم باوجود این‌که قبلاً دفتر قطر را مخالف منافع خود می‌دانست، اما اکنون لااقل پذیرفته است که این دفتر یک آدرس برای طالبان است. قبلاً بعضی از شخصیت‌های پاکستانی از جمله نجم سیتهی از حزب مردم پاکستان گفته بود که پاکستان مخالف دفتر طالبان در قطر است، زیرا به گفتۀ او، در این دفتر منافع ملی پاکستان تأمین نمی‌شود.
پس از این‌که پاکستان در نشست سه جانبۀ لندن پذیرفت که طالبان را در مدت شش ماه به مذاکره با حکومت افغانستان وادار سازد، این تازه‌ترین تلاش این کشور برای قانع ساختن طالبان به مذاکره با حکومت کرزی است.
وزیر خارجۀ افغانستان روز یک‌شنبه از سفر مولانا فضل‌الرحمن به قطر ابراز بی‌خبری کرد و گفت که تا اکنون دفتر طالبان در قطر گشوده نشده و هر گاهی که مذاکرات در قطر آغاز شد، مردم را در جریان قرار خواهند داد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.